ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دلیل حمله مشترک ترکیه و ایران علیه پ‌ک‌ک در اقلیم کردستان عراق چه بود؟

گفت‌وگو با عمار گلی، عضو هیأت تحریریه پایگاه خبری‌ـ‌تحلیلی روژ

عمار گلی به «زمانه» می‌گوید همکاری نظامی و امنیتی ایران و ترکیه و حمله‌های مشترک آنها علیه پ‌ک‌ک در سال‌های اخیر نیز وجود داشت اما دورنمای پس از کرونا بعد جدیدی به آن افزوده است.

حکومت‌های ترکیه و ایران از دوشنبه ۲۶ خرداد، حمله‌های هماهنگ و مشترکی را به مناطق مرزی اقلیم کردستان عراق انجام دادند. این حمله‌ها عمدتاً بر منطقه «حاجی عمران» در نزدیکی مرز ایران متمرکز بود و علیه مواضع حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) رخ داد. حمله‌ها تا چهارشنبه ۲۸ خرداد ادامه داشت. ترکیه با حملات هواپیمایی و ایران با آتش توپخانه مناطق مرزی اقلیم کردستان عراق را بمباران کردند. علت حمله مشترک ترکیه و ایران علیه پ ک ک در شرایط فعلی چه بود و آیا با سفر اخیر محمدجواد ظریف،‌ وزیر خارجه جمهوری اسلامی به استانبول ارتباطی داشت؟ چرا واکنش دولت مرکزی عراق در مقابل تجاوز به خاک این کشور در قبال ترکیه متفاوت با ایران بود؟ چرا جکومت اقلیم کردستان نسبت به این حمله هیچ واکنشی نشان نداد؟ عمار گلی، روزنامه‌نگار و عضو هیأت تحریریه پایگاه خبری‌ـ‌تحلیلی روژ در گفت‌وگو با زمانه به بررسی زوایای مختلف این حمله مشترک پرداخته و به این پرسش‌ها پاسخ داده است. گفت‌وگوی زمانه با عمار گلی را بشنوید:

حملات مشترک ترکیه و ایران به مناطق مرزی اقلیم کردستان عراق، هم‌زمان بود با سفر محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران به استانبول و دیدار با همتای ترکیه‌ای‌اش، مولود چاوش‌اوغلو. در دیدار روز دوشنبه ۲۶ خرداد، وزیران امور خارجه ایران و ترکیه بر همکاری مشترک دو کشور علیە احزاب مخالف تأکید کردند.

به گفته عمار گلی، همکاری نظامی و امنیتی ایران و ترکیه از سال ۲۰۰۳ وجود داشته و حملات مشترک هم علیه حزب کارگران کردستان در طول این سال‌ها با شدت و حدت مختلف انجام شده است. عضو هیأت تحریریه «روژ» با توجه به سلسله نشست‌های مشترک اخیر بین سران کشورهای منطقه، چنین تحلیل می‌کند که این حمله نتیجه همکاری سه جانبه کشورهای ترکیه، ایران و عراق است و ظاهرا هماهنگی‌هایی میان آنها برای تنگ‌تر کردن عرصه بر حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) و حزب حیات آزاد کردستان (پژاک) صورت گرفته است. او یکی از دلایل اصلی این اقدام مشترک را تلاشی برای جلوگیری از حوادث و تحولاتی می‌داند که ممکن است در ماه‌های آینده در دوران پس از اپیدمی کرونا منطقه را دست‌خوش تغییر کند.

در همین زمینه: https://www.radiozamaneh.com/511845 https://www.radiozamaneh.com/483279

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • سجاد

    سوء قصد نافرجام به جان صادق زرزا (عضو پیشین رهبری حزب دمکرات کردستان ایران) توسط عوامل رژیم ولایت فقیه در هلند ابعاد دیگری از قضیه کردستان ایران را روشن می‌کند. واضح است که رژیم در فکر حذف فیزیکی رهبران و تئوریسین‌های طرفدار مذاکره است تا منطقه را به بحران بکشاند و در بحران مجوز قتلعام را بگیرد. کارنامه جمهوری اسلامی در 41 سال گذشته پر است از عدم تدبیر و عدم مصالحه با مخالفان. کارنامه اش پر است از جنایت و خون ریزی. امروز ایران از هر طرف بشکه باروتی است که جرقه ای قادر است کل ایران را به آتش بکشاند. سران جنایتکار رژیم باید بدانند که امروز دیگر 40 سال قبل نیست. امروز هر اشتباهی از سوی رژیم می‌تواند کشور را به جنگی داخلی و یا خارجی بکشاند که تا سالها آتش کشتن و کشتار در آن زبانه بکشد. رژیم، 41 سال است که توسط مزدورانش به صغیر و کبیر رحم نکرده است. هر گوشه کشور را که درست بنگریم از این رژیم خبیث زخمی است. اگر رژیم به جنایاتش ادامه دهد خاندان خود و مزدورانش و کل کشور را به خاکستر تبدیل خواهد کرد. هموطنانم! امروز روز دشمنی نیست، هیچ یک از ملیتهای ایرانی در طول تاریخ دشمن هم نبوده اند. اما رژیمی در ایران حاکم است که کُرد را درمقابل فارس، فارس را در مقابل ترک، و ترک را در مقابل کُرد قرار داده. سایر ملیتهای دیگر هم مشکلات مشابهی دارند. "این رژیم یک رژیم دست نشانده است." مقصر اصلی همه مشکلات ما مردم ایران، در خارج از مرزهای ما برای منابع و امکانات ما در حال چرتکه انداختن است. و این سگ هار ولایت فقیه را به جان ما انداخته و تقویت می کند. همین قاضی جنایتکار (منصوری) که با مأموریت از ایران خارج شد، و او را از ترس لب بازکردن ترور کردند، این فرد نمونه بسیار خوبی از سایر حاکمیت جمهوری اسلامی است. به محض اینکه خود را در خطر ببینند، کشور را ترک خواهند کرد و به آغوش اربابانشان می روند. اینها درس خوبی است برای کسانی که هنوز در خدمت این رژیم جنایتکارند.

  • حقیقتگو

    اردوغان که تصورمیکرد با ظهورمحمد مرسی قسمتی را مصر تصاحب کند -- بعد تصورمیکرد که قسمتی ازسوریه را تصاحب کند - بعد درصدد برآمد قسمتی ازلیبی را تصاحب کند که هر سه مورد تصوری بیش نبود ...حالا درصدد تصاحب کردستان عراق برآمده است مه منابع نفتی وگازی آنچنانی دارد - حکومت فاشیستی اخوندی درمشارکت با ترکیه درحمله به کردستان عراق یک هدف باجگیری دلاری دارد که گنجینه خامنه ای را پر کند ..