ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

عفو بین‌الملل از احتمال اجرای یک حکم اعدام علی‌رغم گذشت شاکی ابراز نگرانی کرد

رها بحرینی به زمانه می‌گوید پدر کودک ۱۰ ساله قربانی تجاوز در این پرونده به دلیل مخالفت با اعدام از شکایت خود علیه متهم صرف‌نظر کرده است.

سازمان عفو بین‌الملل از احتمال اجرای حکم اعدام قریب‌الوقوع یک زندانی متهم به «تجاوز به کودک ۱۰ ساله» در زندان مرکزی کرج خبر داد و در این مورد ابراز نگرانی کرد. این زندانی در حالی در آستانه اجرای حکم اعدام قرار گرفته که پدر این کودک ۱۰ ساله در آبان ۱۳۹۸ نه تنها از شکایت خود صرف‌نظر کرده بلکه خواستار لغو شدن حکم اعدام متهم این پرونده توسط مقامات قضایی شده است.

سازمان عفو بین‌الملل از احتمال اجرای حکم اعدام قریب‌الوقوع یک زندانی متهم به «تجاوز به کودک ۱۰ ساله» در زندان مرکزی کرج خبر داد

هویت این زندانی از سوی سازمان عفو بین‌الملل، فرهاد صالحی جبه‌دار، ۲۹ ساله اعلام شده.

این زندانی با تصمیم مقامات قضایی قرار است روز شنبه ۳۱ خرداد در زندان مرکزی کرج در استان البرز اعدام شود.

رها بحرینی، فعال حقوق بشر و پژوهشگر سازمان عفو بین‌الملل با اشاره به جزییات این پرونده به زمانه می‌گوید:

«نکته حائز اهمیت و دلگرم کننده در این پرونده این است که حتی پدر کودک قربانی که به ‌نمایندگی از قربانی از فرد متجاوز شکایت کرده، در مخالفت با مجازات بیرحمانه اعدام شکایتش را پس گرفته و خواهان لغو شدن این جنبه از پرونده است. این اقدام پدر کودک قربانی تجاوز نشان می‌دهد که حتی قربانیان نیز نمی‌خواهند دچار این عذاب وجدان شوند که شکایتشان منجر به سلب حق حیات از یک انسان دیگر شود.»

    [audio m4a="https://www.radiozamaneh.info/u/wp-content/uploads/2020/06/Raha-Bahrini-2.m4a"][/audio]

    او در ادامه می‌گوید:

    «احتمال اجرای قریب‌الوقوع حکم اعدام این زندانی نشانگر بی‌رحمی قوه قضاییه است چرا که مقامات قضایی ایران با قرار دادن قربانیان بر سر دو راهی پذیرش مجازات اعدام یا خودداری از شکایت (در پرونده‌های تجاوز) و بخشش (در پرونده‌های قتل)، در واقع آنان را از حق برخورداری از عدالت محروم می‌کنند. در این پرونده از آنجا که مجازات حد مطرح است، گذشت پدر باعث بسته شدن پرونده نمی‌شود.»‎

    بر اساس گزارش عفو بین‌الملل، فرهاد صالحی جبه‌دار در روز ۲۰ خرداد سال ۱۳۹۷ توسط مأموران امنیتی دستگیر شده و حدود ۹ ماه پس از بازداشت در ۲۰ اسفند ماه همان سال در شعبه یک دادگاه کیفری استان البرز به اعدام محکوم شده است.

    بر پایه شواهد ارائه شده از سوی دادگاه، کودک قربانی در این پرونده یک سال پیش از دستگیر شدن متهم مورد تجاوز قرار گرفته است.

    مطابق یافته‌های روان‌شناسی و روان‌پزشکی، پدوفیلی (تمایل جنسی فرد بزرگسال به کودکان) به‌ عنوان یک ناهنجاری حاد روانى شناسایی شده که نشان می‌دهد افراد مبتلا به این عارضه باید سریعا تحت درمان قرار گیرند.

    همچنین «طبقه‌بندی بین‌المللی آماری بیماری‌ها (ICD)» میل آمیزش جنسی با کودکان را به صورت «ناهنجاری شخصیتی یا رفتاری در بزرگسالان» تعریف کرده است.

    بر اساس قوانین کیفری جاری در ایران اما پس از تشکیل پرونده قضایی برای چنین مواردی، به سرعت حکم اعدام علیه متهمان صادر می‌شود.

    رها بحرینی اما در گفت‌وگو با زمانه می‌گوید:

    رها بحرینی
    رها بحرینی

    «بر اساس قوانین بین‌المللی از جمله ماده ششم از میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی، استفاده از مجازات اعدام برای جرم تجاوز، مجاز نیست. ایران هم از امضا کنندگان این میثاق بین‌المللی است.»

      این پژوهشگر سازمان عفو بین‌الملل در ادامه می‌گوید:

      «روند جهانی به ‌سمت لغو کامل مجازات اعدام برای تمام جرائم در حرکت است. صرف‌نظر از کیفیت جرم یا گناهکار یا بی‌گناه بودن متهمان، سازمان عفو بین‌الملل بیش از ۵۰ سال است برای لغو مجازات اعدام تلاش می‌کند و تأکید دارد که این مجازات نه تنها حق حیات را از انسان‌ها سلب می‌کند بلکه مصداق شکنجه و اوج یک رفتار بی‌رحمانه و غیر انسانی است.»

      این در حالی‌ست که مجازات مرگ (اعدام) در قوانین جزایی ایران برای دایره گسترده‌ای از جرایم از جمله قتل، قاچاق مواد مخدر، سرقت مسلحانه، روابط جنسی میان دو هم‌جنس، رابطه جنسی زن و مرد متأهل خارج از ازدواج، محاربه، آدم‌ربایی و … پیش‌بینی شده است.

        این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

        آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

        .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

        توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

        نظر بدهید

        در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

        نظرها

        نظری وجود ندارد.