ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

۴ هزار کودک زباله‌گرد در تهران

بر اساس پژوهش یکی از سازمان‌های مردم نهاد فعال در حوزه کودکان کار، حدود چهار هزار کودک زباله‌گرد در تهران وجود دارد و عمده کودکان زباله گرد از اتباع خارجی هستند

سید مالک حسینی، سرپرست سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران گفته بر اساس پژوهش یکی از سازمان‌های مردم نهاد فعال در حوزه کودکان کار، حدود چهار هزار کودک زباله‌گرد در تهران وجود دارد.

کودکان زباله‌گرد در مراکز تفکیک زباله می‌خوابند ــ عکس: آرشیو

سرپرست سازمان خدمات اجتماعی همچنین گفته عمده کودکان زباله گرد از اتباع خارجی هستند اما در ارائه خدمات به این کودکان، به ملیت و جنسیت نگاه نمی‌شود.

بسیاری از کودکان به دلیل مشکلات مالی خانواده‌هایشان به کار کردن سوق داده می شوند و برخی کودکان نیز خانواده‌ای ندارند.

پرویز حناچی، شهردار تهران اخیرا ابلاغیه‌ای مبنی بر ممنوعیت زباله گردی برای کودکان و برخورد با پیمانکاران شهرداری، در این زمینه صادر کرده است. حسینی، مهمترین پیام این ابلاغیه وت تغییر رویکرد شهرداری تهران نسبت به پدیده کار کودکان و نحوه مواجهه با کودکان کار دانسته است.

شهردار تهران اعلام کرده که تا سال ۱۴۰۰، باید ۵۰ درصد مخازن که به عبارتی محل کار کودکان زباله گرد است ساماندهی شوند.

حسنی در تحلیل این ابلاغیه گفته: «نکته اصلی در ابلاغیه این است که رویکرد از برخورد و جمع آوری کودک کار زباله گرد به برخورد با پیمانکار معطوف شده است که اتفاق بزرگی است چراکه کودک کار قربانی است و مورد سوءاستفاده قرار گرفته است و به همین سبب، این تغییر نگاه بسیار مهم و راهبردی است.»

در این ابلاغیه از شهروندان درخواست شده زباله گردی کودکان را به ۱۳۷ اطلاع دهند.

فعالان حوزه کودک معتقدند که در بین کارهایی که کودکان انجام می‌دهند، زباله گردی پرخطرترین و بدترین نوع است. با این حال  خروج کودک زباله گرد و کار از این چرخه اگر نیاز اصلی آنان رفع نشود ممکن است باعت شود شکل کار کودک تغییر کند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.