ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کرونا: حملات عمدی به مراکز درمانی افغانستان

سازمان ملل در گزارش ویژه‌ای از حملات عمدی به مراکز درمانی افغانستان در جریان همه‌گیری بیماری کویید ۱۹ در آن کشور اظهار نگرانی کرد.

سازمان ملل در گزارش ویژه‌ای از حملات عمدی به مراکز درمانی افغانستان در جریان همه‌گیری ویروس کرونا اظهار نگرانی کرد. از زمان همه‌‌گیری بیماری کویید ۱۹ تاکنون در مجموع ۱۲ بار به مراکز درمانی افغانستان از جمله به بیمارستان پزشکان بدون مرز در کابل حمله شده است. سازمان ملل می‌گوید این حملات سبب اخلال در ارائه خدمات درمانی شده است.

سازمان ملل: حملات عمدی یه مراکز درمانی افغانستان سبب اخلال در ارائه خدمات درمانی به شهروندان شده است.
سازمان ملل: حملات عمدی یه مراکز درمانی افغانستان سبب اخلال در ارائه خدمات درمانی به شهروندان شده است. (عکس: هشت صبح)

دفتر هیأت معاونت سازمان ملل در کابل یکشنبه ۲ ژوئن/یکم مرداد گزارشی با عنوان «حملات عمدی بر مراکز صحی در جریان شیوع کووید-۱۹ در افغانستان» ارائه داد. سازمان ملل در این گزارش، حمله‌های مسلحانه به مراکز درمانی در آن کشور از ۱۱ مارس (۲۱ اسفند ۹۸) که سازمان جهانی بهداشت همه‌گیری جهانی بیماری کویید ۱۹ را تأیید کرد تا ۲۳ مه (۳ خرداد ۹۹) ‌مستند کرده است.

بر اساس این گزارش در این بازه زمانی گروه طالبان به ۸ مرکز درمانی و ارتش افغانستان به سه مرکز حمله کرده‌اند.

سهمگین‌ترین حمله اما حمله به بیمارستان دشت برچی کابل بود که پزشکان بدون مرز آن را اداره می‌کردند. مسئولیت این حمله را هنوز هیچ گروهی به عهده نگرفته است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس نماینده ویژه سازمان ملل در افغانستان گفت:

«در زمانی که افغانستان بیش از هر زمان دیگری به کمک‌های انسان‌دوستانه برای حفاظت از جان شهروندان نیاز دارد، هم گروه طالبان و هم نیروهای امنیتی افغانستان حملاتی را به مراکز درمانی انجام داده‌اند و سبب اخلال در ارائه خدمات درمانی شده‌اند.»

دبورا لیونز در ادامه سخنانش افزود:

«برای چنین اعمالی هیچ عذری پذیرفته نیست. امنیت و جان شهروندان می‌بایست از بالاترین اولویت برخوردار باشد.»

حمله به بیمارستان پزشکان بدون مرز

حمله مردان مسلح به بیمارستان پزشکان بدون مرز در کابل - سه‌شنبه ۲۳ اردیبهشت ۹۹

مهاجمان مسلح صبح سه‌شنبه ۲۳ اردیبهشت به «بیمارستان ۱۰۰ بستر دشت برچی» در غرب کابل که پزشکان بدون مرز آن را اداره می‌کنند حمله کردند. در این حمله دو نوزاد و تعدادی از مادران و عده‌ای از پرستاران کشته شدند. افراد مسلح به طور کاملاً هدفمند، سایر بخش‌های بیمارستان ۱۰۰ بستر دشت برچی را نادیده گرفتند و مستقیماً به بخش‌ زایمان بیمارستان کابل رفتند، وارد اتاق‌ها شدند و زنان را در بستر هدف شلیک گلوله قرار دادند. دیوارها و کف اتاق‌ها آغشته به خون شده بود، شیشه‌ پنجره‌ها گلوله‌باران و خودروهای بیمارستان نیز به آتش کشیده شده بود. فردریک بونو، مدیر اجرایی پزشکان بدون مرز گفته بود: «آمده بودند که صرفاً مادران و نوزادان را بکشند.»  زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه آمریکا اعلام کرد که بررسی‌های ایالات متحده نشان می‌دهد حمله‌ها‌ی مرگ‌بار به بیمارستان دشت برچی کابل را شاخه‌ خراسان گروه دولت اسلامی (داعش) انجام داده. اما این گروه مسئولیت این حمله را به عهده نگرفته، پزشکان بدون مرز هم فعالیت خود را به رغم درخواست‌های مکرر شهروندان کابلی متوقف کرده‌‌اند. گزارش یوناما به طور ویژه بر این حمله تاکید کرده است.

شمار مبتلایان قطعی به بیماری کووید ۱۹ در افغانستان به مرز ۲۹ هزار نفر رسیده است. تنها در روز گذشته ۴۰۹ مورد ابتلای قطعی به این بیماری در ولایت‌های مختلف افغانستان به ثبت رسیده.  افغانستان با محدودیت دسترسی به کیت‌های تشخیص و همچنین کمبود تجهیزات و فضای درمانی رو‌بروست. گفته می‌شود شمار زیادی از بیماران که تعداد آن‌ها در آمار مبتلایان به ثبت نمی‌رسد در خانه‌ها تحت مراقبت قرار دارند.

یوناما در گزارش «حملات عمدی بر مراکز صحی در جریان شیوع کووید-۱۹ در افغانستان» یادآوری کرد که حمله به مراکز درمانی بر اساس قوانین بین‌المللی جایز نیست و جنایت جنگی قلمداد می‌شود. بر اساس گزارش سازمان ملل آسیب‌دید‌گان در حملات به مراکز درمانی افغانستان فراتر از قربانیان مستقیم‌ آن هستند و بخش وسیعی از جامعه تحت تاثیر این حملات قرار گرفته‌اند.

 فیونا فریزر، رئیس بخش حقوق بشر یوناما گفت:

«با توجه به خستگی کادر درمان و نیاز مبرم شهروندان به خدمات درمانی در زمان همه‌گیری کویید ۱۹ حملات عامدانه به مراکز درمانی بیش از پیش قابل نکوهش است.»

عدالدین جامی، سرپرست ریاست روابط عمومی وزارت صحت عامه افغانستان اعلام کرده که دولت افغانستان در صدد راه‌اندازی مجدد بیمارستان دشت برچی کابل است. پزشکان بدون مرز می‌‌گویند دولت افغانستان باید با صراحت اعلام کند که هدف مهاجمان از حمله به این بیمارستان، هم پزشکان بدون مرز بوده‌اند و هم بیماران. دولت افغانستان گروه طالبان را مسئول این حمله‌ها می‌داند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.