ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پیام انوشه آشوری از زندان خطاب به بوریس جانسون: به کمک شما نیاز داریم

انوشه آشوری زندانی ایرانی ـ بریتانیایی که به اتهام جاسوسی به ۱۰ سال زندان در ایران محکوم شده است در پیامی گفته است: «ترس من این است که دولت بریتانیا ما را فراموش کرده باشد.»

انوشه آشوری زندانی ایرانی ـ بریتانیایی که از سه سال پیش به اتهام جاسوسی در ایران زندانی است از بوریس جانسون خواسته است تا به وضعیت او و دیگر زندانیان ایرانی ـ بریتانیایی در ایران رسیدگی کند.

انوشه آشوری در کنار همسرش شهرزاد ایزدی و دخترش الیکا آشوری

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، شهرزاد ایزدی، همسر انوشه آشوری پیام صوتی همسرش از زندان اوین را در اختیار رسانه‌ها قرار داده است که در آن از دولت بریتانیا درخواست کمک کرده است.

انوشه آشوری در این پیام خطاب به بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا گفته است: «ما ناامیدانه به کمک شما نیاز داریم.»

انوشه آشوری ۶۶ سال سن دارد، مهندس و از مؤسسان شرکت تکنو خلاق و نماینده این شرکت در بریتانیا است. شرکت او در زمینه ساخت شبکه‌های فلزی با کاربرد در سازه‌ها و ساختمان‌ها تخصص دارد. او سال‌هاست در انگلیس زندگی می‌کند و در ماه اوت سال ۲۰۱۷ برای دیدار مادرش به ایران رفت و در آن‌جا به اتهام جاسوسی برای اسرائیل دستگیر شد در حالی‌که اعضای خانواده آشوری که در لندن به‌سر‌می‌برند می‌گویند او هیچ‌گاه فعالیت سیاسی نداشته و با مسائل سیاسی نیز آشنا نبوده است.

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه جمهوری اسلامی دیروز ۵ شهریور ۱۳۹۸ / ۲۷ اوت ۲۰۱۹ در یک نشست خبری، اعلام کرد که انوشه آشوری به اتهام جاسوسی برای اسرائیل به ۱۰ سال زندان محکوم شده است.

شهرزاد ایزدی در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه اتهام همسرش را «مضحک» خواند و گفت دادگاه او یک ساعت هم بیشتر طول نکشید. ایزدی گفت: «ما آدم‌های خیلی معمولی هستیم. او یک روز به خرید رفت و دیگر برنگشت. برای کسی که بی‌گناه است، غیرقابل تصور است که ۱۰ سال برای کاری که نکرده در زندان بماند.»

انوشه آشوری که پیام صوتی خود را حدود ۱۰ روز پیش فرستاده در این پیام گفته است: «ترس من این است که دولت بریتانیا ما را فراموش کرده باشد.»

برخی از زندانیان دو تابعیتی در آغاز شیوع ویروس جدید کرونا در ایران توانستند مرخصی دریافت کنند اما انوشه آشوری همچنان پشت میله‌های زندان است.

آشوری در پیام صوتی خود خطاب به بوریس جانسون گفته است: «از شما می‌خواهیم که اقدامی انجام دهید و من و دیگر شهروندان بریتانیایی را از زندان اوین بیرون بیاورید؛ جایی که تهدید کووید ۱۹ بیش از هر زمان دیگری است.»

شهرزاد ایزدی در ماه اکتبر گذشته با دومینیک راب، وزیر خارجه بریتانیا دیدار کرد اما به گفته ایزدی نتیجه‌ای از دیدار حاصل نشد. راب به او توصیه کرده که زمانی که تلاش‌های دیپلماتیک در جریان است به رسانه‌ها درباره این موضوع سخنی نگوید اما انوشه آشوری از آن‌ها خواسته است که این پیام را منتشر کنند.

الیکا آشوری دختر ۳۳ ساله آن‌ها می‌گوید: «چیزی برای از دست دادن وجود ندارد.»

لندن تاکنون با چندین مورد بازداشت افراد ایرانی ـ بریتانیایی در ایران روبه‌رو شده است. انوشه آشوری یکی از دست‌کم چهار ایرانی ‌ـ‌ بریتانیایی است که در بازداشت جمهوری اسلامی‌ به‌سر می‌برند. دستگیری دوتابعیتی‌ها در ایران از دو سال پیش شدت گرفت. دولت بریتانیا در ماه مه ۲۰۱۹، به اتباع دو تابعیتی توصیه کرد که به ایران سفر نکنند.

جرمی هانت، وزیر خارجه پیشین بریتانیا، در سال ۲۰۱۸ تهران را متهم کرده بود که از افراد با گذرنامه‌های بریتانیایی در اختلاف‌های دیپلماتیک استفاده می‌کند، ایران این اتهام را رد کرده بود.

مدافعان انوشه عاشوری و نازنین زاغری- راتکلیف زندانی دیگر ایرانی ـ بریتانیایی، معتقدند که پرونده‌های آن‌ها به تنش میان ایران و بریتانیا بر سر بدهی‌های قدیمی نظامی بریتانیا به ایران، به مبلغ ۴۰۰ میلیون پوند (۵۲۷ میلیون دلار) مربوط است.

بازداشت اتباع سایر کشورها در ایران، از جمله بازداشت فریبا عادل‌خواه، پژوهشگر ایرانی ـ فرانسوی بارها محکوم شده است.

انوشه آشوری در یکی از پیام‌های ارسال‌شده از زندان به‌نقل از یکی از هم‌بندان خود گفته است که مأموران امنیتی فریبا عادلخواه را در هنگام ورود به زندان «کتک زده و بر روی زمین موهای او را کشیده‌اند».

وزارت امور خارجه بریتانیا اطمینان داد که سرنوشت شهروندان دوتابعیتی را به «اولویت» تبدیل می‌کند ودر بالاترین سطوح دولتی به آن خواهد پرداخت. سخنگوی این وزارت‌خانه به خبرگزاری فرانسه گفت: «ما قاطعانه از ایران می خواهیم كه اجازه دهد انوشه آشوری به نزد خانواده خود بازگردد.»

از سوی دیگر سفارت ایران در لندن هرگونه انگیزه سیاسی در این زمینه را رد کرد و با بیان این‌که «آشوری به دلیل جرایم مربوط به امنیت ملی در دادگاه محکوم شده است» و در این دادگاه «حق دفاع از خود را داشت»، اطمینان داد که زندانیان در زندان و خارج از زندان به خدمات پزشکی دسترسی دارند.

این در حالی است که تاکنون چندین زندانی سیاسی در ایران بر اثر نبود امکانات پزشکی و یا جلوگیری از دسترسی زندانیان به پزشک، جان خود را از دست داده‌اند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.