ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حمله حوثی‌ها به مراکز نظامی مهم عربستان سعودی

یک زورآزمایی آشکار در یک مقطع راهبردی: آتش‌بس بین جدایی‌طلبان جنوب و دولت یمن شکننده است و حوثی‌ها در درگیری‌های الجوف دست بالا را دارند. ایران خواهان مذاکره است.

حمله حوثی‌ها به مراکز نظامی مهم عربستان سعودی، یک زورآزمایی آشکار بود. حوثی‌ها در درگیری‌های استان الجوف در شمال یمن دست بالا را دارند، آتش‌بس بین جدایی‌طلبان جنوب و دولت یمن شکننده است و در همان حال ایران هم برای هرگونه مذاکره با عربستان بدون پیش‌شرط اعلام آمادگی کرده است.  

حمله حوثی‌ها به مراکز نظامی مهم عربستان سعودی: با موشک و با پهپاد قاصف (عکس: توییتر)
حمله حوثی‌ها به مراکز نظامی مهم عربستان سعودی: با موشک و با پهپاد قاصف (عکس: توییتر)

ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی سه‌شنبه ۲۳ ژوئن/ ۳ تیر اعلام کرد که پهپادهای بمب‌گذاری‌شده و موشک‌هایی را که شورشیان حوثی از یمن به عربستان سعودی، از جمله به ریاض شلیک کرده بودند، رهگیری و منهدم کرده است.

بر همین اساس، یحیی سریع، سخنگوی نیروهای حوثی در سخنانی که در شبکه تلویزیونی المسیره ایراد کرد، با تأیید این حملات به عربستان سعودی گفت:

«در عملیات موازنه بازدارندگی چهارم، وزارت دفاع، اطلاعات و پایگاه هوایی "سلمان" و برخی مواضع نظامی در ریاض،‌ جیزان و نجران را در هم کوبیدیم.»

بر اساس آنچه که حوثی‌ها ادعا می‌کنند این عملیات با تعداد زیادی موشک بالستیک و کروز از نوع «قدس» و «ذوالفقار» و همچنین پهپاد انجام شد.

ترکی المالکی، سخنگوی ائتلاف عربی در یک نشست خبری اعلام کرد که موشک‌ها و پهپادهای حوثی رهگیری و خنثی شده است:

«نیروهای ائتلاف موفق شدند یک موشک بالستیک را که توسط تروریست‌های حوثی از صنعا به ریاض شلیک شده بود رهگیری و منهدم کنند.»

سخنگوی نیروهای ائتلاف در ادامه این نشست خبری گفت: «هشت فروند از پهپادهای بمب‌گذاری شده نیز که به سوی مناطق مسکونی و غیر نظامی در پادشاهی عربی سعودی روانه شده بودند منهدم و مابقی رهگیری شده‌اند.»

این حملات در شرایط ویژه‌ای انجام می‌شود:

۱- درگیری‌ها در یمن به ویژه در شمال آن کشور در استان الجوف بین ائتلاف عربی و شورشیان حوثی ادامه دارد.

۲-  عربستان سعودی روز گذشته (دوشنبه) اعلام کرد که جدایی‌طلبان جنوب که امارات متحده عربی از آن‌ها حمایت می‌کند با دولت یمن به توافق برای آتش‌بس دست یافتند. دولت یمن از شورای انتقالی خواست خودمختاری مناطق جنوب را لغو کند و کمیته‌های سیاسی و نظامی فعالیتشان را برای اجرای توافق ریاض از سربگیرند. دولت یمن از درخواست ائتلاف عربی برای آتش‌بس و پایبندی به توافق ریاض استقبال کرد. انور قرقاش، وزیر مشاور در امور خارجه امارات از توافق آتش‌بس میان شورای انتقالی و دولت مستعفی یمن استقبال کرد. گزارش‌های تأیید نشده حاکی از آن است که این آتش‌بس پایدار نبود و درگیری‌ها صبح سه‌شنبه در استان ابین از سر گرفته شد.

۳- آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل ۱۳ ژوئن در یک گزارش علنی‌نشده به شورای امنیت سازمان ملل اعلام کرد که که کارشناسان سازمان ملل متحد بقایای موشک‌ها و پهپادهای استفاده شده در حمله به فرودگاه بین‌المللی ابهای عربستان سعودی در ژوئن و اوت سال گذشته و همچنین حمله به تأسیسات نفتی عربستان در  میدان نفتی خریص و ابقیق در سپتامبر سال گذشته را بررسی کرده و به این نتیجه دست یافته که موشک‌های کروز یا بخشی از قطعات آنها و همچنین پهپادهای استفاده‌شده در حملات به تأسیسات نفتی عربستان سعودی منشاء ایرانی داشتند. ایالات متحده آمریکا با تکیه بر این گزارش دوشنبه ۲۲ ژوئن/ ۲ تیر پیش‌نویس قطعنامه‌ای را در اختیار اعضای شورای امنیت سازمان ملل قرار داده که بر اساس آن خرید و فروش سلاح با ایران زیر نظر شورای امنیت قرار می‌گیرد.

یک کارشناس نظامی در گفت‌وگو با شبکه الجزیره گفت حمله روز سه‌شنبه حوثی‌ها به عربستان سعودی نیروهای ائتلاف عربی را متزلزل می‌کند. زیرا حوثی‌ها نشان دادند که می‌توانند به مراکز مهمی مانند وزارت دفاع و اطلاعات و پایگاه هوایی «سلمان» دسترسی داشته باشند.

در درکیری‌های استان الجوف هم حوثی‌ها دست بالا را دارند. روز گذشته حسین دهقان مشاور نظامی رهبر جمهوری اسلامی، همزمان با مذاکره وزیران خارجه ایران و عمان در مصاحبه با الجزیره اعلام کرد: «به هیچ وجه با ترامپ مذاکره نمی‌کنیم، اما بدون هیچ پیش‌شرطی آماده مذاکره با ریاض هستیم.»

دهقان از عربستان خواسته بود بپذیرد که در یمن شکست خورده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Farid

    اینها سالهاست هر کسی برایشان مشکل ایجاد کند ترور میکند.... اینها نه تنها با باترورو اعدام و تیرباران فعالان سیاسی ایرانی داخل و خارج مثل بختیار و فروهرها و صدها نفر دیگر حتی خودی ها مثل پسر محسن رضایی و این مهره سوخته شان که بدون تصویب فرار کرده بود...؍ و فساد مالی و رشوه ٫ دنیا را آلوده کرده اند!: - بانک پیلاتوس، ماشین پولشویی حکومت اسلامی علی صدر هاشمی‌نژاد ،دلال و بانکدارجمهوری اسلامی- بانک مالتایی «پیلاتوس» ، با قرار بازداشت دادستان مانهاتان در نیویورکر با ۶ فقره اتهام روبروست و در صورتی که در کلیه موارد گناهکار شناخته شود، به ۱۲۵ سال زندان محکوم خواهد شد. کشور کوچک مالت، جزیره ای در مدیترانه و از اعضای اتحادیه اروپا، بار دیگر پرونده ترور دافنه کاروانا گالیسیا یکی از سرشناس‌ترین روزنامه‌نگاران این کشورکه در سری مقالاتی بانک خانواده صدر هاشمی‌نژاد را به پولشویی متهم ساخته بود٫ و در ماه اکتبر ۲۰۱۷ در پیامد انفجار بمبی در ماشین‌اش به قتل رسید! - مقام‌های قضایی آرژانتین اعلام کردند که کلاودیو بونادیو ، یکی از قضات دادگستری این کشور، پس از پایان تحقیقات ضروری، پرونده‌ی کریستینا کیرشنر، رئیس جمهوری پیشین آرژانتین و ۱۱ تن از دیگر اعضا و مقام‌های ارشد دولت او را برای رسیدگی در دادگاهی علنی به محاکم بالاتر فرستاده است. خانم کیرشنر متهم به لاپوشانی اطلاعات درباره نقش ایران در بمب‌گذاری سال ۱۹۹۴ میلادی در مرکز یهودیان آرژانتین موسوم به "آمیا" و "تبانی" با جمهوری اسلامی در این رابطه است. انفجار یک خودرو در سال ۱۹۹۴ میلادی در "آمیا" در بوئنوس‌آیرس، ۸۵ کشته و بیش از ۳۰۰ زخمی بر جای گذاشت. این انفجار همچنین سبب ویرانی یا آسیب‌دیدگی شدید حدود ۴۰۰ واحد مسکونی در پیرامون محل انفجار شد. چندی بعد٫ کلاودیو بونادیو بطور مشکوکی در آپارتمانش کشته شد!. - دولت باراک اوباما، برای رسیدن به توافق هسته‌ای با ایران، تحقیقات اداره مبارزه با مواد مخدر درباره شبکه جرایم سازمان یافته وابسته به حزب‌الله لبنان را متوقف کرده بود!. این اقدام دولت اوباما، به حزب‌الله لبنان اجازه داد از طریق قاچاق مواد مخدردر ونزویلا وکشورهای مجاور و پولشویی، به میلیاردها دلار دست یابد و از پول‌های به دست آمده در خرید سلاح استفاده کند. گزارش تحقیقی منتشر شده توسط روزنامه «پولیتیکو» حکایت از آن دارد که تحقیقات اداره مبارزه مواد مخدر آمريكا تحت عنوان پروژه «کاساندرا» از سال 2008 و با کمک 30 دستگاه امنیتی داخلى و خارجی، آغاز شده بود تا در مورد شبکه جرایم قاچاق کوکائین و سلاح و پول شویی گروه حزب الله لبنان تحقيق كند..

  • Nader

    ظریف پینوکیو در تماس با وزیر خارجه کانادا: جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی را بزودی می‌فرستیم!؟ مش قاسم: دروغ چرا تا قبرآآ..