ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

قیمت دلار وارد کانال ۲۰ هزار تومان شد

به گفته دولت، افزایش نرخ ارز دلیل اقتصادی ندارد و موقتی است. گزارش‌ها از عرضه ۴۵ میلیون دلار به بازار برای کنترل قیمت خبر می‌دهند.

قیمت دلار در بازار تهران رکوردی بی‌سابقه زد و از ۲۰ هزار تومان بالاتر رفت. همزمان سکه و طلا نیز گران‌تر شدند. با عبور دلار از مرز ۲۰ هزار تومان، عرضه‌‌ای به میزان ۴۵ میلیون دلار در بازار برای کنترل قیمت صورت گرفت. بنا به برخی گزارش‌ها، قیمت دلار بار دیگر پس از عرضه دلار کاهش یافته است.

چند اسکناس ۱۰۰ دلاری روی پیشخوان یک صرافی
یک رکورد تازه؛ قیمت دلار از ۲۰ هزار تومان بیشتر شد

به گزارش روزنامه «دنیای اقتصاد»، قیمت دلار سه‌شنبه ۳ تیر در بازار تهران به ۲۰ هزار و ۴۶۰ تومان رسید که نسبت به قیمت روز قبل (۱۹ هزار و ۷۰۰ تومان)، بیش از یک‌هزار و ۱۰۰ تومان افزایش قیمت نشان می‌دهد.

یورو نیز با افزایشی یک‌هزارتومانی به قیمت ۲۲ هزار و ۹۰۰ تومان در بازار تهران معامله شد.

سه‌شنبه همچنین سکه بهار آزادی با سه هزار تومان افزایش قیمت به هشت میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسید و قیمت هر گرم طلای ۲۴ عیار از یک میلیون و ۹۵ هزار تومان به یک میلیون و ۱۲۵ هزار تومان افزایش یافت.

افزایش قیمت‌ها در حالی رخ می‌دهد که عبدالناصر همتی، رئیس بانک مرکزی دوشنبه شب دوم تیرماه در گفت‌و‌گویی با صداوسیمای جمهوری اسلامی گفته بود افزایش قیمت‌ها «موقتی و گذرا» هستند و مبنای سیاست‌گذاری دولت قیمت ارز در سامانه نیما است:

«قیمت ارز در سامانه نیما مهم است که تجارت کشور در آنجا صورت می‌گیرد، میانگین قیمت ارز در سامانه نیما زیر ۱۶ هزار تومان است و امروز نزدیک ۱۲۰ میلیون دلار تامین ارز در نیما صورت گرفته است.»

درحالی‌که همتی از عدم مداخله بانک مرکزی برای کاهش قیمت‌ها خبر داده بود، خبرگزاری دولتی دانشجویان ایران (ایسنا)‌ سه‌شنبه سوم تیر گزارش داد که ارز به میزان ۴۵ میلیون دلار از سوی بازارساز برای کنترل نرخ آن توزیع شده است.

حسن روحانی نیز سه‌شنبه در جلسه ستاد اقتصادی گفت که افزایش قیمت دلار «موقت و گذرا» بود و «ریشه و دلیل بنیادی اقتصادی ندارد.» رئیس‌ جمهوری اسلامی راه‌حل را «تعهد صادرکنندگان برای برگشت ارز به چرخه اقتصاد» و «مدیریت بانک مرکزی در فضای آرام و باثبات بازارها» خواند.

روحانی یکشنبه یکم تیر نیز از بانک مرکزی خواسته بود به صادرکنندگانی که ارز دریافتی را بازنگردانده اند، اولتیماتومی برای انجام این کار بدهد.

همتی دوشنبه اعلام کرد که امیدوار است صادرکنندگان تا پایان تیرماه ارز را بازگردانند. رئیس بانک مرکزی سه‌شنبه نیز در کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی حاضر شد و بار دیگر تکرار کرد که نوسانات در بازار ارز «کوتاه و مقطعی» است و قابل مدیریت خواهد بود.

علی ربیعی، سخنگوی دولت نیز سه‌شنبه ۳ تیر در نشست هفتگی خود اعلام کرد که بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز آمادگی دارد. ربیعی درباره راه‌حل دولت در حل بحران ارز گفت:

«دوستان ما در بانک مرکزی برای اعمال مدیریت در شرایط ضروری بر بازار کاملاً آماده هستند و در عین حال ما واگذاری‌ها را هم ادامه خواهیم داد که بخشی از نقدینگی را جمع کنیم که البته در این زمینه نیازمند همکاری همه هستیم و به یک اهتمام ملی در این باره نیازمندیم. ارز ما هم در برخی از کشورها آزاد شده که وزارت خارجه به زودی آن را اعلام می‌کند. صادرات نفتی ما هم دارد بهتر می‌شود و صادرات غیرنفتی ما هم در بهترین دوران می‌رسد و کاهش قیمت ارز را تجربه خواهیم کرد. سال گذشته اسامی ۱۵۰ نفر که حدوداً ۷.۲ میلیارد دلار را پس نداده‌اند به قوه قضاییه معرفی کردیم. بانک مرکزی نیز بر بازار، تمرکز مدیریت دارد و فکر می‌کنم ما سیاست‌های درستی را در این خصوص داریم.»

مقام‌های دولتی مدعی‌اند که نوسانان نرخ ارز به دلیل بحران ناشی از اپیدمی ویروس جدید کرونا و نیز تحولات مربوط به پرونده هسته‌ای است. برخی منتقدان بر این باورند که نوسان‌ها تنها به دلیل «تأثیرات روانی» رخ نداده اند و مشکلات اقتصادی در وقوع آنها موثر هستند.

افزایش قیمت ارز و کاهش قدرت خرید مردم در شرایطی رخ می‌دهد که تورم کالاهای اساسی و افزایش هزینه‌هایی همچون آب و برق و تلفن در دوران بحران کرونا بسیاری از خانواده‌های طبقه متوسط و فرودست ایرانی را تحت فشار قرار داده است.

  • به روز رسانی: برخی رسانه‌های داخلی از کاهش قیمت دلار به زیر ۲۰ هزار تومان پس از عرضه دلارها به بازار و کاهش تقاضا برای خرید خبر می‌دهند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • سیامک اسدیان

    نخیر جناب "حقیقتگو" شروع فاجعه از آتش سوزی "سینما رکس" بود. که ملت سالها بعد تازه فهمید جریان از چه قرار بوده. البته بعضی از تاریخ نگاران شروع فاجعه را از ترور احمد کسروی و موافقت دربار و فدائیان اسلام (که در حقیقت نطفهء جمهوری اسلامی بود) می دانند. اما شما مطمئن باشید و هیچ شکی به خود راه ندهید که این ورشکستگی کامل اقتصادی ج.ا. پایان و اتمام فاجعه است. حال اینکه هر یک از ما خویش را برای چنین روزی و چقدر برای این اختتامیه آماده کرده ایم بستگی دارد به حساسیت ها و دغدغه های تک تک ما, ظرفیت های ما, میزان تعهد, همت عالی و خلاصه قابلیت های ما برای خاتمه دادن به این فاجعه و خلاص کردن ایران از شر این بختک. زندگی جنگست جانا بهرجنگ آماده شو نیست هنگام تامل بی‌درنگ آماده شو در ره ناموس ملک وملت وخویش و تبار با نشاط شیر و با عزم پلنگ آماده شو بهرکام دوستان و بهر طبع دشمنان در مقام خویش‌، چون شهد و شرنگ آماده شو همچو شیر سخت دندان یا عقاب تیز چنگ تا مراد خویش را آری به چنگ‌، آماده شو

  • حقیقتگو

    سالی که نکوست ازبهارش پیداست ....باورود سپاه به مجلس تحویل ارز به مردم روبه موقوف شدن پیش میرود ... ...سپاه ارز را برای فلان و فلان مورد وموردها لازم دارد ...تازه شروع فاجعه وفجعه هاست ...