ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

روحانی: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی «نبش قبر» نکند

رئیس جمهوری اسلامی گفت آژانس می‌خواهد فعالیت‌های ۱۷ تا ۱۸ سال قبل را بررسی کند. ایران آماده همکاری تنکاتنگ است اما در چارچوب مقررات.

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی در سخنانی در حاشیه جلسه هیأت دولت  اعلام کرد که «ایران همچنان آماده نظارت‌های قانونی آژانس و همکاری تنگاتنگ با آژانس است» اما «در چارچوب مقررات.»

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران چهارشنبه ۴ تیر/ ۲۴ ژوئن در سخنانی در حاشیه جلسه هیأت دولت با هشدار به کشورهای اروپایی و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت:

«رفتار ما با آژانس دوستانه و قانونی بوده است. همیشه با آژانس همکاری کردیم و بازرسان آژانس همیشه حضور داشته و بازرسی کرده‌اند. در ۱۶ تا ۱۷ گزارش هم از همکاری کامل ایران سخن گفته‌اند. در این اواخر اسرائیل و آمریکا به آژانس فشار آوردند و می‌ترسم این شیادان آژانس را آلوده کنند و آژانسی که باید قضاوت دقیق و قانونی داشته باشد، مجبور به نبش قبر کنند.»

روحانی تعبیر «نبش قبر» را آگاهانه به کار گرفته است: بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل ۵ مهر ۱۳۹۷ / ۲۷ سپتامبر ۲۰۱۸ در نشست مجمع عمومی سازمان ملل ادعا کرده بود که ایران یک «انبار مخفی هسته‌ای» در کوچه ماهر در منطقه تورقوزآباد تهران در نزدیکی یک قالیشویی ساده‌ دارد. آژانس خواهان دسترسی به این مکان است. بازرسی از تأسیسات نطنز هم از موضوعاتی است که از اواسط اسفند ۹۸ تاکنون سبب اختلاف شده است.

روحانی در ادامه سخنان خود در جلسه هیات دولت گفت:

«اسرائیل و آمریکا فشار می‌آورند آژانس فعالیت‌های ۱۷ تا ۱۸ سال قبل را بررسی کند. اینها می‌خواهند آژانس را منحرف کنند. مبنای ما همکاری با آژانس است ولی آژانس باید توجه کند که از مسیر قانونی خود منحرف نشود.»

شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی جمعه ۳۰ خرداد / ۱۹ ژوئن در نشست خود قطعنامه پیشنهادی فرانسه، بریتانیا و آلمان درباره برنامه هسته‌ای ایران را با ۲۵ رأی موافق، ۲ رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع تصویب کرد و از ایران خواست تا مانع از دسترسی آژانس به دو سایت هسته‌ای مشکوک خود نشود و با آژانس همکاری کامل بکند. این نخستین بار از سال ۲۰۱۲ به این طرف است که شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ایران را توبیخ می‌کند.

رئیس جمهوری اسلامی سپس به دولت‌های اروپایی توصیه کرد بی‌جهت در این مناقشه ورود نکنند. روحانی گفت:

«روسیه و چین قاطعانه و قانونی عمل کرده‌اند. توصیه ما به اروپا این است که زیر بار فشار آمریکا نرفته و آژانس هم استقلال خود را حفظ کند.»

وال‌استریت ژورنال هفته گذشته گزارش داده بود که اروپا آماده مصالحه با آمریکا درباره برجام و تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در شورای امنیت سازمان ملل است. طرح پیشنهادی آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران چهارشنبه در شورای امنیت به بحث گذاشته می‌شود.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.