ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

قرار بازداشت حمید نوری برای نهمین بار تمدید شد

حکم بازداشت حمید نوری برای نهمین بار به مدت چهار هفته تمدید شد. به این ترتیب نوری تا ۲۲ ماه ژوئیه/ اول مرداد در بازداشت خواهد بود. حمید نوری یک دادیار قضایی سابق جمهوری اسلامی و از عاملان قتل عام زندانیان سیاسی در تابستان ۶۷، در تاریخ ۹ نوامبر ۲۰۱۹/ ششم آبان ۹۸ به محض ورود به خاک سوئد در فرودگاه آرلاندای استکهلم بازداشت شد.

حکم بازداشت حمید نوری برای نوبت نهم تا چهار هفته دیگر تمدید شد. به این ترتیب نوری تا ۲۲ ماه ژوئیه/ اول مرداد در سوئد در بازداشت خواهد بود. حمید نوری یک دادیار قضایی سابق جمهوری اسلامی و از عاملان قتل عام زندانیان سیاسی در تابستان ۶۷، در تاریخ ۹ نوامبر ۲۰۱۹/ ششم آبان ۹۸ به محض ورود به خاک سوئد در فرودگاه آرلاندای استکهلم بازداشت شد.

حمید نوری

ایرج مصداقی، نویسنده و فعال حقوق بشر که خود از جان‌به‌دربردگان تابستان ۶۷ است با انتشار یک ویدئو در حساب کاربریش در توئیتر، ضمن تأیید این خبر اعلام کرد:

«از آنجایی که بیم آن می‌رفت حمید نوری پس از آزاد شدن از بازداشت از کشور [سوئد] فرار کند یا در اسناد و مدارکی که علیه او در دادگاه مطرح شده دستکاری کند، قاضی دادگاه با تمامی محدودیت‌های مورد درخواست دادستان برای تمدید بازداشت حمید نوری موافقت کرد.»

مصداقی در ادامه ابراز امیدواری کرده که «در ابتدای سال جدید میلادی» دادگاه نوری برگزار شود.

این نهمین بار است که بازداشت موقت نوری تمدید می‌شود. هنوز مشخص نیست که دادگاه او دقیقا در چه تاریخی برگزار خواهد شد.

هشتمین جلسه دادگاه برای تعیین وضعیت حمید نوری (حمید عباسی) مظنون به دست داشتن در قتل عام زندانیان سیاسی در دهه ۶۰، روز چهارشنبه ۲۷ می/ هفتم خرداد ماه در شهر استکهلم سوئد و «پشت درهای بسته» برگزار شده بود. بر اساس رأی صادر شده از سوی این دادگاه، حکم بازداشت این متهم تا ۲۴ ژوئن تمدید شده بود.

ایرج مصداقی اما پیش‌تر در گفت‌وگو با زمانه پیش‌بینی کرده بود جلسه اول دادگاه در تابستان سال جاری برگزار شود.

    بر اساس آنچه دادستانی سوئد اعلام کرده، اتهام حمید نوری «نقض قوانین بین‌المللی از طریق جنایت علیه بشریت و قتل» به دلیل شرکت در کشتار زندانیان سیاسی در سال ۶۷ در ایران است.

    دادستانی سوئد همچنین در روزهای پس از بازداشت حمید نوری اعلام کرده بود پرونده این متهم از سوی «واحد مبارزه با جرایم بین‌المللی و سازمان یافته» این دادستانی در حال رسیدگی است.

    زندانیان سیاسی سال‌های ۶۰ در ایران حمید نوری را به یاد می‌آورند و می‌گویند او با نام مستعار «عباسی»، دادیار زندان گوهردشت بوده است.

    نوری در سمت دادیار به شخصی به نام ناصریان کمک می‌کرده و در واقع دستیار او بوده است.

    بر اساس شهادت برخی زندانیان سیاسی از جمله ایرج مصداقی، ناصریان نام مستعار محمد مقیسه است که اکنون به عنوان رئیس شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب مشغول به کار است.

    اتحادیه اروپا روز ۲۳ فروردین ۱۳۹۰/ ۱۳ آوریل ۲۰۱۱ شماری از مقامات قضایی و دولتی ایران از جمله محمد مقیسه را به دلیل نقشی که در نقض حقوق شهروندان ایرانی داشته‌، از ورود به کشورهای این اتحادیه منع کرد. بنا بر این تصمیم کلیه دارایی‌های مقیسه و دیگر مقامات تحریم شده در کشورهای اروپایی بلوکه شده است.

    ایرج مصداقی اما در روزهای گذشته و پس از انتشار خبر مرگ مشکوک قاضی غلامرضا منصوری در رومانی و بالاگرفتن گمانه‌زنی‌ها مبنی بر دست داشتن مأموران امنیتی ایران در قتل احتمالی این قاضی فراری از کشور،  گفته بود وقوع این رویداد، حساس بودن پرونده حمید نوری، دادیار سابق قوه قضاییه ایران و متهم به مشارکت در کشتار زندانیان سیاسی در دهه ۶۰ را نیز آشکارتر می‌کند.

      غلامرضا منصوری قاضی فراری از ایران، روز جمعه ۳۰ خرداد ماه/ ۱۹ ژوئن، بر اثر سقوط از اتاقش در هتلی در رومانی جان باخت. هر چند پلیس رومانی ابتدا از احتمال خودکشی سخن گفت، نتیجه اولیه کالبدشکافی نشان می‌دهد که مرگ این قاضی فراری «با خشونت و شتاب‌زدگی» همراه بوده است.

      وکیل منصوری این گزارش را شاهدی بر ادعای پیشین خود دانسته که گفته بود موکلش اهل خودکشی نبود.

        این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

        آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

        .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

        توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

        نظر بدهید

        در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

        نظرها

        • حقیقتگو

          سوئدی ها اگرآنچه آلمانی کردند که بامحاکمه قاضی تبهکار" به اصطلاح حکومت ساخته فراری " عزیزدورانه حکومت اخوندی فاشیستی درگیرنشوند وی را هم روانه رومانی میکردند که درآنجا متواری شود وبه اصطلاح بقتل برسد ...رومانی تنها کشوری دراروپا که پول وروشوه وفساد و مافیا درآن حکومت می کند ....