ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

معاون ميراث‌فرهنگی: در محوطه باستانی سليک می‌توان ساخت‌وساز کرد

<p>مسعود علويان صدر، معاون سازمان ميراث فرهنگی کشور گفت می&zwnj;توان بر اساس ضابطه&zwnj;ها، در حريم محوطه باستانی سيلک ساخت&zwnj;وساز کرد.</p> <!--break--> <p>&nbsp;</p> <p>به گزارش خبرگزاری ميراث فرهنگی، شهرداری کاشان خواهان تجديدنظر در حريم اين محوطه باستانی شده و سازمان ميراث فرهنگی نيز دستور داده تا حريم اين محوطه تارخی مورد بازبينی قرار گيرد.</p> <p>&nbsp;</p> <p>اين خبرگزاری نوشته است: &quot;اين&zwnj;که چرا نظر شهرداری برای معاون ميراث&zwnj;فرهنگی تا اين حد از اهميت برخوردار است که دستور بازنگری حرايم سيلک را در اولويت قرار داده برای کارشناسان و دلسوزان ميراث&zwnj;فرهنگی جای بررسی و تأمل دارد.&quot;</p> <p>&nbsp;</p> <p>سيلک از تپه&zwnj;های پيش از تاريخی ايران است که بيش از هفت هزار سال قدمت دارد و نخستين بار در دهه ۳۰ ميلادی توسط رومن گريشمن فرانسوی مورد کاوش قرار گرفته است.</p> <p>&nbsp;</p> <blockquote> <p>صادق ملک شهميرزادی، باستان&zwnj;شناس: تمامی محوطه سيلک مملو&nbsp; از آثار شاخص و منحصربه&zwnj;فرد است چنانچه وقتی وسط تپه شمالی و جنوبی را شش متر و ۱۰ سانت کاوش کرديم به مسير رودخانه&zwnj;ای برخورديم که شش هزار و ۵۰۰ سال پيش از آن&zwnj;جا عبور می&zwnj;کرد</p> </blockquote> <p>محوطه باستانی سيلک که در منطقه فين کاشان واقع شده&zwnj; است قدمتی در حدود هفت هزار سال دارد.</p> <p>&nbsp;</p> <p>صادق ملک شهميرزادی، باستان&zwnj;شناس به خبرگزاری ميراث فرهنگی گفت: &quot;معاون ميراث&zwnj;فرهنگی کشور گويی هيچ آشنايی با اساسنامه ميراث&zwnj;فرهنگی و ضوابط آن ندارد، در غير اين صورت هيچ&zwnj;گاه در رسانه&zwnj;ها اعلام نمی&zwnj;کرد که ساخت&zwnj;وساز حتی با قوانين ميراث&zwnj;فرهنگی قابل اجراست.&quot;</p> <p>&nbsp;</p> <p>اين باستان&zwnj;شناس که چندين فصل کاوش در محوطه باستانی سيلک انجام داده، افزود: &quot;تمامی محوطه سيلک مملو&nbsp; از آثار شاخص و منحصربه&zwnj;فرد است چنانچه وقتی وسط تپه شمالی و جنوبی را شش متر و ۱۰ سانت کاوش کرديم به مسير رودخانه&zwnj;ای برخورديم که شش هزار و ۵۰۰ سال پيش از آن&zwnj;جا عبور می&zwnj;کرد.&quot;</p> <p>&nbsp;</p> <p>اين باستان&zwnj;شناس گفت: &quot;در هيچ محوطه&zwnj;ای حرايم تغيير نمی&zwnj;کند مگر آن&zwnj;&zwnj;که مجلس شورای اسلامی بررسی کند و قوانين جديد تعيين شود. اما اين&zwnj;که معاون ميراث&zwnj;فرهنگی کشور مصوبه جديد مجلس را از کجا آورده که معتقد است در حرايم آثار باستانی می&zwnj;توان ساخت&zwnj;وساز کرد جای تأمل دارد.&quot;</p> <p>&nbsp;</p> <p>فعالان ميراث فرهنگی ايران می&zwnj;گويند از زمان به قدرت رسيدن محمود احمدی&zwnj;نژاد، روند تخريب و آسيب ديدن بناهای تاريخی در اين کشور شدت يافته است.</p> <p>&nbsp;</p> <p>چند ماه پيش نيز تعرض به حريم ارگ تاريخی شهرستان انار در استان کرمان واکنش فعالان ميراث فرهنگی را به دنبال داشت.</p> <p>&nbsp;</p> <p>اين ارگ تاريخی از بناهای شکل گرفته پيش از اسلام است که بر روی تپه&zwnj;ای در مرکز شهر انار قرار دارد.</p> <p>&nbsp;</p> <p>&nbsp;</p>

مسعود علويان صدر، معاون سازمان ميراث فرهنگی کشور گفت می‌توان بر اساس ضابطه‌ها، در حريم محوطه باستانی سيلک ساخت‌وساز کرد.

به گزارش خبرگزاری ميراث فرهنگی، شهرداری کاشان خواهان تجديدنظر در حريم اين محوطه باستانی شده و سازمان ميراث فرهنگی نيز دستور داده تا حريم اين محوطه تارخی مورد بازبينی قرار گيرد.

اين خبرگزاری نوشته است: "اين‌که چرا نظر شهرداری برای معاون ميراث‌فرهنگی تا اين حد از اهميت برخوردار است که دستور بازنگری حرايم سيلک را در اولويت قرار داده برای کارشناسان و دلسوزان ميراث‌فرهنگی جای بررسی و تأمل دارد."

سيلک از تپه‌های پيش از تاريخی ايران است که بيش از هفت هزار سال قدمت دارد و نخستين بار در دهه ۳۰ ميلادی توسط رومن گريشمن فرانسوی مورد کاوش قرار گرفته است.

صادق ملک شهميرزادی، باستان‌شناس: تمامی محوطه سيلک مملو  از آثار شاخص و منحصربه‌فرد است چنانچه وقتی وسط تپه شمالی و جنوبی را شش متر و ۱۰ سانت کاوش کرديم به مسير رودخانه‌ای برخورديم که شش هزار و ۵۰۰ سال پيش از آن‌جا عبور می‌کرد

محوطه باستانی سيلک که در منطقه فين کاشان واقع شده‌ است قدمتی در حدود هفت هزار سال دارد.

صادق ملک شهميرزادی، باستان‌شناس به خبرگزاری ميراث فرهنگی گفت: "معاون ميراث‌فرهنگی کشور گويی هيچ آشنايی با اساسنامه ميراث‌فرهنگی و ضوابط آن ندارد، در غير اين صورت هيچ‌گاه در رسانه‌ها اعلام نمی‌کرد که ساخت‌وساز حتی با قوانين ميراث‌فرهنگی قابل اجراست."

اين باستان‌شناس که چندين فصل کاوش در محوطه باستانی سيلک انجام داده، افزود: "تمامی محوطه سيلک مملو  از آثار شاخص و منحصربه‌فرد است چنانچه وقتی وسط تپه شمالی و جنوبی را شش متر و ۱۰ سانت کاوش کرديم به مسير رودخانه‌ای برخورديم که شش هزار و ۵۰۰ سال پيش از آن‌جا عبور می‌کرد."

اين باستان‌شناس گفت: "در هيچ محوطه‌ای حرايم تغيير نمی‌کند مگر آن‌‌که مجلس شورای اسلامی بررسی کند و قوانين جديد تعيين شود. اما اين‌که معاون ميراث‌فرهنگی کشور مصوبه جديد مجلس را از کجا آورده که معتقد است در حرايم آثار باستانی می‌توان ساخت‌وساز کرد جای تأمل دارد."

فعالان ميراث فرهنگی ايران می‌گويند از زمان به قدرت رسيدن محمود احمدی‌نژاد، روند تخريب و آسيب ديدن بناهای تاريخی در اين کشور شدت يافته است.

چند ماه پيش نيز تعرض به حريم ارگ تاريخی شهرستان انار در استان کرمان واکنش فعالان ميراث فرهنگی را به دنبال داشت.

اين ارگ تاريخی از بناهای شکل گرفته پيش از اسلام است که بر روی تپه‌ای در مرکز شهر انار قرار دارد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.