ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

عفو بین‌الملل به ابراهیم رئیسی: به بازداشت خودسرانه کمال حسن رمضان پایان دهید

سازمان عفو بین‌الملل ضمن درخواست آزادی فوری کمال حسن رمضان، زندانی سیاسی کُرد اهل سوریه، از رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی خواسته است که او از خطر اجرای حکم اعدام، شکنجه و بدرفتاری‌های دیگر در امان بماند.

سازمان عفو بین‌الملل در نامه‌ای به ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی از او خواسته است تا نه تنها زمینه آزادی کمال حسن رمضان، زندانی سیاسی کُرد اهل سوریه را فورا فراهم کند، که هرچه سریع‌تر دستور یک تحقیق فوری، مستقل و بی‌طرفانه را درباره گزارش‌های منتشر شده مبنی بر شکنجه شدن این زندانی سیاسی توسط نهادهای امنیتی ایران، صادر کند.

کمال حسن رمضان، زندانی سیاسی کرد اهل سوریه

این نهاد حقوق بشری همچنین در نامه خود از رئیس قوه قضاییه ایران خواسته است تا لحظه آزادی کمال حسن رمضان، او از خطر اجرای حکم اعدام، شکنجه و بدرفتاری‌های دیگر در امان بماند.

کمال حسن رمضان، شهروند ۳۳ ساله اهل شهر سریکانی سوریه، تیر ماه سال ۱۳۹۳ همراه با دو شهروند اهل ماکو از سوی نیروهای سپاه پاسداران بازداشت شد و پس از تحمل چهار ماه بازجویی در بازداشتگاه‌های امنیتی ارومیه، به زندان مرکزی این شهر منتقل شد.

این زندانی سیاسی که در مرداد ماه سال ۹۴ از سوی شعبه دو دادگاه انقلاب ارومیه بابت اتهام «عضویت در حزب کارگران کُردستان (پ‌ک‌ک)» به ۱۰ سال حبس محکوم شده بود، در سال ۱۳۹۶ با پرونده‌سازی جدید از سوی سازمان اطلاعات سپاه در ارومیه، با اتهام جدیدی مبنی بر «قتل یکی از اعضای سپاه پاسداران در تابستان ۱۳۹۰» مواجه شد.

کمال حسن رمضان سرانجام در اردیبهشت ماه ۱۳۹۶ از سوی بخش اجرای احکام زندان مرکزی ارومیه احضار و صدور حکم اعدام رسما به او ابلاغ شد.

سازمان عفو بین‌الملل اما در نامه خود تأکید کرده که نهادهای امنیتی ایران با شکنجه‌های شدید فیزیکی، کمال حسن رمضان را وادار کرده‌اند اعتراف کند که هویت دیگری دارد:

«مقامات وزارت اطلاعات ایران مدعی شده‌اند هویت واقعی کمال حسن رمضان، "کمال سور" است. بر اساس این ادعا، کمال سور عضو حزب حیات آزاد کردستان (پژاک) است که به‌ دنبال درگیری مسلحانه با نیروهای سپاه پاسداران در تابستان ۱۳۹۰، شعبه سوم دادگاه ارومیه در آبان‌ ماه همان سال به‌صورت غیابی برای او حکم اعدام صادر کرده است.»

بنا بر گزارش منابع حقوق بشری از جمله سایت شبکه حقوق بشر کردستان، کمال حسن رمضان یک شهروند کرد سوری است و در تاریخ محاکمه غیابی در ایران حضور نداشته است.

منابع حقوق بشری همچنین پیش‌تر نوشته بودند که این زندانی سیاسی از سال ۱۳۹۵ تحت بازجویی و شکنجه توسط اداره اطلاعات ارومیه و سازمان اطلاعات سپاه این شهر قرار گرفته تا به شرکت در درگیری مسلحانه علیه نیروهای نظامی سپاه پاسداران و قتل چند تن از این نیروها اعتراف کند.

همچنین مطابق اطلاعاتی که از سوی سازمان عفو بین‌الملل منتشر شده، نهادهای امنیتی در طی سه سال گذشته این زندانی سیاسی را بارها به روش‌های مختلف از جمله ضرب و شتم شدید، آویزان کردن از سقف و زدن با کابل و باتوم شکنجه کرده‌اند.

بنا بر گزارش‌ها، این زندانی سیاسی آخرین بار روز ۲۴ خرداد ماه از زندان مرکزی ارومیه به بازداشتگاه اداره اطلاعات ارومیه منتقل شده که در آنجا به‌ مدت شش روز تحت بازجویی و شکنجه قرار داشته است.

سازمان عفو بین‌الملل از ابراهیم رئیسی خواسته تا فورا دستور انجام تحقیقات مستقل و بی‌طرفانه را درباره گزارش‌های منتشر شده در خصوص شکنجه این زندانی سیاسی، صادر کند.

بنا بر اعلام این سازمان، کمال حسن رمضان باید در مهر ماه ۱۳۹۸ پس از دریافت عفو برای پرونده اصلی خود آزاد می‌شد. این در حالی‌ست که وزارت اطلاعات ایران همچنان به طور غیرقانونی مانع از آزادی این زندانی سیاسی شده است.

    این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

    آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

    .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

    توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

    نظر بدهید

    در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

    نظرها

    • کمال

      اگر این روشهای قرون وسطایی قادر بودند که عمر رژیم جمهوری اسلامی را طولانی تر کنند، قطعاً امروز این روشها توسط کشورهای دیگر انجام می شدند. اما این روشها تنها عمر رژیمهایی را افزایش می دهند که یک پایشان لب گور است. گور رژیم جمهوری اسلامی دیری است که کنده شده و رژیم در لبه آن گور در تقلایی بیهوده در حال جنایت است، که باعث خواهد شد تا گورش عمیق تر شود.