ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پمپئو و نماینده ایران با معاون سیاسی طالبان گفت‌وگو کردند

مایک پمپئو با ملا برادر در مورد آغاز مذاکرات بین‌ افغان‌ها و کاهش خشونت در افغانستان گفت‌وگو کرد. ملا برادر در دوحه با نماینده ایران نیز درباره مذاکرات و مشکلات مهاجران افغان گفت‌وگو کرده است.

سخنگوی دفتر سیاسی طالبان از مذاکرات وزیر امور خارجه آمریکا و نماینده وزارت خارجه ایران با ملا برادر، معاون سیاسی طالبان خبر داد. آن‌ها درباره مذاکرات بین افغان‌ها، کاهش خشونت‌ها و وضعیت مهاجران افغان گفت‌وگو کرده‌اند. همزمان زلمی خلیل‌زاد، فرستاده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان نیز دور تازه سفرهای خود به کشور‌های منطقه را آغاز کرد و دفتر شورای امنیت ملی افغانستان نیز از افزایش حملات طالبان خبر داد.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا (عکس: آرشیو)

سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر، در رشته توییت‌هایی خبر این دیدارها را بازتاب داده است. شاهین گفته است که گفت‌وگوهای مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا و ملا عبدالغنی برادر، معاون سیاسی گروه طالبان از طریق کنفرانس ویدئویی دوشنبه ۹ تیر / ۲۹ ژوئن انجام شد و گفت‌وگوهای ملا برادر با محمدابراهیم طاهریان، نماینده وزارت خارجه ایران در امور افغانستان نیز در همین روز در دوحه برگزار شده است.

ملا برادر در گفت‌وگو با پمپئو در مورد مذاکرات بین افغان‌ها گفته است که طرف طالبان برای آغاز این گفت‌وگوها آماده است اما تأخیر در روند آزادی زندانیان طالبان سبب تأخیر در آغاز گفت‌وگوهای بین‌ طرف‌های افغان شده است.

به‌گفته سهیل شاهین، دو طرف در این گفت‌وگوها همچنین درباره‌ تطبیق توافق‌نامه‌ صلح دوحه میان آمریکا و طالبان، خروج نیروهای خارجی از افغانستان و آزادی زندانیان صحبت کرده‌اند.

ملا برادر در مورد افزایش خشونت‌ها و درگیری‌ها گفته است که افزایش پاسگاه‌های نیروهای دولتی افغانستان در مناطق تحت نفوذ طالبان و عبور و مرور این نیروها در این مناطق، از دلایل عمده‌ افزایش حملات طالبان است.

در هفته‌های اخیر، افغانستان شاهد موجی از حملات طالبان در برابر اهداف نظامی و غیرنظامی بوده است. به‌گفته دفتر شورای امنیت ملی افغانستان، هفته‌ آخر خردادماه سال جاری، خونین‌ترین هفته‌ ۱۹ سال گذشته در این کشور بود. طالبان در این هفته در ۳۲ ولایت ۴۴۲ حمله علیه نیروهای امنیتی انجام دادند که در نتیجه‌ آن، ۲۹۱ نیروی امنیتی و ۴۲ غیرنظامی کشته و ۵۵۰ نیروی امنیتی و ۱۰۵ غیرنظامی دیگر زخمی شدند.

دفتر شورای امنیت ملی افغانستان امروز سه‌شنبه ۱۰ تیر / ۳۰ ژوئن اعلام کرد که گروه طالبان پس از هفته‌ کاهش خشونت در ماه فوریه سال جاری، روزانه به‌طور میانگین ۴۴ حمله در نقاط مختلف افغانستان انجام داده است. بر اثر این حملات روزانه دست‌کم ۲۴ غیرنظامی کشته و زخمی شده‌اند.

به‌گفته سهیل شاهین، ملا عبدالغنی برادر در گفت‌وگو با مایک پمپئو تأکید کرده است که این گروه به مواد توافق‌نامه‌ صلح میان آمریکا و طالبان، متعهد است و اجازه نخواهد داد که از خاک افغانستان علیه آمریکا و سایر کشورها استفاده شود.

پمپئو نیز از طرف‌های طالبان و دولت افغانستان خواسته است که خشونت‌ها را کاهش دهند.

توافق‌نامه‌‌ صلح آمریکا و طالبان ۱۰ اسفند سال گذشته / ۲۹ فوریه در شهر دوحه، پایتخت قطر امضا شد. براساس این توافق‌نامه، قرار بود پنج‌هزار زندانی طالبان در ازای یک‌هزار زندانی این گروه آزاد شوند و در پی آن مذاکرات بین‌ طرف‌های افغان (دولت و طالبان) آغاز شود.

در این توافق‌نامه همچنین گفته شد که آمریکا در ۱۳۵ روز پس از امضای آن، شمار نیروهای خود در افغانستان را به هشت‌هزار و ۶۰۰ نفر کاهش می‌دهد. شمار باقی‌مانده‌ نیروهای آمریکایی و ائتلاف نیز در مدت ۹ ماه و نیم پس از آن پایگاه‌های‌ خود در افغانستان را ترک خواهند کرد.

گفت‌وگوی پمپئو و ملا برادر در حالی برگزار می‌شود که زلمی خلیل‌زاد، فرستاده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان، روز گذشته دوشنبه ۹ تیر / ۲۹ ژوئن دور تازه سفرهای خود برای پیشبرد صلح در افغانستان را به کشور‌های منطقه، آغاز کرد.

وزارت امور خارجه آمریکا گفته‎ است که خلیل‌زاد در این دور از سفرهای خود با هدف جذب پشتیبانی و برآورده شدن تعهدات پیش از آغاز گفت‌وگوهای میان افغان‌ها، از جمله کاهش خشونت‌ها و آزادی زندانیان به کشورهای قطر، پاکستان و ازبکستان خواهد رفت. او در این دور به کابل سفر نمی‌کند و با توجه به محدودیت‌های سفر ناشی از شیوع ویروس کرونا، از طریق کنفرانس ویدئویی با مقام‌های افغان، گفت‌وگو خواهد کرد.

از سوی دیگر، سهیل شاهین اعلام کرد که ملا برادر در گفت‌وگو با محمدابراهیم طاهریان، نماینده ایران در دوحه درباره مشکلات مهاجران افغان در ایران، مسایل مرزی، مسئولیت مذاکرات بین‌ طرف‌های افغان و وضعیت جاری افغانستان صحبت کرده است.

در هفته‌های اخیر در دو رویداد در مرز ایران و در یزد چندین نفر از پناهجویان افغان کشته شدند، در پی این رویدادها اختلاف‌هایی میان دو کشور بروز کرد و اعتراضاتی علیه ایران در افغانستان شهرهای دیگر جهان برگزار شد.

این نخستین بار نیست که ایران با طالبان گفت‌وگو می‌کند. مذاکرات ایران و طالبان در تابستان سال گذشته مورد انتقاد مقام‌های افغانستانی قرار گرفت و دولت افغانستان آن را برخلاف اصول و روابط دو کشور دانست.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.