ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزارت خارجه فرانسه قطعی شدن حکم حبس فریبا عادل‌خواه را محکوم کرد

وزارت امور خارجه فرانسه در بیانیه خود تأکید کرد که حکم صادر شده برای فریبا عادل‌خواه سیاسی‌ست و مبنای واقعی و حقوقی ندارد.

وزارت امور خارجه فرانسه روز چهارشنبه ۱۱ تیرماه/ اول ژوئیه، با انتشار بیانیه‌ای در واکنش به تأیید حکم حبس فریبا عادل‌خواه، شهروند دو تابعیتی ایرانی-‌فرانسوی اعلام کرد این تصمیم مقامات قضایی ایران را محکوم می‌کند.

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه روز سه‌شنبه دهم تیر از قطعی شدن حکم پنج سال حبس برای فریبا عادل‌خواه خبر داد.

فریبا عادل‌خواه

وزارت خارجه فرانسه در بیانیه خود تأکید کرد که حکم صادر شده برای فریبا عادل‌خواه سیاسی‌ست و مبنای حقوقی و واقعی ندارد:

«ما این تصمیم مقام‌های ایرانی را که در غیاب هر گونه شواهد جدی یا واقعیات، بر ادامه بازداشت خانم فریبا دلخواه فقط برای مقاصد سیاسی اصرار دارند، محکوم می‌کنیم و مصمم به کسب آزادی هموطن خود هستیم.»

این وزارتخانه، قطعی شدن حکم پنج سال حبس علیه عادل‌خواه را موجب «کم شدن اعتماد میان دو کشور» دانست و اعلام کرد که این حکم «تأثیری منفی» بر روابط دو کشور خواهد داشت.

پس از اعلام حکم قطعی فریبا عادل‌خواه از سوی سخنگوی قوه قضاییه، سعید دهقان، وکیل مدافع فریبا عادل‌خواه از نحوه اعلام این حکم و همچنین مجازات یک‌سال و نیم حبس برای «تبلیغ علیه نظام» انتقاد کرد و حداکثر مجازات برای این «جرم» را یک سال زندان دانست:

«سخنگوی قوه از قطعی شدن حكم ٥ سال حبس برای موكل فریبا عادل‌خواه خبر داد و گفت: برای اتهام دیگر به یک ‌سال و نیم حبس محکوم شد: ١- كاش توضيح می‌‌داد كه وقتی حداكثر مجازات برای «تبليغ عليه نظام» يک سال حبس است، منبعِ آن «نيمِ» اضافه دقيقاً كجاست! ٢- كاش صبر می‌كرد حكم به ما هم ابلاغ می‌شد.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

فریبا عادل‌خواه، پژوهشگر دو تابعیتی ایرانی-فرانسوی است که ۱۷ خرداد ماه ۱۳۹۸ توسط نیروهای اطلاعات سپاه پاسداران در منزل شخصی خود در تهران بازداشت شد.

غلامحسین اسماعیلی روز گذشته در نشست خبری خود درباره آخرین وضعیت پرونده محکومیت فریبا عادل‌خواه گفت:

«ایشان به لحاظ ارتکاب جرایمی امنیتی به تحمل پنج سال حبس محکوم شده است. البته یک حبس یک‌ و نیم ساله هم دارند که در نهایت همان حبس پنج ساله با احتساب ایام بازداشت موقت اجرا خواهد شد.»

پیش از تأیید حکم قطعی این زندانی دو تابعیتی از سوی دادگاه تجدیدنظر، امائول مکرون، رئیس جمهوری فرانسه در گفت‌وگوهای تلفنی خود با حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، خواستار آزادی عادل‌خواه شده بود.

همچنین اگنس فون در مول، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه، روز ۲۵ خرداد ۱۳۹۸/ ۱۵ ژوئن ۲۰۱۹ در بیانیه‌ای گفته بود:

«مقام‌های فرانسوی در این شرایط دشوار گام‌هایی برداشته‌اند تا در زمینه وضعیت و شرایط بازداشت عادل‌خواه اطلاعاتی را از مقام‌های ایرانی به دست آورند و همچنین خواهان دسترسی کنسولی شده‌اند.»

سخنگوی وزارت خارجه فرانسه همچنین گفته بود:

«هیچ پاسخ رضایت‌بخشی به این درخواست‌ها داده نشده و فرانسه از مقام‌های ایرانی خواسته است تا وضعیت خانم عادل‌خواه را روشن کنند.»

فریبا عادل‌خواه، استاد رشته انسان شناسی در دانشگاه ساینس پو (موسسه مطالعات سیاسی پاریس) است که در سال‌های گذشته برای انجام تحقیقاتی پیرامون حوزه علمیه به ایران سفر کرده بود.

او که پس از بازداشت متهم به جاسوسی بود، در دادگاه از این اتهام تبرئه اما به اتهام «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور» و «تبلیغ علیه نظام» محاکمه شد.

پس از بازداشت فریبا عادل‌خواه، گابریل رولان مارشال، شریک زندگی او برای دیدار با عادل‌خواه به ایران سفر کرد که او هم بازداشت شد.

مارشال از اعضای بنیاد پژوهشی دانشگاه ساینس‌پو، به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی» بازداشت شد. او اما در مقابل جلال روح‌الله‌نژاد، مهندس ایرانی که در فرانسه به اتهام دور زدن تحریم‌های آمریکا زندانی بود و احتمال استردادش به ایالات متحده وجود داشت، آزاد شد.

فریبا عادل‌خواه یک بار به مدت ۶۰ روز در زندان اوین دست به اعتصاب غذا زد.

  • در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • حقیقتگو

    اگرفردی تحصیل کرده برای تحقیق چنین وچنان بودن دندان های سوسمارها و یا کوسه ها وارد محل اطراقشان شود عقل وفهم سالم تماشا گران به چنین اقدامی که خلاف هرگونه فهم وشعور است چه خواهد گفت؟ صدای آخ وناله ها ودست وپا زدن هایش که طعمه سوسمارها وکوسه ها شده است وازهم دریده میشود درمحل به گوش تماشاگران خواهد رسید!!!سالهای سال است هرفردی وگروهی که درصدد ورود برانچه درحکومت آخوندی واقشارآخوندها وحتی درامور چپاولگرها وتصاحب محیط زیست شان می گذرد سریعا" دستگیر وزندانی وحتی اعدام ویا ترور شده اند ویا به عبارتی دخالت دراموراقشارآخوندها وارگان های مخوف اخوندها ورهبر اکیدا" موقوف بوده ومی باشد ...سرکار خانم عادل خواه بدون توجهی واقع بینانه وخطرات آن راهی اطراقگاه سوسمارها و کوسه ها درایران شدند که سالهای سال باید طمعه همان ها باشند و صداهای اخ وناله هایشان را مردم ایران بشنوند ..متاسفانه بربسیاری ازخارج کشور که ازآزدای همه شکل وفرمی دراین کشورها نصیب برده اند گاه گاه هم توهم زده تصور می کنند که درایران هم چنین است .وزندان نشینی وضرب وشتم ها را به جان می خرند!!!...آقا ویا خانم چقدر می ترسی کسی با تو درایران کاری ندارد فرانسوی ها به ایران میروند وبرمی گردند ..فرانسه ازبرجام دفاع می کند و فرانسه روابط آنچنانی با ایران دارد نترس جانم واینقدرترسو نباش برای تحقیق کسی با تو کاری مدارد زیرا که ایرانی هستی ...سفارت هم میگه قدم تحصیل کردن خارج برروی چشم حکومت آخوندیست !!! هموطن توکه به این خانم ویا چنین پیشنهادی کردی وباعث سفر به ایران کردی آنجا دستگیرومحاکمه وزندانی شدن ...چرا باعث رفتن انها به ایران شدی؟ مگه بچه بودند وسنی ازآنها گذشته می خواستن به ایران تشریف نبرن !!! خانم عادل خواه اگرامکانی برایتان می باشد بفرمائید ترقیب کننده گان ومشوقان شما در سفر به ایران و آنهم تحقیقاتی پیرامون حوزه علمیه هموطنان ایرانی بوده اند و یا فرانسوی ها؟