ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزیر خارجه سوئد: ایران به خانواده جانباختگان خارجی فاجعه هواپیمای اوکراینی غرامت می‌پردازد

نخستین گام در دادخواهی: آن لینده اعلام کرد که مذاکرات بر اساس توافق‌نامه‌ای آغاز می‌شود و به سرعت هم به نتیجه می‌رسد.

وزیر خارجه سوئد اعلام کرد ایران برای پرداخت غرامت به خانواده قربانیان خارجی فاجعه هواپیمای اوکراینی که با دو موشک سپاه پاسداران منفجر شد توافق‌نامه‌ای را امضا کرده است.

سقوط بوئینگ ۷۳۷ اوکراینی در نزدیکی تهران ـ عکس از عارف فتحی - محمدرضا عباسی ـ خبرگزاری مهر

هواپیمای مسافربری خطوط هوایی اوکراین  ۱۸ دی ۱۳۹۸ (۸ ژانویه ۲۰۲۰) حدود ساعت شش صبح هدف دو موشک نیروهای تحت امر سردار امیر علی حاجی‌زاده قرار گرفت و در نزدیکی شاهدشهر استان تهران سقوط کرد. همه ۱۷۶ سرنشین این هواپیما جان باختند. حداقل ۱۳۹ نفر در این هواپیما، ایرانیان دانشجو و پژوهشگری بودند که پس از تعطیلات زمستانی از طریق اوکراین به کانادا بازمی‌گشتند. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس آن لینده، وزیر خارجه سوئد اعلام کرد ایران به خانواده‌های جانباختگان که تابعیت کشور دیگری را دارند غرامت می‌پردازد:

«ما توافق‌نامه‌ای با ایران امضاء کردیم که بر اساس آن مذاکراتی درباره پرداخت غرامت به خانواده قربانیان انجام می‌شود.»

دادستانی نظامی تهران دوشنبه ۹ تیر اعلام کرد که سامانه دفاع موشکی، به دلیل شرایط میدانی دچار خطای بزرگی در محاسبات شد و بدون اخذ اجازه به هواپیمای اوکراینی شلیک کرد. شش نفر تحت تعقیب قضایی قرار گرفتند که سه نفر آن‌ها در بازداشت‌اند. امیر علی خاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه که مسئول مستقیم این فاجعه است، ناگزیر به پاسخگویی نیست. جعبه سیاه هواپیما نیز ۳۰ تیر در فرانسه بازخوانی می‌شود.

بسیاری از سرنشینان این هواپیما تابعیت کشورهای دیگر را داشتند: سوئد، کانادا، اوکراین، بریتانیا و افغانستان. آن لینده، وزیر خارجه سوئد در ادامه سخنانش در شبکه خبری TT سوئد گفت:

«انتظار می‌رود که در فاصله کوتاهی مذاکرات فی‌مابین [بر سر پرداخت غرامت به خانواده جانباختگان] به نتیجه برسد.»

وزیران خارجه کشورهای کانادا، بریتانیا، سوئد، اوکراین و افغانستان پنجشنبه ۱۶ ژانویه/ ۲۶ دی در آغاز نشست چندجانبه در لندن خواهان تحقیقات اساسی و شفاف درباره این فاجعه و مجازات آمران و عاملان آن و همچنین پرداخت غرامت به خانواده‌های جانباختگان شده بودند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.