ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

فشار مضاعف نهادهای امنیتی بر فعالان کُرد: بازداشت چهار فعال مدنی در مهاباد

در روزهای گذشته نیروهای امنیتی در مهاباد چهار شهروند کُرد را بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل کرده‌اند. هم‌زمان با این خبر منابع حقوق بشری در کردستان از برگزاری جلسه رسیدگی به ۱۰ نفر از فعالان محیط زیست و اعضای شاخه کردستان حزب وحدت ملی در سنندج خبر داده‌اند.

در روزهای گذشته نیروهای امنیتی در مهاباد چهار شهروند کُرد را بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل کرده‌اند. هم‌زمان با این خبر منابع حقوق بشری در کردستان از برگزاری جلسه رسیدگی به ۱۰ نفر از فعالان محیط زیست و اعضای شاخه کردستان حزب وحدت ملی در سنندج خبر داده‌اند.

به‌گزارش وبسایت شبکه حقوق بشر کردستان، چهار شهروند کُرد اهل استان آذربایجان غربی به‌نام‌های سوران نصیری، امید عباسی، سوران مختاری و ریبوار پادست در روزهای اخیر توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده‌اند.

به‌نوشته این منبع «نیروهای امنیتی روز ۱۱ تیرماه سه شهروند به نام‌های سوران نصیری، امید عباسی و سوران مختاری را در شهر گوگ تپه واقع در بخش مرکزی شهرستان مهاباد و روستاهای ایندرقاش و حاجی خوش از توابع این شهرستان بازداشت کردند.»

نیروهای امنیتی همچنین روز ۱۲ تیرماه، بدون اعلام دلیل مشخصی یک شهروند دیگر به‌نام ریبوار پادست را در شهر گوگ‌تپه بازداشت کرده‌اند.

برپایه گزارش‌های منتشر شده، مأموران در حین بازداشت این چهار شهروند کُرد، منزل شخصی آنها را نیز مورد تفتیش قرار داده و تعدادی از وسایل شخصی آنها را ضبط کرده‌اند.

هم‌زمان با اعلام این خبر، دادگاه رسیدگی به اتهامات ۱۰ تن از فعالان محیط زیست و اعضای شاخه کردستان حزب وحدت ملی روز ۱۲ تیرماه در شعبه یک دادگاه انقلاب سنندج برگزار شده است.

بنا بر اعلام فعالان حقوق بشر در کردستان، این فعالان مدنی به‌نام‌های فاضل قیطاسی، هادی کمانگر، بختیار کمانگر، آمانج قربانی، سیروان قربانی، عیسی فیضی، مهدی قبادی، راشد منتظری، خالد زمان و فرزاد حسینی از بابت اتهام «اقدام علیه امنیت ملی از طریق هواداری یا عضویت در حزب حیات آزاد کردستان (پژاک)» مورد محاکمه قرار گرفته‌اند.

این فعالان پیش‌تر و در دی و بهمن ۱۳۹۶ در اقدامی هماهنگ از سوی نیروهای اداره اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران در شهرهای کامیاران، سنندج و مریوان در استان کردستان بازداشت شده بودند.

نهادهای امنیتی مستقر در کردستان در سال ۹۶ و پس از بازداشت این شهروندان، دفاتر حزب وحدت ملی را در سه شهر یاد شده پلمپ کرده و ده‌ها تن از اعضا و همکاران دیگر این حزب را هم احضار و مورد بازجویی قرار داده بودند.

شبکه حقوق بشر کردستان همچنین از صدور چهار سال حکم حبس تعزیری برای فرهاد محمدی، وکیل دادگستری و دبیر شاخه کردستان حزب وحدت ملی و یکی از متهمان این پرونده خبر داده و نوشته است که این حکم اواسط خرداد امسال صادر شده و پس از اعتراض این وکیل دادگستری، پرونده به دادگاه تجدیدنظر استان ارسال شده است.

دادگاه انقلاب سنندج اما همه متهمان این پرونده به‌جز یکی نفر از آنها را باصدور قرار وثیقه‌های سنگین تا برگزاری دادگاه نهایی به‌صورت موقت، آزاد کرده است.

حسین کمانگر، تنها متهم این پرونده است که تحت فشار اداره اطلاعات سنندج و کامیاران از دو و نیم سال پیش تاکنون در حبس به‌سر می‌برد.

بر پایه گزارش‌ها، نهادهای امنیتی درصدد هستند تا با انتساب اتهام «بغی» از طریق عضویت در یکی از احزاب اپوزیسیون کردستان به حسین کمانگر، این زندانی سیاسی را به ‌اعدام محکوم کنند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • قباد

    ضحاک مار بر دوش از کاوه‌های وطنی سخت بیمناک شده. کفتارها و شغالان درگاه را به سمت جوانان وطن گسیل داشته، تا آنها را به سیاه‌چاله‌های تنگ و تاریک و نمور دراندازند. خدا را چه دیدی! شاید اینبار گور ضحاک کنده شده و ولایت خودخوانده‌اش برای همیشه به چاه هزار ساله دیو زمان برگردد و برای همیشه در آتش جهنم بسوزد. و ققنوسهای وطنی در زاگرس و سراسر ایران از زیر خاکستر آتش جهل و جنون ولایت فقیه جوانه خواهند زد و شانه‌های ستبر خود را برای آبادانی و دمکراسی کشور به کار خواهند گرفت.