ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

افزایش ۱۳۲ درصدی تعداد جانباختگان کرونا در ایران

وضع بهشت زهرا در تهران بحرانی است. مشهد که ۷۰ درصد از جمعیت خراسان رضوی را در خود جای داده از وضع قرمز هم فراتر رفته است.

سخنگوی وزارت بهداشت اعلام کرد استان‌های خوزستان، هرمزگان، بوشهر، کرمانشاه، کردستان، ایلام، آذربایجان‌ غربی و شرقی و خراسان رضوی همچنان در وضعیت قرمز قرار دارند. استان‌های گلستان، البرز، کرمان، یزد، همدان و سیستان و بلوچستان در وضعیت هشدار قرار دارند. در این میان شرایط در مشهد حتی از وضع قرمز هم فراتر رفته. به دلیل کمبود امکانات، طرح غربالگری در تهران متوقف شده. در کمتر از یک ماه تعداد کسانی که در اثر ابتلا به کووید ۱۹ در ایران جان باخته‌اند ۱۳۲ درصد افزایش یافته است.

سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دوشنبه ۱۶ تیر اعلام کرد در ۲۴ ساعت گذشته  بر اساس معیارهای قطعی تشخیص بیماری کووید ۱۹، دو هزار و ۶۱۳ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند. نیمی از این بیماران به دلیل مشکلات تنفسی در بیمارستان‌های کشور بستری شده‌اند. بر همین اساس در مجموع از آغاز همه‌گیری ویروس کرونا در ایران تعداد مبتلایان به کووید ۱۹ به ۲۴۳ هزار و ۵۱ نفر رسیده است.

بر اساس گزارش سخنگوی وزارت بهداشت در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۶۰ بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۱ هزار و ۷۳۱ نفر رسید. روز گذشته این تعداد ۱۶۳ نفر بود که به عنوان «مرگبارترین روز» به ثبت رسید.

این آمارها صرفاً بیانگر کسانی است که ابتلای قطعی آن‌ها به کووید ۱۹ اثبات شده. محمدعلی محسنی نماینده چالوس و نوشهر در مجلس در مصاحبه با «رویداد۲۴» گفته است:

«ما در برخی از روز‌ها ۳۰۰ کشته نیز از کرونا داشتیم و اگر می‌بینید آمار‌های اعلام شده از سوی وزارت بهداشت پایین‌تر است به‌خاطر این است که آمار‌ها از افرادی است که در بیمارستان‌ها بستری و سپس جان خود را از دست دادند، اما کسانی که در منزل و یا در مسیر انتقال به بیمارستان فوت شدند در این آمار‌ها حساب نشده‌اند.»

کرونا در ایران مجددا کشتار می‌کند. در یک نگاه:

در کمتر از یک ماه تعداد کسانی که در اثر ابتلا به کووید ۱۹ در ایران جان باخته‌اند ۱۳۲ درصد افزایش یافته است. سعید خال مدیرعامل سازمان بهشت زهرا در مصاحبه با خبرگزاری تسنیم می‌گوید: اعداد و ارقام دفن‌شدگان در بهشت زهرا در ۷۵ روز گذشته بی‌سابقه بوده است.
استان‌های خوزستان، هرمزگان، بوشهر، کرمانشاه، کردستان، ایلام، آذربایجان‌ غربی و شرقی و خراسان رضوی همچنان در وضعیت قرمز قرار دارند. استان‌های گلستان، البرز، کرمان، یزد، همدان و سیستان و بلوچستان در وضعیت هشدار قرار دارند. در این میان شرایط در مشهد حتی از وضع قرمز هم فراتر رفته. به دلیل کمبود امکانات طرح غربالگری در تهران هم متوقف شده.
۷۰ درصد جمعیت خراسان رضوی در مشهد زندگی می‌کنند. محمد رضا حیدری، عضو شورای اسلامی مشهد می‌گوید: «آمار مبتلایان، بیماران بستری‌ در بیمارستان‌ها و فوتی‌ها در شهر مشهد هم هر لحظه رو به افزایش است.»

وضع بحرانی تهران و مشهد

همزمان با این تحولات، سعید خال، مدیرعامل سازمان بهشت زهرا در مصاحبه با خبرگزاری «تسنیم» با اشاره به شیوع مجدد بیماری کویید ۱۹ و افزایش آمار فوتی‌ها در ایران و به ویژه در تهران گفت:

«اعداد و ارقامی که شاهدیم در ۷۵ روز گذشته بی‌سابقه است و اگر [پروتکل‌های بهداشتی] رعایت نشود تهران به شرایط سخت بازخواهد گشت.»

 خال در ادامه این مصاحبه گفت:

«آرامستان‌های سراسر کشور شرایط خاصی دارند و با این‌حال اعداد و ارقامی که در تهران وجود دارد، قابل قیاس با کل کشور نیست.»

از تعداد کسانی که از خرداد تا تیر سال جاری در بهشت زهرا دفن شده‌اند اطلاع دقیقی در دست نیست. بنا به گزارش خبرگزاری تسنیم، در یک ماه گذشته تعداد کسانی که در ایران در اثر ابتلای قطعی به کووید ۱۹ جان خود را از دست داده‌اند ۱۳۲ درصد افزایش یافته است. بر اساس آمار رسمی این تعداد در دو هفته اول خرداد سال جاری ۸۸۸ نفر اعلان شده بود که در ۱۵ روز اول تیر به ۲۰۶۴ نفر افزایش یافته است.

رضا کرمی محمدی رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران، یکشنبه ۱۵ تیر از «توقف کامل» طرح غربالگری به دلیل کمبود امکانات و کیت پی‌سی‌آر برای پیشگیری از انتقال کرونا خبر داد. به گفته کرمی محمدی، مراکز عمومی و دولتی در شرایطی با کمبود کیت روبرو هستند که «در آزمایشگاه‌های خصوصی این کیت وجود دارد».

او درباره احتمال تعطیلی برخی اماکن عمومی هم گفت که این موضوع در حیطه اختیارات شهرداری نیست و «اگر ستاد ملی کرونا تصمیم به بستن مجدد مکانی بگیرد، شهرداری درباره آن اقدام می‌کند.»

وضع مشهد به عنوان یک شهر زیارتی نیز بحرانی است. روزنامه «شهرآرا» تنها روزنامه شهری مشهد روز دوشنبه از مردم خواست به این شهر سفر نکنند. دانشگاه علوم پزشکی مشهد اعلام کرده است که تعداد بستری‌شدگان در بیمارستان‌های مشهد دو برابر شده و همچنین روند مرگ و میر ناشی از ابتلا به کووید ۱۹ افزایش یافته است.  تماس‌های کادر درمان با روزنامه شهرآرا، حکایت از خستگی مفرط و کاهش توان بسیاری از پرستاران برای پاسخگویی به تعداد زیاد بیماران کووید ۱۹ در این شهر دارد. روز گذشته محمد رضا حیدری، عضو شورای اسلامی مشهد گفته بود:

«آمار مبتلایان، بیماران بستری‌ در بیمارستان‌ها و فوتی‌ها در شهر مشهد هم هر لحظه رو به افزایش است.»

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • دو پرستار مراقب 20 بیمار کرونا

    از بیمارستانها خبر می رسد. تخت ها پر شده و آی سی یو خالی ندارند. بیماران را برای بستری در آی سی یو اولویت بندی می کنند. جوانها در اولویت هستند. هر روز چند پرستار #کرونایی می شوند. همکاران باید جورشان را بکشند، با شیفت های طولانی و بدون مرخصی. دو پرستار مراقب 20 بیمار کرونا.

  • Farid

    دوشنبه 6 ژوئیه 2020، حسین جلالی با بیان اینکه اولین حقوق نمایندگی واریز شده گفت: «11 میلیون تومان به عنوان حقوق به علاوه 200 میلیون تومان بابت مسکن و 20 میلیون تومان هم برای سایر هزینه‌ها به حساب ما واریز شده و جمعا 231 میلیون تومان برای نمایندگان واریز شده است!!!».