ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

فرمانده سنتکام: آمریکا در عراق می‌ماند

ژنرال فرانک مکنزی، فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده اعلام کرد مذاکرات با دولت عراق به ثمر می‌نشیند. آمریکا پایگاه‌هایش در عراق را حفظ می‌کند.

شش ماه بعد از قتل قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس و ابومهدی ابومهندس، نایب رئیس حشد الشعبی در حوالی فرودگاه بغداد که به تصویب قطعنامه خروج سربازان آمریکایی از خاک عراق در پارلمان آن کشور انجامید، فرمانده سنتکام اعلام کرد مذاکرات با الکاظمی به ثمر می‌نشیند و آمریکا می‌تواند پایگاه‌های نظامی‌اش در عراق را حفظ کند.

ژنرال فرانک مکنزی، رییس فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس ژنرال فرانک مکنزی، فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده بعد از دیدار و گفت‌وگو با مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق در یک گفت‌وگوی تلفنی با خبرنگاران پیش از ترک عراق گفت دولت الکاظمی به ماندن نیروهای ائتلاف در آن کشور به ویژه برای مقابله با گروه دولت اسلامی (داعش) بی‌تمایل نیست:

«من فکر می‌کنم آن‌ها می‌خواهند در آینده ما در عراق بمانیم. تصور نمی‌کنم از ما انتظار داشته باشند که هرچه سریع‌تر از عراق خارج شویم. تقریباً از این نظر مطمئنم.»

نیروهای نظامی آمریکا در سال ۲۰۰۳ وارد عراق شدند و تا سال ۲۰۱۱ هم در آن کشور ماندند. اما با پیشروی گروه دولت اسلامی (داعش) در عراق و در سوریه، مجدداً در قالب یک ائتلاف بین‌المللی در سال ۲۰۱۴ در این کشور مستقر شدند.

نمایندگان شیعه پارلمان عراق ۱۴ دی ۹۸ / ۴ ژانویه ۲۰۱۹ در واکنش به ترور قاسم سلیمانی در بغداد در جلسه فوق‌العاده پارلمان، با ۱۷۰ امضا قطعنامه غیرالزامی اخراج سربازان آمریکایی از خاک عراق را به تصویب رساندند. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در واکنش به قطعنامه پارلمان عراق، آن کشور را به اعمال تحریم‌های اقتصادی تهدید کرد:

«ما یک پایگاه هوایی بسیار گران‌قیمت در آنجا داریم. ساخت این پایگاه سال‌ها قبل از ریاست جمهوری من میلیاردها دلار هزینه داشته. تا هزینه آن را نپردازند، جایی نمی‌رویم.»

ترامپ در آن زمان در ادامه سخنانش گفته بود اگر عراق از نیروهای آمریکایی بخواهد از آن کشور خارج شوند، و این کار را به‌شکلی دوستانه انجام ندهد عراق را تحت تحریم قرار می‌دهد:

 «تحریم‌هایی اعمال خواهیم کرد که هرگز شبیه آن را قبلاً ندیده‌اند. طوری‌که تحریم‌های ایران در مقابلش کم‌اهمیت جلوه کند.»

گفت‌وگوهای راهبردی واشنگتن و بغداد

عکس: پرچم عراق و آمریکا (شاتر استاک)
عکس: پرچم عراق و آمریکا (شاتر استاک)

ریاست هیأت مذاکره کننده آمریکایی را دیوید هیل به عهده دارد.
آینده نیروهای نظامی آمریکا در عراق و همچنین نگرانی‌های امنیتی از نیروهای حشد الشعبی و برگزاری انتخابات پارلمانی و خشونت‌ها علیه معترضان عراقی در مرکز توجه واشنگتن قرار دارد.
ریاست هیأت مذاکره‌کننده عراقی را عبدالکریم هاشم به عهده دارد
مهم‌ترین موضوع از نظر بغداد این است که دولت آمریکا تا چه حد آمادگی دارد از عراق حمایت اقتصادی کند. قطع وابستگی به ایران از نظر تأمین انرژی نیز در دستور کار مذاکرات دوجانبه قرار دارد
ایران چه می‌خواهد؟
حجم مبادلات تجاری تهران با بغداد از ۱۲ میلیارد دلار به ۲۰ میلیارد دلار افزایش یابد و با تسهیل روابط بانکی و اجرای توافقات در این راستا‌، عراق بدهی خود به ایران را بپردازد.

دور تازه‌ای از همکاری‌های آمریکا و عراق

با استعفای عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر پیشین عراق، در واکنش به اعتراضات سراسری و روی کار آمدن دولت مصطفی الکاظمی در اردیبهشت / مه سال جاری از رابطه بین آمریکا و عراق تنش‌زدایی شد. ژنرال فرانک مکنزی، فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده در ادامه سخنانش در گفت‌وگوی تلفنی با خبرنگاران گفت: آمریکا دشواری‌هایی را که نخست‌وزیر عراق با آن روبروست، درک می‌کند. به گفته مکنزی، الکاظمی در تلاش است در تعامل با همه جناح‌ها بماند و روابط خوبی، هم با عراق، و هم با ایران داشته باشد.

آمریکا برای محدود کردن دایره نفوذ نیروهای شیعه طرفدار ایران، دولت عراق را تحت فشار قرار داده است. قرار است مصطفی الکاظمی به زودی برای گفت‌‌وگو با دونالد ترامپ به آمریکا سفر کند. مکنزی در ادامه سخنانش گفت احتمال دارد همه‌گیری ویروس کرونا این سفر را به تعویق بیندازد.

ایالات متحده آمریکا و عراق پنجشنبه ۲۲ خرداد / ۱۱ ژوئن گفت‌وگوهای راهبردی دوجانبه‌ای را آغاز کردند که روابط دو کشور در تقریباً همه زمینه‌ها را در برمی‌گیرد. حضور یا عقب‌نشینی نطامیان آمریکایی در عراق در کانون توجه واشنگتن قرار دارد. بغداد اما بیشتر علاقمند است که با تکیه بر این مذاکرات راهی برای برو‌ن‌شد از بحران اقتصادی بیابد. مذاکرات در واشنگتن نیز پیرامون این همکاری‌های راهبردی بین دو کشور است.  

فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده در ادامه سخنانش اعلام کرد که هنوز تعداد نیروهایی که در خاک عراق باقی می‌مانند مشخص نیست. همین‌قدر مشخص است که بخشی از پنج هزار سرباز آمریکایی خاک عراق را ترک می‌کنند. بخشی از وظایف نیروهای آمریکا مستشاری است. مکنزی، خاطرنشان کرد که چنانچه نیروهای عراقی از آموزش کافی و لازم برخوردار شوند، حضور نیروهای آمریکایی در عراق خاتمه می‌یابد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.