ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بازداشت مهدی سلیمی: یک پرونده‌سازی دیگر؟

اتهام‌های واردآمده به این نویسنده و مترجم از «توهین به مقدسات اسلام» تا «اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور» را در برمی‌گیرد. نشانه‌ها حاکی از یک پرونده‌سازی دیگر است.

مهدی سلیمی سه‌شنبه ۱۷ تیر در خانه مادرش در شهرستان اهر بازداشت شد. اتهام‌های وارد آمده به این نویسنده و مترجم از «توهین به مقدسات اسلام» تا «اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور» را در برمی‌گیرد. نشانه‌ها حاکی از یک پرونده‌سازی دیگر برای کسی است که به گفته برادرش با مادر خود زندگی می‌کرد و «اجتماعشان همیشه دو نفره بوده است».

مهدی سلیمی، نویسنده و مترجم

بنا به پست‌های اینستاگرامی جلال سلیمی، برادرش مهدی ساعت ۹:۳۰ صبح سه‌شنبه ۱۷ تیر به دست مأموران امنیتی و «به نیابت از شعبه ۳۳ دادسرای اوین» بازداشت شد.

مهدی سلیمی سه‌شنبه شب در تماس تلفنی با خانواده تأیید کرد که به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شده و حال عمومی‌اش خوب است.

بنا به ابلاغیه اتهام‌ها علیه سلیمی که در اینستاگرام برادرش منتشر شده، این نویسنده به چهار مورد زیر متهم شده است:‌

«فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی، توهین به مقدسات اسلام، تشویق مردم به فساد و فحشا و اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور».

بر اساس ماده ۵۱۳ قانون مجازات اسلامی، مجازات اتهام توهین به مقدسات اسلام اگر سب النبی باشد،‌ «اعدام» است و جز آن، مشمول حبس یک تا پنج سال خواهد بود.
بر اساس ماده ۶۳۹ قانون مجازات اسلامی، مجازات اتهام تشویق به فساد و فحشا می‌تواند بین یک تا ۱۰ سال حبس تعیین شود. دستگاه قضایی جمهوری اسلامی از همین ماده برای سرکوب معترضان به حجاب اجباری و جنبش دختران خیابان انقلاب استفاده کرد.
بر اساس ماده ۵۰۰، مجازات اتهام تبلیغ علیه نظام بین یک تا سه سال حبس است.
ماده ۶۱۰ قانون مجازات اسلامی نیز برای اتهام تبانی و اجتماع، دو تا پنج سال حبس تعیین کرده است.

در ابلاغیه منتشر شده، مهدی سلیمی متهم ردیف دوم در پرونده‌ای مشترک با اکبر جباری به عنوان متهم ردیف اول است.

اکبر جباری، پژوهشگر فلسفه (به‌ ویژه فلسفه مارتین هایدگر، فیلسوف آلمانی) بنا به صفحه ویکیپدیای موجود درباره او، در حلقه نزدیکان به محمود احمدی‌نژاد است: داماد علی دوانی، پژوهشگر نزدیک به حکومت در تاریخ اسلام و باجناغ غلامحسین الهام، سخنگوی دولت احمدی‌نژاد.

منابع نزدیک به مهدی سلیمی به «زمانه» گفته‌اند که او با اکبر جباری رابطه‌ای نداشته است. به علاوه، بازداشت اکبر جباری نیز یک بازداشت امنیتی و سیاسی دیگر از سوی دستگاه قضایی جمهوری اسلامی است و حق آزادی بیان او نیز سلب شده.

جلال سلیمی، برادر مهدی سلیمی نیز درباره اتهام‌های وارد شده به او در اینستاگرامش نوشته:

«اتهامات واهی مهدی سلیمی را که بدون شرح می‌گذارم و می‌گذرم چنان مضحک و در عین حال دردآوره که جز تأسف چیزی ندارم بگم. ذکر دو سه نکته برای کسایی که مهدی رو نمیشناسن، ضروری است. مهدی با مادرم دوتایی زندگی میکنن، اجتماعشون همیشه دو نفره س، احتمالاً مادرم نقش اکثریت و مهدی در کسوت اقلیت کنفرانس و اجتماع داشتن! دولت‌پیشه‌ها با برجام بی‌انجام و دزدی داداش‌شون چنان ذلتی متوجه اقتصاد کردن که خیلی‌ها به فساد و فحشا رو آوردن، سرخورده شدن، چه زندگی‌ها که از هم نپاشید. ببینم چند نفر تو مملکت داریم که کتابخوان و مقاله‌خوان حرفه‌ای باشن و مقالات امثال مهدی رو دنبال کنن؟ هان؟ این تعداد افرادم عاقلتر و بالغ‌تر از آن‌اند که مهدی به چیزی فرضا تشویق کنه اونام بگن چشم.»

از مهدی سلیمی تا کنون چندین ترجمه و شمار زیادی مقاله در حیطه اندیشه سیاسی و نظریه هنر منتشر شده است؛ از جمله کتاب «امر واقع لاکانی»، اثر اسلاوی ژیژک و نیز «سیاست تفکر»، اثر کلود لفور.

نزدیکان مهدی سلیمی نگران پرونده‌سازی برای او و صدور یک حبس طولانی‌ مدت دیگر برای یک نویسنده و مترجم در حیطه آزادی و عدالت اجتماعی هستند.

سلیمی پیش از این در حساب توئیتری‌اش از تهدید امنیتی به دلیل نوشته‌هایش خبر داده بود: «الان تهدید تلفنی شدم، لابه‌لای تمام ادبیات تهدیدآمیز بشدت لمپن مابانه فقط گفتم وقتی به یک نویسنده بگویی ننویس انگار به آدمی بگویی نفس نکش و جواب این بود: اگر ادامه بدهی نفست را هم می‌بریم و این آخرین هشدار است.»

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

وضعیت اقتصادی و سیاسی در ایران بحرانی است و شیوع کرونا و تنش‌های خارجی وضعیت را وخیم‌تر کرده است. در سال‌های گذشته خیزش‌های دی ۹۶ و آبان ۹۸ حکومت را غافلگیر کرد. برخی از فعالان ساکن ایران به «زمانه» گفته‌اند که مقام‌ها در هراس از بازگشت خیزش‌های خیابانی هستند و به همین دلیل فشار بر فعالان و روشنفکران و دانشجویان را افزایش داده‌اند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.