ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

گزارش حمله پهپادی به قاسم سلیمانی در شورای حقوق بشر سازمان ملل

وزیر خارجه آمریکا این گزارش را گمراه‌‌کننده خواند. گزارشگر سازمان ملل خواهان تدوین معیارهایی برای استفاده از پهپادها توسط شورای امنیت است.

گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد اعدام‌های خودسرانه و ناعادلانه پنج‌شنبه ۱۹ تیر در گزارشی به شورای حقوق بشر این نهاد اعلام کرد که حمله پهپادی ایالات متحده به قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس در حوالی فرودگاه بین‌المللی بغداد مغایر با قوانین بین المللی بوده است. وزیر خارجه آمریکا با انتشار پیامی در توییتر گزارش سازمان ملل را رد کرد.

اگنس کالامار، گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد اعدام‌های خودسرانه و ناعادلانه

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا شامگاه پنجشنبه  ۹ ژوئیه/۱۹ تیر در پیامی در توییتر گزارش گزارشگر سازمان ملل از ترور قاسم سلیمانی در حمله پهپادی آمریکا در حوالی فرودگاه بغداد را گمراه‌کننده خواند. پمپئو نوشت:

«ما گزارش گمراه‌کننده گزارشگر ویژه سازمان ملل درباره ترورهای هدفمند از طریق پهپادهای مسلح در مورد ژنرال ایرانی قاسم سلیمانی را رد می‌کنیم.ایالات متحده درخصوص مبانی قوانین بین‌المللی برای حملات شفاف بوده و همواره برای حفاظت از آمریکا اقدام خواهد کرد.»

چند ساعت قبل از آن، اگنس کالامار گزارشگر ویژه سازمان ملل  در دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر این سازمان گزارش خود درباره  نحوه به قتل رسیدن قاسم سلیمانی، فرمانده سابق سپاه قدس را به شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد ارائه کرد. کالامار در انتقاد از استفاده غیرقانونی از پهپاد گفت:

«برخی کشورها و قدرت‌های غیردولتی از پهپادها در سراسر جهان استفاده می‌کنند در حالی که هیچ معیاری برای چگونگی استقرار آنها وجود ندارد.»

کالاگزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد اعدام‌های خودسرانه و ناعادلانه در ادامه سخنانش با تکیه بر نحوه قتل قاسم سلیمانی خواهان تدوین معیارهایی برای استفاده از پهپادها توسط شورای امنیت سازمان ملل شد:

 «اگر فرایند استقرار پهپادها را کنترل نکنیم، همگی ما قربانی آن خواهیم بود. شورای امنیت باید معیارها در خصوص استفاده از تسلیحات را توسعه دهد. کشورها باید تیم‌هایی از کارشناسان برای تعیین این معیارها تشکیل دهند».

کالامار یادآوری کرد که استقرار پهپادها در سراسر جهان امنیت بین‌الملل را به خطر می‌اندازد. نماینده اتحادیه اروپا در شورای حقوق بشر نیز اعلام کرد: «استفاده از پهپادها در عملیات‌ ترور قابل قبول نیست.»

پیش از این مورگان اورتگاس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، گزارش  کالامار را جانبدارانه دانسته بود.

ارتش آمریکا ۱۳ دی‌ماه سال گذشته (۳ ژانویه) به کاروان قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس در حوالی فرودگاه بغداد حمله کرد. این حمله به کشته شدن سلیمانی و ۱۰ نفر از همراهان او از جمله ابومهدی المهندس، نایب‌رئیس حشد الشعبی، شبه‌نظامیان شیعه مورد حمایت ایران در عراق، انجامید. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا دستور این حمله را صادر کرده بود.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • شيرازی

    چرا شورای حقوق بشر از کشتار و قتل ملت بی دفاع ایران توسط همین سلمیانی ها دفاع نمی کنند.ترامپ دستت درد نکن .همشون بکش

  • کارو

    شورای «حقوق بشر» سازمان ملل، اگر وقت کرد وسط کار و بارش و رسیدگی به مجادلات دیکتاتورها و تروریست ها و کودک کش های آمریکایی و خاورمیانه ای، یک بار هم پروندۀ جنایات تورکیه در کوردستان را یک نگاه بیندازد، قول می دهم جای دوری نرود! حداقل در اوقات فراغتشان یک نگاه به 90 سال جنایت رژیم تورکیه بیندازند، کاری هم نکردند نکردند! فقط محض اطلاعشان که بدانند «حقوق بشر» فقط به پایین تنه مربوط نمی شود، و فقط «قاسم سلیمانی» نیست که «بشر» محسوب می شود!