ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

هشدار سازمان ملل: رشد «سرسام‌آور» گرسنگی

پنج آژانس سازمان ملل هشدار داده‌اند که عالمگیری ویروس جدید کرونا درسال جاری، ممکن است تا ۱۳۰ میلیون نفر دیگر را به ورطه گرسنگی بکشاند.

سازمان ملل با انتشار گزارشی از وضعیت دسترسی به غذا در جهان اعلام کرد شمار گرسنگان در جهان در سال ۲۰۱۹، ۱۰ میلیون نفر افزایش پیدا کرده است. پنج آژانس سازمان ملل هشدار داده‌اند که عالمگیری ویروس جدید کرونا درسال جاری، ممکن است تا ۱۳۰ میلیون نفر دیگر را به ورطه گرسنگی بکشاند. در شرایط کنونی دست کم از هر ۱۱ نفر یکی دچار سوءتغذیه ناشی از فقر است.

تصویری از صف غذا دریکی از مناطق زاغه نشین در هند - برمبنای ارقام سازمان ملل درباره پراکندگی جغرافیایی گرسنگی، آسیا بیشترین تعداد گرسنگان را با رقم تخمینی ۳۸۱ میلیون نفر (۸,۳ درصد جمعیت) در خود جای داده است. (عکس از NARINDER NANU / AFP)

به گزارش خبرگزاری اسوشیتدپرس سازمان جهانی غذا، برنامه جهانی غذا، صندوق کودکان سازمان ملل (یونیسف)، سازمان بهداشت جهانی و صندوق بین‌المللی توسعه کشاورزی دوشنبه ۱۳ ژوئیه/۲۳ تیر در گزارش سالانه سازمان ملل از «وضعیت امنیت غذایی و تغذیه در جهان» نسبت به رشد هولناک و فراگیرشدن گرسنگی در جهان هشدار دادند. در این گزارش آمده است: اطلاعات جمع‌آوری شده برپایه چشم‌انداز اقتصادی جهان نشان می‌دهد که همه‌گیری کرونا در سال جاری «۸۳ میلیون نفر دیگر را به ۱۳۲ میلیون نفری که دچار سوءتغذیه و گرسنگی هستند، اضافه خواهد کرد». رقمی که براساس برآوردها ممکن است تا ۱۳۰ میلیون نفر برسد.

وضعیت متزلزل دسترسی به غذا در جهان

سازمان ملل باز هم تاکید کرده است که شیوع کووید۱۹ آسیب‌پذیری‌ها و نابسندگی‌های نظام جهانی غذا را تشدید کرده است. نظامی که شامل تمام فعالیت‌هایی‌ست که بر تولید، توزیع و مصرف غذا تاثیر می‌گذارند. گزارش سالانه سازمان ملل می‌گوید: ‌در نتیجه همه‌گیری کرونا در زنجیره تامین غذا در جهان اخلال ایجاد شده، بسیاری ابزارهای امرار معاش خود را از دست داده‌اند و مردم دیگر قادر به کار کردن در خارج از مرزها برای تامین خانواده‌هایشان نیستند. این بدان معناست که «دسترسی جمعیت فقیرتر و ضعیف‌تر به غذا سخت‌تر و محدودتر شده است».

برمبنای این گزارش رقم «سرسام‌آور» ۳ میلیارد نفر «یا بیشتر» توان تامین غذایی را که برای یک برنامه غذایی سالم لازم است، ندارند. یک نفر از چهار نفر در ماه‌های گذشته گرسنگی کشیده‌اند بدون اینکه بدانند هفته بعد غذای خود را از کجا باید تامین کنند. بخش زیادی از این جمعیت را کودکان تشکیل می‌دهند و سوءتغذیه تاثیرات بلندمدتی بر سلامتی آن‌ها برجا خواهد گذاشت. طبق این گزارش حدود ۱۴۴ میلیون کودک (۲۱ درصد) در سال ۲۰۱۹ به خاطر سوءتغذیه، رشدی کمتر از نرمال داشته‌اند.

سازمان ملل همچنین «شیوع بی‌سابقه ملخ‌های صحرایی» در شرق آفریقا به‌عنوان یکی دیگر از مخاطرات امنیت غذایی جهانی اشاره کرده و گفته اگر فورا برای آن چاره‌ای اندیشیده نشود، نتایج فاجعه‌باری را به‌همراه خواهد داشت.  

۹ درصد از جمعیت جهان گرسنه‌اند

برآورد جمعیت گرسنه در دنیا در سال گذشته نزدیک به ۶۹۰ میلیون نفر، حدود ۹ درصد از جمعیت جهان اعلام شده است. رقمی که ۱۰ میلیون نفر بیشتر از سال ۲۰۱۸ ، و ۶۰ میلیون نفر بیشتر از سال ۲۰۱۴ است. رشد گرسنگی در جهان که برای دهه‌ها نزول پیدا کرده بود و تاثیرات شیوع کووید۱۹، برنامه سازمان ملل برای محو گرسنگی از جهان تا سال ۲۰۳۰ را ناممکن کرده است.

برمبنای ارقام سازمان ملل درباره پراکندگی جغرافیایی گرسنگی، آسیا بیشترین تعداد گرسنگان را با رقم تخمینی ۳۸۱ میلیون نفر (۸,۳ درصد جمعیت) در خود جای داده است. آفریقا بیشترین درصد گرسنگان را نسبت به جمعیتش دارد و نزدیک به ۲۰ درصد از جمعیت این قاره سوءتغذیه دارند. این رقم در آمریکای لاتین و کارائیب به ۷,۴ درصد میرسد.

این گزارش می‌گوید تلاش‌های بیشتری لازم است تا از دسترسی همه مردم نه تنها به غذا بلکه به غذاهای مغذی و سالم اطمینان حاصل شود.

سازمان امدادرسانی آکسفام، یکی از بزرگترین سازمان‌های فعال در زمینه مبارزه با فقر و گرسنگی، گزارش سازمان ملل را «به‌شدت هشداردهنده» خوانده است. آکسفام در بیانیه‌ای از دولت‌ها خواسته به فراخوان سازمان ملل برای لغوکردن بدهی کشورهای کم‌درآمد پاسخ مثبت دهند، تا با آزاد شدن منابع بتوان با فراگیرشدن گرسنگی ناشی از شیوع کووید۱۹ مقابله کرد.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.