ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ناتوانی قوه قضاییه در اداره زندان‌ها و دستورالعمل جدید برای مرخصی زندانیان

سخنگوی قوه قضاییه از بخشنامه اعزام دوباره زندانیان به مرخصی هم‌زمان با موج دوم شیوع کرونا در کشور خبر داد. آیا زندانیان سیاسی هم شامل می‌شوند؟

سخنگوی قوه قضاییه روز سه‌شنبه ۲۴ تیر در بیست و نهمین نشست خبری خود از صدور یک دستورالعمل جدید برای اعزام دوباره زندانیان به مرخصی هم‌زمان با موج دوم شیوع کرونا در کشور خبر داد و گفت این دستورالعمل چهارشنبه گذشته به واحدهای قضایی و سازمان زندان‌ها ابلاغ شده است.

سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری روز سه‌شنبه ۲۴ تیر ۹۹

به ‌گزارش خبرگزاری میزان، غلامحسین اسماعیلی در این نشست همچنین از آزادی دو هزار و ۵۷۴ نفر از محکومان مالی با کمک و مساعدت در قالب احسان بنیاد مستضعفان خبر داد و اعلام کرد دستورالعمل جدید به‌ نحوی تنظیم شده که به تناسب وضع موجود، جامعه زندانیان بتوانند مجدداً از مرخصی استفاده کنند.

به‌ نظر می‌رسد دستورالعمل جدید قوه قضاییه به‌ دنبال عدم توانایی مقامات قضایی و مسئولان زندان برای اتخاذ تمهیدات پیشگیرانه و درمانی برای جلوگیری از شیوع مجدد ویروس کرونا در زندان‌ها، صادر و ابلاغ شده است.

سخنگوی قوه قضاییه اما در ادامه نشست مطبوعاتی امروز خود از اقدامات قوه قضاییه برای کاهش تهدید ابتلا به ویروس کرونا برای کارکنان مراجع قضایی خبر داد و گفت: 

«قوه قضاییه جمهوری اسلامی در شرایط فعلی بنا را بر این گذاشته که در انجام مأموریت‌های قانونی خود با به ‌کارگیری تدابیر و دستورالعمل‌های درون سازمانی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی و دستورالعمل‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به گونه‌ای رفتار کند که هم در انجام مأموریت‌ها خلل ایجاد نشود و هم با رعایت دستورالعمل‌ها، تهدیدی سلامت همکاران و مراجعان به دستگاه قضایی را در بر نگیرد.»

او «فعال‌سازی سامانه نوبت‌دهی دفاتر خدمات قضایی»، «فعال‌سازی سامانه نوبت‌دهی اجرای احکام»، «فعال‌سازی سامانه‌های خودکاربری وکلا، کارشناسان و نمایندگان حقوقی برای جلوگیری از مراجعه حضوری به واحد‌های قضایی»، «برگزاری دادگاه‌‎های الکترونیک و از راه دور و به صورت ویدئو کنفرانس برای کاهش هزینه‌ها و کم کردن رفت و آمد به مراجع قضایی» و «کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها توأم با گسترش فعالیت‌ها و اقدامات بهداشتی و درمانی در زندان‌های کشور» را به‌ عنوان پنج اقدام قوه قضاییه برای انجام کار و ادامه فعالیت مراجع قضایی در شرایط شیوع موج دوم کرونا برشمرد.

اسماعیلی با تکرار ادعاهای گذشته خود مبنی بر «الگو سازی» قوه قضاییه برای کشورهای دیگر در زمینه «اداره و کنترل زندان‌ها» در ماه‌های پس از شیوع کرونا گفت:

 «در حوزه زندان‌های کشور قبلا اعلام کرده‌ایم تدابیری را به کار بردیم که امروز به دنیا قابل ارائه است و برای نظام زندانبانی در کشور‌های مختلف الگو سازی کردیم که در شرایط بحرانی چگونه می‌شود هم جمعیت کیفری را کاهش داد و هم به‌ سلامت زندانیانی که در زندان باقی می‌مانند، اهتمام داشت.»

این ادعای سخنگوی قوه قضاییه در حالی‌ست که طبق گزارش‌های منتشر شده از درون زندان‌های ایران در ماه‌های اخیر صدها زندانی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و تعدادی نیز جان باخته‌اند.

این مقام قضایی اما پیش‌تر و در اواخر فروردین‌ ماه مدعی شده بود اقدامات انجام شده در زندان‌های ایران برای پیشگیری از کرونا، در کشور‌های مختلف دنیا «اصلا شبیه و نظیر ندارد»!

غلامحسین اسماعیلی در نشست خبری امروز خود درباره این مسأله که دستورالعمل جدید چه طیفی از زندانیان را برای اعزام مجدد به مرخصی در برمی‌گیرد، توضیحی نداد.

در دستورالعملی که اوایل اسفند ماه و در روزهای پس از تأیید رسمی شیوع ویروس کرونا در کشور از سوی ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه ایران صادر شد، تنها آن دسته از زندانیانی که واجد شرایط مندرج در آن دستورالعمل بودند موفق به استفاده از حق مرخصی خود شدند.

در دستورالعمل پیشین قوه قضاییه برای اعزام به مرخصی زندانیان در شرایط همه‌گیری کرونا، با «امنیتی» قلمداد کردن اتهام‌های بسیاری از زندانیان سیاسی و با تعیین پیش‌شرط احکام زندان کمتر از پنج سال برای استفاده از حق مرخصی، بدون در نظر گرفتن خطر شیوع کرونا در زندان‌ها، بسیاری از زندانیان سیاسی و عقیدتی نتوانستند از حق مرخصی خود استفاده کنند.

بر اساس گزارش‌ها و بر پایه اعلام مقامات قضایی در فاصله اسفند ۹۸ تا اردیبهشت ‌ماه سال جاری، حدود ۱۰۰ هزار زندانی به‌ مرخصی اعزام شدند که بیشتر آنها شامل زندانیان مالی و افرادی با حکم محکومیت کمتر از پنج سال بودند.

جدول آماری اطلس زندان‌های ایران نشان می‌دهد که در حال حاضر دست‌کم ۵۹۲ زندانی سیاسی و عقیدتی در ۲۱۰ زندان در سراسر ایران زندانی هستند.

غلامحسین اسماعیلی اما در حالی از صدور دستورالعمل جدید برای اعزام مجدد بخشی از زندانیان به مرخصی خبر می‌دهد که با کارشکنی نهادهای امنیتی و قضایی بسیاری از زندانیان سیاسی از استفاده از حق مرخصی خود محروم شده‌اند.

نرگس محمدی، زندانی سیاسی و نایب رئیس کانون مدافعان حقوق بشر که در حال حاضر در زندان زنجان به‌سر می‌برد از جمله این زندانیان است.

محمدی به‌ تازگی با انتشار نامه‌ای از درون زندان اعلام کرده که علی‌رغم ابتلا به ویروس کرونا، مسئولان زندان از دسترسی او به رسیدگی پزشکی جلوگیری کرده‌اند.

او در این نامه همچنین با اشاره به شرایط سخت و طاقت فرسای زندان زنجان از فشارهای وارده بر خود از سوی وزارت اطلاعات و مسئولان زندان خبر داده و نوشته است که از طریق این نامه شکایت قانونی خود را از مقامات قضایی اعلام می‌دارد.

جمعی از زندانیان سیاسی سابق و خانواده‌های زندانیان سیاسی فعلی هم از شامگاه دوشنبه ۲۳ تیر، با راه‌اندازی کارزاری با عنوان «نه به شکنجه با کرونا» با تمرکز بر وضعیت نرگس محمدی در زندان از مقامات قضایی خواسته‌اند تا او و دیگر زندانیان سیاسی را هرچه سریع‌تر آزاد کنند.

غلامحسین اسماعیلی اما در ادامه گفته‌های امروز خود با «شایعه» قلمداد کردن خبر ابتلای نرگس محمدی به کرونا، اعلام کرد که این خبر را تأیید نمی‌کند.

او گفت: «سلامت را برای همه زندانیان می‌خواهیم و تلاش خود را به کار گرفته‌ایم. تبعیضی در این حوزه قائل نیستیم و در زندان زنجان هم این اقدامات انجام شده است.»

شیرین عبادی، حقوق‌دان و برنده جایزه صلح نوبل اما در واکنش به این گفته‌های سخنگوی قوه قضاییه در کانال تلگرام خود نوشت این سخن وقتی گفته می‌شود که نرگس محمدی در زندان به بی‌توجهی نسبت به درمان خودش و ۱۱ زندانی دیگر اعتراض کرده و شرایط بیماریشان را چنین شرح داده است: 

«از خستگی مفرط و درد ناحیه شکم، اسهال و استفراغ و از دست دادن حس بویایی بدون دارو و درمان و تغذیه مناسب روی تخت‌ها افتاده‌ایم. نبود امکانات پزشکی، نبود فضای مناسب به منظور قرنطینه برای ورودی‌های جدید و عدم کنترل سلامتی آنها موجب شیوع ویروس کرونا در بند گردید که جای تأمل دارد.»

عبادی از غلامحسین اسماعیلی خواست همین امروز با یک خبرنگار مستقل به زندان برود و از شرایط زندانیان بند زنان زندان زنجان گزارشی مصور تهیه کند که نشان دهد چه کسی دروغ می‌گوید.

در ادامه واکنش‌ها به وضعیت نرگس محمدی در زندان، سازمان عفو بین‌الملل هم در نامه جداگانه‌ای به ابراهیم رئیسی، از او خواست تا نرگس محمدی را فورا و بدون قید و شرط آزاد کند.

عفو بین‌الملل همچنین در نامه خود از رئیسی خواست در روزهای منتهی به آزادی این زندانی سیاسی، ترتیبی اتخاذ کند که خدمات درمانی فوری در اختیار او قرار گرفته و او را از زندان زنجان به زندان اوین بازگردانند.

این نهاد حقوق بشری در نامه خود خطاب به ابراهیم رئیسی نوشته:

«در حین زندان، لطفا اطمینان حاصل کنید که او به خانواده خود، از جمله تماس تلفنی با فرزندانش، دسترسی پیدا کرده و از شکنجه و سایر بدرفتاری‌ها در امان است. همچنین گزارش‌های منتشر شده درباره شکنجه و سایر بدرفتاری‌ها در مورد این زندانی سیاسی باید فورا توسط یک نهاد مستقل و بی‌طرف بررسی شود.»

  • در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.