ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کرونا در افغانستان: ۹ میلیون نفر شغل‌شان را از دست داده‌اند

به گفته نهادهای حامی کارگران در افغانستان ۹ میلیون نفر در پی شیوع ویروس کرونا شغل‌شان را از دست داده و جمعیت بیکاران به ۱۸ میلیون نفر رسیده است.

نهادهای حامی کارگران در افغانستان خبر داده‌اند که ۹ میلیون نفر در پی شیوع کرونا شغل‌شان را از دست داده و به جمعیت افراد بیکار در کشور پیوسته‌اند. میزان بیکاری در افغانستان به علت شیوع کرونا دو برابر شده و جمعیت بیکاران به ۱۸ میلیون نفر رسیده است.

عکس: شاتراستاک، از Rozdemir

بر اساس گزارش روزنامه اطلاعات روز در افغانستان، چهارشنبه ۲۵ تیر، به گفته نهادهای حامی کارگران افغانستان، میزان رشد فقر هفت درصد افزایش یافته است که به این ترتیب از حدود ۳۲ میلیون نفر جمعیت کشور، ۶۱.۷ درصد اکنون زیر خط فقر قرار گرفته است. 

با شیوع ویروس کرونا در افغانستان، دولت برای جلوگیری از گسترش این ویروس، برای رفت و آمد افراد در سراسر کشور محدودیت‌هایی وضع کرد. به دنبال آن، بیشتر شغل‌ها نیز در شهرهای بزرگ به اجبار تعطیل و افراد بسیاری خانه‌نشین شدند. 

اسدالله مجبور، رییس روابط عمومی اتحادیه ملی کارگران افغانستان (امکا) می‌گوید که با شیوع کرونا و سقوط کارخانه‌های تولیدی، جمعیت افراد بیکار دو برابر افزایش یافته است:

«ما سه قسم کارگر (کارگران روزمزد، کارگران فصلی و کارگران دایمی) داریم. متأسفانه با شیوع کرونا نه‌تنها افراد روزمزد، بلکه متباقی کارگران نیز کارهای‌شان را از دست داده‌اند و در وضع بدی اقتصادی به سر می‌برند.»

به گفته مجبور، در کنار ناامنی، شیوع کرونا ۶۰ درصد از کارخانه‌های تولیدی و صنعتی را در شهرهای کابل، هرات و ننگرهار را ورشکست  کرده که در پی آن هزاران کارگر این کارخانه‌‌ها کار‌های‌شان را از دست داده و به جمعیت افراد بیکار پیوسته‌اند.

طبق آمار وزارت اقتصاد افغانستان بیش از ۶۰ درصد افراد واجد شرایط کار در این کشور بیکار‌ند که این رقم با توجه به ناامنی، کساد بنگاه‌های اقتصادی و شیوع کرونا در سراسر افغانستان در حال افزایش است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.