ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

عراقچی وارد کابل شد

مذاکره درباره سند جامع همکاری‌های راهبردی جمهوری اسلامی ایران و افغانستان از جمله اهداف سفر معاون وزیر خارجه ایران به کابل است.

سید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر خارجه ایران همراه با یک هیات سیاسی، امنیتی و اقتصادی وارد کابل شد. مذاکره درباره سند جامع همکاری‌های راهبردی جمهوری اسلامی ایران و افغانستان از جمله اهداف سفر عراقچی به کابل است. در دیدار و گفت‌وگو با حنیف اتمر، سرپرست وزارت خارجه افغانستان طرفین در مورد نقشه راه و تعیین جدول زمانی برای نهایی‌سازی سند جامع همکاری‌ها توافق کردند.

دیدار سید عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران با حنیف اتمر، سرپرست وزارت خارجه افغانستان
دیدار سید عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران با حنیف اتمر، سرپرست وزارت خارجه افغانستان

شماری از مهاجران افغانستانی  ۱۲ اردیبهشت سال جاری‌ پس از ورود به خاک ایران در رودخانه هریرود غرق شدند. . شواهدی که مقام‌های محلی و دولتی در افغانستان به دست آورده‌اند حاکی از آن است که مرزبانان ایرانی این مهاجران را دستگیر و شکنجه کردند و سپس به سمت رودخانه هریرود راندند. این واقعه و همچنین تیراندازی به سمت خودروی حامل مهاجران افغان در حوالی یزد به یک بحران دیپلماتیک در روابط دو کشور انجامید.  

هیأت بلندمرتبه‌ای از افغانستان به ریاست حنیف اتمر طی سفر دو روزه به ایران در هشت کمیته‌ جداگانه با هیأت ایرانی در مورد موضوعات سند جامع، قانونمندسازی اقامت شهروندان، همکاری‌های مرزی، کار، آب، همکاری‌های فرهنگی، انرژی و صحت بحث و گفت‌وگو کردند. تأمین امنیت مرزها و جلوگیری از تردد غیرقانونی و قاچاق انسان و کالا در مرز مشترک و همینطور لزوم حضور نیروهای امنیتی افغانستان در پاسگاه‌های مرزی تخلیه شده از مفاد سند جامع همکاری‌های راهبردی جمهوری اسلامی ایران و افغانستان است.

در چارچوب سند جامع همکاری‌های راهبردی، با امضای یک توافق‌نامه‌ دوجانبه، جمهوری اسلامی ایران و افغانستان متعهد شده‌اند در کنار قانونی‌کردن حضور نیروی کار افغانستان در ایران، مجوزهای لازم را برای حضور فعالان اقتصادی و نیروهای متخصص در خاک افغانستان فراهم کنند.

کشتار هریرود

شماری از مهاجران افغانستانی ۱۲ اردیبهشت‌ پس از ورود به خاک ایران در رودخانه هریرود غرق شدند.
شماری از مهاجران افغانستانی ۱۲ اردیبهشت‌ پس از ورود به خاک ایران در رودخانه هریرود غرق شدند.

شماری از مهاجران افغانستانی ۱۲ اردیبهشت سال جاری‌ پس از ورود به خاک ایران در رودخانه هریرود غرق شدند. شواهدی که مقام‌های محلی و دولتی در افغانستان به دست آورده‌اند حاکی از آن است که مرزبانان ایرانی این مهاجران را دستگیر و شکنجه کردند و سپس به سمت رودخانه هریرود راندند که منجر به غرق شدن تعدادی از آنها شد. این واقعه و همچنین تیراندازی نیروی انتظامی به خودروی حامل مهاجران افغان در حوالی یزد به یک بحران دیپلماتیک در روابط ایران و افغانستان انجامید. به دستور محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان کمیته حقیقت‌یابی تشکیل شد و نتایج آن هم در سفر محسن بهاروند، معاون حقوقی وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران و سید رسول موسوی، دستیار وزیر خارجه و نماینده مرزبانی ایران در کابل با حنیف اتمر، سرپرست وزارت خارجه افغانستان به بحث گذاشته شد.
محمد حمید طهماسی، رئیس هیأت حقیقت‌یاب افغانستان اعلام کرده است که از مجموع ۴۶ تن از مهاجران افغانستانی که در مرز هریرود وارد ایران شده بودند، ۱۰ تن جان باخته‌اند، ۱۷ تن مفقود شده‌اند و ۱۹ تن دیگر نجات یافته‌اند.
گروهی از بستگان قربانیان کشتار هریرود در مرز ایران و افغانستان اعلام کرده‌اند که از خون عزیزانشان نمی‌گذرند. آن‌ها از دولت افغانستان خواسته‌اند که این کشتار را از طریق نهادهای حقوق بشری در جهان پیگیری کند. موضوع دادخواهی در دستور کار رسمی هیأت مذاکره‌کننده افغانستانی در سفرش به تهران قرار ندارد.

همکاری‌های اقتصادی – بازرگانی منطقه‌ای و چندجانبه، فراهم‌سازی تسهیلات رفاهی در بندرهای مرزی، هماهنگی در مورد موضوعاتی در حوزه‌ انرژی از دیگر مواردی‌اند که هیأت ایرانی و افغان بر سر آن به توافق رسیده‌اند.

در بیانیه مشترکی، هیأت ایرانی با حمایت از مذاکرات صلح بین طالبان و دولت افغانستان تأکید کرد که در صورت درخواست جمهوری اسلامی افغانستان، تهران آماده است از ظرفیت و امکانات خود برای تسهیل روند مذاکرات بین‌‌افغان و میزبانی از این مذاکرات استفاده کند.

قرار است عراقچی عصر پنجشنبه در همایش «چشم‌انداز روابط افغانستان و ایران، چالش‌ها، فرصت‌ها» به همراه «جاوید لودین»، معاون سیاسی پیشین وزارت خارجه افغانستان  سخنرانی می‌کند.   

این نشست توسط انستیتو مطالعات استراتژیک افغانستان در کابل برگزار می‌شود.

از مجموع ۴۶ تن از مهاجران افغانستانی که در مرز هریرود وارد ایران شده بودند، ۱۰ تن جان باخته‌اند، ۱۷ تن مفقود شده‌اند و ۱۹ تن دیگر نجات یافته‌اند. موضوع دادخواهی در دستور کار رسمی هیأت‌های ایرانی و افغان در سفر عراقچی به کابل قرار ندارد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.