ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

گزارشگران ویژه سازمان ملل یک صدا با مردم: اعدام نکنید

گزارشگران ویژه سازمان ملل: «این سه مرد توسط مقامات ایرانی در بازداشت شکنجه شدند؛ از جمله ضرب و شتم، شوک الکتریکی و آویزان کردن از پاها. در نتیجه شکنجه، آنها اعتراف کردند.»

چندین گزارشگر ویژه و کارشناس حقوق بشری سازمان ملل در نامه‌ای خطاب به جمهوری اسلامی، تأیید احکام اعدام علیه سه متهم مرتبط با اعتراضات آبان ۹۸ را به شدت محکوم کردند. آنها می‌گویند روند قضایی رسیدگی به جرایم این متهمان همراه با شکنجه، اعتراف اجباری و محاکمه‌های ناعادلانه بوده و حکم اعدام آنها باید لغو شود.

سه محکوم به اعدام در ارتباط با اعتراضات آبان ۹۸ که با فشار افکار عمومی روند اجرای احکامشان متوقف شده است

گزارشگران ویژه سازمان ملل، پنجشنبه ۲۶ تیر/ ۱۶ ژوئیه خطاب به جمهوری اسلامی نوشتند که  آنها هم با مطالبه جنبش «اعدام کنید» همراه هستند:

«امروز ما به صدهاهزار ایرانی در شبکه‌های اجتماعی که این احکام را محکوم᠍ کردند، می‌پیوندیم. ما از رئیس قوه قضاییه ایران می‌خواهیم که فورا این تصمیم را لغو کند و بررسی قضایی مستقل و فوری را تجویز کند. ما همچنین خواهان تحقیق مستقل و بی‌طرفانه نسبت به ادعاهای شکنجه مطرح شده و در پی آن در صورت اثبات این ادعاها، محاکمه مرتکبین هستیم.»

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه جمهوری اسلامی روز گذشته (سه‌شنبه) اعلام کرد که دیوان عالی کشور حکم اعدام امیرحسین مرادی، محمد رجبی و سعید تمجیدی، سه نفر در ارتباط با اعتراضات آبان ۹۸ را تایید کرده است. چند ساعت قبل از آن، سحرگاه در زندان ارومیه، حکم اعدام صابر شیخ عبداللە و دیاکو رسول‌زادە، دو زندانی سیاسی کُرد نیز که از سال ۸۹ بازداشت و زندانی شده بودند اجرا شد. در واکنش به این خبرها بود که شهروندان ایران توفان توییتری اعدام نکنید را به راه انداختند. اتهامی که قوه قضاییه علیه امیرحسین مرادی، محمد رجبی و سعید تمجیدی مطرح کرده «سرقت مسلحانه» است. سخنگوی قوه قضائیه گفته است که این سه معترض، به دنبال «ربودن اموال یک خانم بودند» که بعد از دستگیری در گوشی موبایل‌شان «صحنه‌هایی که بانک، اماکن عمومی و اتوبوس‌ها را آتش می‌زنند، مشخص شد.» دستگاه قضایی جمهوری اسلامی همچنین به اقرار خود متهم‌ها در دادگاه استناد می‌کنند؛ اقراری که بنا به منابع نزدیک به خانواده این بازداشت‌شدگان زیر شکنجه و اعتراف اجباری بوده است. گزارشگران ویژه سازمان ملل در نسخه انگلیسی نامه‌شان با اشاره به موضوع شکنجه و اعتراف اجباری نوشته‌اند:

«این سه مرد توسط مقامات ایرانی در بازداشت شکنجه شدند؛ از جمله ضرب و شتم، ضربه با شوکر الکتریکی و آویزان کردن از پاها. در نتیجه شکنجه، آنها اعتراف کردند.»

بنا به نامه گزارشگران ویژه سازمان ملل، امیرحسین مرادی در حالی راضی به اعتراف می‌شود که بازجو‌ها به او می‌گویند تنها در صورتی کمک پزشکی دریافت خواهد کرد که اقرار کند. اما بازجوها پس از اقرار به او خدمات پزشکی نمی‌رسانند.

کارشناسان حقوقی سازمان ملل در نسخه فارسی نامه خود به ایران گوشزد کرده‌اند که استفاده از اتهام‌های کلی امنیت ملی علیه معترضان، شکنجه آنها و گرفتن اعتراف اجباری، تخلف از تعهدات حقوق بشری جمهوری اسلامی است:

«صدور مجازات اعدام بر اساس اتهامات امنیت ملی که از آن تفسیر موسع می‌توان کرد، منجر به نقض فاحش تعهدات حقوق بشری ایران از جمله ممنوعیت شکنجه و همچنین حق بر حیات، آزادی و امنیت و حق بر آزادی بیان و آزادی تجمعات مسالمت آمیز خواهد بود.»

جاوید رحمان (گزارشگر ویژه در مورد وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران) اگنس کالامار (گزارشگر ویژه در مورد اعدام‌های فراقانونی، خودسرانه و قراردادی) نیلز ملزر (گزارشگر ویژه شکنجه و سایر مجازات‌های ظالمانه، غیرانسانی و تحقیرآمیز)، دیوید کای (گزارشگر ویژه آزادی بیان) و کلمنت نیالیتوسی وول (گزارشگر ویژه حق تجمع مسالمت‌آمیز و تشکیل انجمن) از  کارشناسانی هستند که این نامه را امضاء کرده‌اند. آنها با صراحت به جمهوری اسلامی یادآوری کردند:

«.. قوانین بین الملل صدور مجازات اعدام جز در شدیدترین جنایات‌ها را جایز نمی‌داند و صدور آن در صورتی که دادرسی منصفانه تضمین نشده باشد و سایر حقوق نقض شده باشد، ممنوع است.»

کارشناسان سازمان ملل به روند دادرسی علیه امیرحسین مرادی، محمد رجبی و سعید تمجیدی معترض هستند و می‌گویند که از ابتدای بازداشت تا لحظه صدور و تایید حکم اعدام این سه نفر حقوق‌شان پایمال شده است. از جمله اینکه به جای وکلای انتخابی خودشان، برای آنها وکلای تسخیری انتخاب کرده‌اند که هیچکدام از این وکلا هم به تمام پرونده دسترسی نداشته‌اند.

گزارشگران ویژه سازمان ملل که این نامه را امضاء کرده‌اند می‌گویند که پرونده مربوط به سه معترض آبان ماه یک استثنا نیست و گزارش‌های فراوانی به آنها از بازداشت خودسرانه معترضان و شکنجه آنها برای «اخذ اعتراف‌های خلاف واقع» وجود دارد. آنها می‌گویند به غیر از این سه نفر، افراد دیگری هم در زندان‌های ایران وجود دارند که برای شرکت تظاهرات در زندان هستند و احتمال محکوم شدن آنها به اعدام وجود دارد.

در همین زمینه:

دادخواست شیرین عبادی را برای لغو مجازات اعدام و حذف آن از قوانین کیفری ایران امضاء کنید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • پایه های حاکمیت به لرزه درآمده است

    هشتگ#اعدام_نکنید پایه های حاکمیت فروما نده در رودِ بزرگِ خونِ جانباختگان آزادی و رهایی را به لرزه درآورده است ▪️اردوی کار: هشتگ اعدام نکنید در توتیتر همچنان داغ است و چنان با بیانِ خلاقِ زخمِ مانده از اعدامِ جان به در برده گان و بازماندگان اعدام ها درآمیخته که پایه های حاکمیت فرومانده در رودِ بزرگِ خونِ همه اعدامیان این سال های سیاهی و تباهی را به لرزه درآورده است. ▪️لیلا نوشته: برای پیراهن تن داییم وقتی که از خاک #خاوران بیرون زده بود ، که سال ۶۲ در ۱۸ سالگی بعد از ۳سال بازداشت اعدامش کردین ،که یک خانواده بعد از اون متلاشی شد، برای مادر بزرگم که میخواست زنده بمونه تا مردن شما رو ببینه ولی دووم نیاورد و نفس آخرش رو با نفرین به شما فرو داد #اعدام_نکنید Leila52959782 ▪️ساسان صدیقی نیا: «من از مرگ و اعدام ترسی ندارم ولی به همه جهان اعلام می کنم که من راننده اتوبوسی که آدم کشته نبوده ام» #محمد_ثلاث #اعدام_نکنید @sasun_sasan ▪️کتایون: برای دکتر عبدالرضا سودبخش، پزشکی که جسد کشته‌شدگان کهریزک را معاینه کرد و حاضر نشد بنویسد علت مرگ :مننژیت عبدالرضا سودبخش یک سال بعد از حوادث کهریزک، لحظاتی پس از خروج از مطبش ترور شد. #اعدام_نکنید @Katayoon ▪️#الهام یزدی ها: سهیل_گوهری که هفته پیش سرپرست روابط عمومی استقلال شد تنها به خاطر اینکه مقابل جنایت و شلیک به هواپیمای اوکراینی سکوت نکرده بود، با فشار تندورها از این سمت برکنار شد. او به خاطر کرونا امروز درگذشت. یکی از آدم‌های با شرف را دیگر نداریم. #اعدام_نکنید @elhamyazdiha ▪️زار: برای سارو قهرمانی که دی ۹۶ گرفتینش و بعد جنازشو با آثار شکنجه به خانوادش تحویل دادین #اعدام_نکنید @Und_Re ▪️حسین باستانی: فرزانه انصاری‌فر امشب در اعتراضات #بهبهان بازداشت شد. برادرش، فرزاد انصاری بود که در اعتراضات #آبان۹۸ کشته شد. پدرش، امین انصاری‌فر است، #جانبازجنگ و بازمانده #کربلای_۴. وقتی پسرش را کشتند روایت کرد: "تیر خورده بود پشت سرش، از بالای ابرویش آمده بود بیرون". #نکشید #اعدام_نکنید @hosseinbastani ▪️زوئی: برای لبخند همای قشنگم که به خاطر شما جلادها نتونست پدرشو ببینه و تحت فشار و استرس و غصه رفت و برای همیشه ۲۷ ساله موند. برای هما که با مرگش بعد از ۷ سال باعث آزادی پدرش شد. #عبدالفتاح_سلطانی #اعدام_نکنید @Zoey__Z ▪️جرج ملوری: جواد قائدی در آخرین ملاقات با مادرش به او گفت: "من وصیت‌نامه نوشته‌ا‌م ولى می‌دانم كه این كثافت‌ها به تو نخواهند داد!" مادرش با ترس از فرزندش خواست كه فحش ندهد.قائدی جواب داد: "كار ما از این حرف‌ها گذشته، این كثافت‌ها همه ما را اعدام می‌كنند!" محمد جواد قائدى روز ٢٢ مرداد ١٣٦٢ به همراه همسرش منیرالسادات هاشمى در زندان اوین تیرباران شد. او در خاوران به خاک سپرده شده است. #اعدام_نکنید @AbolfazlOstadi ▪️منیرو روانی پور: می خواستم عکس برادرم را بذارم ، عکس عباسی وقتی نوزده سالش بود ، دیدم ندارم یعنی نداریم وتمام این سال ها بعداز اعدامش ، تو ذهن من بوده و بامن بوده و من نیاز به عکس نداشتم تا حالا که می خواستم بگم:#اعدام_نکنید @moniruravanipou @ordoyekar

  • Reza

    بقول صاحب نظری اهداف این اعدام های چند منظوره نه تنها ایجاد رعب و وحشت در جامعه که به حاشیه بردن قرارداد باچین، دزدی های طبری، لاریجانی، اوج گرفتن دلار و الا ماشاالله هست که همه میدانیم، این رژیم ماندنی نیست چون بمردم تکیه ندارد ، بین مردم کوچکترین اعتباری ندارد. به حکم و گواهی تاریخ عاقبت چنین حکومتهایی زباله دان متعفن تاریخ ست. حکومت اسلامی، نمی خواهیم، نمی خواهیم!