ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تنش میان ارمنستان و آذربایجان: بازداشت دست‌کم ۱۴ شرکت کننده در تجمعات اعتراضی در ایران

دست‌کم ۱۰ نفر از تجمع‌کنندگان مقابل کنسولگری جمهوری آذربایجان در شهر تبریز بازداشت‌ شده‌اند. منابع محلی اما از بازداشت دست‌کم ۱۴ نفر از شرکت کنندگان در تجمعات اعتراضی در شهرهای تهران، تبریز، ارومیه و زنجان خبر می‌دهند.

به‌ دنبال بالا گرفتن مناقشه و درگیری میان دو کشور جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان بر سر منطقه قره‌باغ، برخی شهروندان تُرک در چندین شهر در اعتراض به آنچه «اشغالگری دولت ارمنستان» خوانده‌اند، اقدام به برپایی تجمع اعتراضی کردند.

گزارش‌های متفاوتی از تنش میان ارمنستان و آذربایجان منتشر شده و سیاست‌های مداخله‌جویانه کشورهای همسایه از جمله ایران، ترکیه و روسیه مورد انتقاد قرار گرفته است.

منابع محلی از بازداشت دست‌کم ۱۴ نفر از شرکت کنندگان در این تجمعات در شهرهای تهران، تبریز، ارومیه و زنجان خبر می‌دهند.

تصاویری از بازداشت‌شدگان معترض به سیاست‌های کشورهای منطقه در قبال تنش میان ارمنستان و آذربایجان

گفته‌ می‌شود این تجمعات اعتراضی به ‌دنبال انتشار فراخوانی از سوی برخی فعالان قومی در شبکه‌های اجتماعی برگزار شده است.

بر اساس گزارش‌های رسیده به‌ زمانه، روز پنج‌شنبه ۲۶ تیر ماه، دست‌کم ۱۰ نفر از تجمع‌کنندگان مقابل کنسولگری جمهوری آذربایجان در شهر تبریز بازداشت‌ شده‌اند.

رحیم ساسانیان، حکیمه احمدی، سعد‌الله ساسانیان و یاسمین ظفری از جمله این بازداشت‌شدگان بوده‌اند.

به‌ گفته شاهدان عینی، رسول رضوی، فعال مدنی و زندانی سیاسی سابق یکی دیگر از شرکت کنندگان در تجمع روز گذشته در تبریز است که پس از احضار به اداره اطلاعات این شهر بازداشت‌ شده است.

منابع محلی به زمانه گفته‌اند سالار طاهر افشار، یکی دیگر از شهروندان ساکن ارومیه هم در تماسی کوتاهی که با خانواده خود داشته از بازداشتش توسط نیروهای امنیتی پس از احضار به اداره اطلاعات شهرستان ارومیه و انتقال به زندان مرکزی این شهر خبر داده است.

بر اساس خبرهای ارسال شده، هم زمان با بازداشت این شهروندان در تبریز و ارومیه، دو نفر از شهروندان زنجانی که مشغول فیلم‌برداری از تجمعات اعتراضی بوده‌اند نیز بازداشت‌شده‌اند.

تا لحظه تنظیم این خبر اطلاعی از هویت این شهروندان زنجانی و همچنین محل نگهداری آنها در دست نیست.

از سوی دیگر، رامین جبارلی، جامعه‌شناس و از فعالان مدنی آذربایجانی ساکن آمریکا نیز با انتشار یک توئیت در حساب کاربری خود در توئیتر از بازداشت برادر خود، حمید جبارلی، در تجمع اعتراضی روز گذشته مقابل سفارت ارمنستان در تهران خبر داده و نوشته است هنوز از وضعیت و محل بازداشت برادرش اطلاعی در دست نیست.

شاهدان عینی همچنین اعلام کرده‌اند با وجود جو امنیتی و حضور گسترده نیروهای انتظامی در شهرهای مختلف، تجمعات پراکنده‌ای هم در اردبیل، نقده و مراغه برگزار ‌شده است.

آذربایجان و ارمنستان دهه‌هاست بر سر منطقه قره‌باغ مناقشه ارضی دارند. در روزهای اخیر اما درگیری‌های مرزی میان این دو کشور در فاصله ۳۰۰ کیلومتری منطقه مورد مناقشه قره‌باغ در منطقه‌ تاووش رخ داده که به‌دنبال آن شماری از نیروهای نظامی دو کشور کشته شده‌اند.

  • در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.