ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دیده‌بان حقوق بشر: یونان پناهجویان را اخراج نکند

سازمان دیده­‌بان حقوق‌بشر از اتحادیه اروپا خواست یونان را وادار به پایان بحشیدن به خشونت علیه پناهجویان کند.

سازمان دیده­‌بان حقوق‌بشر در بیانیه‌ای اعلام کرد دولت یونان موظف است درباره اخراج دسته جمعی پناهجویانی که در دوران شیوع ویروس کرونا وارد این کشور شده‌اند، تحقیق کند و از اتحادیه اروپا خواست یونان را وادار به پایان بخشیدن به خشونت علیه پناهجویان کند.

قایق مهاجران سوری در سواحل یونان - عکس: شاتراستاک از Nicolas Economou

دیده‌بان حقوق بشر ۱۷ ژوییه/۲۷ تیر طی بیانیه‌­ای اعلام کرد مأموران اجرایی یونان به طور دسته جمعی پناهجویان را در مرزهای زمینی و دریایی با ترکیه در دوران همه گیری کووید-۱۹ بازگردانده‌اند. در این بیانیه آمده که مأموران مرزی یونان در برخی موارد علیه پناهجویان به خشونت متوسل شده‌اند، از جمله نسبت به برخی از پناهجویانی که به عمق خاک یونان راه یافته بودند و غالباً وسایلی که پناهجویان به همراه داشتند را مصادره یا تخریب کرده‌اند.

در بیانیه سازمان دیده­بان حقوق بشر آمده طی بررسی‌های این سازمان درباره ۹ فقره از این موارد، هیچ شواهدی مبنی بر جلوگیری از خطر انتقال ویروس کرونا در میان پناهجویان، مادامی که تحت اختیار مقامات یونانی بودند، مشاهده نشده است. یافته‌های دیده‌­بان حقوق بشر همچنین شامل هیچ شواهدی دال بر حصول پیشرفت و بهبود در رفتارهای خشونت‌آمیزی که پیشتر توسط گروه‌های غیردولتی و رسانه‌ها گزارش شده بود نمی‌شود؛ از جمله گزارش‌هایی که توسط صدها نفر از کسانی که توسط افسران یونانی یا افراد ناشناس نقاب‌دار طی ۲ ماه گذشته از خاک یونان به ترکیه رانده شده‌اند.

در ماه­‌های گذشته خبر حضور نیروهای نقاب‌دار در مرزهای یونان که با خشونت و ضرب و شتم از ورود پناهجویان به خاک یونان ممانعت می‌کرد، منتشر شد. اما هنوز معلوم نیست این افراد چه کسانی هستند و زیر نظر کدام سازمان و ارگان یونانی فعالیت می کنند.

به گزارش دیده بان حقوق بشر، اخراج پناهجویان از یونان چندین معیار حقوق بشری را نقض می کنند، از جمله قوانینی که علیه اخراج دسته جمعی تحت کنوانسیون اروپایی حقوق بشر است.

ایوا كاسی، محقق امور مربوط به یونان در دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید:

«مقامات یونانی موج جدیدی از اخراج های دسته جمعی را به خاطر قرنطینه سراسری به راه انداخته‌اند، از جمله از عمق خاک یونان. مقامات یونان به جای محافظت از آسیب پذیرترین مردم در بحبوحه این بحران جهانی، آنها را با نقض کامل حق پناهندگی و بی اعتنایی به سلامت‌شان مورد ستم قرار داده اند.»

یونان چندین ماه است که خدمات عمومی این کشور برای پناهجویان را قطع کرده است. با سر کار آمدن دولت جدید یونان قوانین پناهندگی در ایران کشور تغییر کرد و شرایط بیش از پیش برای پناهجویان دشوار شده است. دولت جدید یونان قوانین سخت‌گیرانه‌تری را برای پناهجویان وضع کرد و بر پایه قوانین جدید پناهجویانی که پرونده پناهندگی آنها رد شده، از جمله خانواده‌هایی که دارای فرزند خردسال هستند، به راحتی نمی‌توانند درخواست تجدیدنظر بدهند و اکنون در شرایطی بسیار ناامن وغیر بهداشتی در کمپ‌ها به سر می‌برند و با خطر دیپورت روبه‌رو هستند.

پیش‌تر سازمان بین‌المللی امدادرسانی آکسفام درباره پیامدهای تغییر قوانین پناهندگی در یونان هشدار داده بود و آن را «حمله آشکار به تعهدات بشردوستانه اتحادیه اروپا» خوانده که موجب سوءاستفاده از مهاجران می‌شود.

بیش از ۳۳ هزار پناهجو در کمپ‌های پنج جزیره یونان واقع در حاشیه دریای اژه زندگی می‌کنند، درحالی که گنجایش واقعی این کمپ‌ها  حدود پنج هزار و ۴۰۰ نفر گزارش شده است. نزدیک به ۷۰ هزار مهاجر دیگر در دیگر کمپ‌های یونان به سر می‌برند که در میان آنها تعدادی زیادی را پناهجویان ایرانی و افغانستانی تشکیل می‌دهند.

درهمین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.