ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مدیر عامل بهشت زهرا: به چالاکی عظیمی می‌رسیم

بزرگ‌ترین گورستان کشور زیر تاثیر بحران کرونا در حال دگرگونی است. محدویت‌های تازه در تهران. ایلام و مازندران در فهرست استان‌های قرمز.

همه‌گیری ویروس کرونا در ایران همچنان ادامه دارد. استان‌های ایلام و مازندران به مجموع استان‌های قرمز در کشور پیوستند. از شنبه هفته آینده محدودیت‌های اجتماعی تازه‌ای در تهران اعمال می‌شود. اما نه به طور یکسان در سراسر شهر بلکه به حسب گستردگی شیوع ویروس در مناطق پایتخت.

توزیع و عرضه ماسک در ایران هم مانند بسیاری از کشورهای جهان به یک چالش بدل شده است.

مدیرعامل سازمان بهشت زهرا در مصاحبه‌ای گفت که بزرگ‌ترین گورستان کشور تحت تاثیر بحران کرونا در حال دگرگونی  است. این سخن به طرز غم‌انگیزی از تعداد بالای جانباختگان نشان دارد که در آمارهای رسمی به ثبت نمی‌رسند.

کرونا در ایران ـ عکس از سایت شفقنا

سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت در نشست خبری روزانه خود اعلام کرد که در ۲۴ ساعت گذشته ۱۸۳ نفر در اثر ابتلا به بیماری کووید ۱۹ جان خود را از دست داده‌اند. این اشخاص کسانی هستند که ابتلای آنها به بیماری به طور قطع اثبات شده است. ایرج حریرچی، معاون وزیر بهداشت دور روز قبل در برنامه «تیتر امشب» شبکه خبر سیمای جمهوری اسلامی ایران پیش‌بینی کرده بود که تعداد جانباختگان کرونا در ایران ممکن است به ۳۶ هزار نفر برسد. در حال حاضر بر اساس آمار رسمی وزارت بهداشت از ۱۳ هزار نفر فراتر رفته است.

سعید خال، مدیر عامل سازمان بهشت زهرا جمعه ۲۷ تیر در مصاحبه با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت:

«در کرونا بهشت زهرا واقعا پوست می‌اندازد و به یک چالاکی عظیم بدل می‌شود. کرونا یک بحران بی‌سابقه و غیر قابل تصور بود و همچنان ادامه دارد.»

به گفته مدیر عال سازمان بهشت زهرا برای تدفین جانباختگان کرونا قرار است مرکز ایزوله‌ای در این تاسیسات احداث شود.

شاخص‌های وضعیت سفید، هشدار و قرمز

طی دو هفته اخیر در ایران، شهری در وضعیت سفید یا کم‌خطر قرار دارد که دارای دو شرط اساسی باشد: نخست اینکه متوسط میزان بستری روزانه به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت، حداکثر یک بیمار باشد و دوم اینکه متوسط تعداد بستری روزانه از حداکثر یک نفر در روز فراتر نرود.
همچنین شهری در وضعیت قرمز یا خطربالا قرار دارد که طی دو هفته اخیر متوسط میزان بستری روزانه آن به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت، بالای سه بیمار باشد و شهری که سفید یا قرمز نباشد، در وضعیت زرد یا هشدار قرار می‌گیرد و تهران نیز در ۱۰ روز گذشته در این شرایط قرار دارد اما با توجه به اینکه رعایت فاصله‌ فیزیکی به دلیل تراکم جمعیت عملا میسر نیست جزو شهرهای قرمز به شمار آمده است.
۶۲ درصد مردم تهران معتقد هستند که فاصله‌گذاری فیزیکی خیلی کم در مترو رعایت می‌شود. در همان حال نزدیک به ۴۵ درصد مردم برای حضور در محل کار و ۲۵ درصد از مردم برای تهیه مایحتاج خود از خانه خارج می‌شوند. نیمی از مردم نگران درآمد ماهانه خود و تأمین معاش خانواده‌اند.

محدودیت‌های تازه در تهران

سخنگوی وزارت بهداشت در نشست خبری روز جمعه خود اعلام کرد استان‌های آذربایجان شرقی، ایلام، بوشهر، خراسان رضوی، خوزستان، زنجان، گلستان، مازندران (به خصوص آمل)، کرمان و فارس در وضعیت قرمز قرار دارند و در استان‌های کرمانشاه، آذربایجان غربی، هرمزگان و کردستان روند ابتلا به بیماری کووید ۱۹ و میزان بستری و مرگ و میر تا اندازه‌ای کاهش یافته است.   

تهران در این میان وضع ویژه‌ای دارد: بر اساس معیارهای وزارت بهداشت شهری در وضعیت قرمز یا خطربالا قرار دارد که طی دو هفته اخیر متوسط میزان بستری روزانه آن به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت، بالای سه بیمار باشد و شهری که سفید یا قرمز نباشد، در وضعیت زرد یا هشدار قرار می‌گیرد و تهران نیز در ۱۰ روز گذشته در این شرایط قرار دارد اما با توجه به اینکه رعایت فاصله‌ فیزیکی به دلیل تراکم جمعیت عملا میسر نیست جزو شهرهای قرمز به شمار آمده است.

محسن فرهادی، معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت جمعه ۲۷ تیر اعلام کرد که از شنبه محدودیت‌های اجتماعی تازه‌ای در تهران اعمال می‌شود اما نه در سراسر شهر به طور همزمان، بلکه بر اساس شیوع ویرئس کرونا در مناطق مختلف شهر.

بر این اساس از شنبه ۲۸ تیر برگزاری اجتماعات ممنوع است. همچنین کارکنان مؤسسات و ادارات دولتی به شکل یک‌سوم دورکار و دوسوم حاضر در محل کار فعالیت می‌کنند. استخرهای سرپوشیده، باشگاه‌های ورزشی و ورزش‌های پربرخورد مانند کشتی، کاراته، جودو و... منع شده‌اند.  

برگزاری مراسم اجتماعی، فرهنگی، مذهبی و همایش‌ها، مدارس شبانه‌روزی، کافه‌ها، قهوه‌خانه‌ها، چایخانه‌ها به ویژه با عرضه مواد دخانی، باغ‌وحش و شهر بازی، مراکز تفریحی آبی و استخرهای سرپوشیده، باشگاه‌های ورزشی سالنی از شنبه در تهران تعطیل‌اند.

در این میان توزیع مناسب ماسک مانند بسیاری از کشورهای جهان در ایران هم به یک چالش بدل شده است.  علی فاطمی، نایب رییس انجمن داروسازان ایران در مصاحبه با رسانه‌های داخلی احتمال داد که برخی از دستفروشان ماسک‌های بازیافتی و به یک معنا آلوده را در اختیار مردم قرار می‌دهند.  

به گفته این مقام مسئول تولید ماسک در کشور از ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار عدد در روز به ۷ میلیون عدد رسیده است. این احتمال وجود دارد که به زودی در سراسر جهان درگیر با همه‌گیری ماسک برای شهروندان اجباری شود.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • ابرها کنار رفته‌اند

    قبل از اپیدمی کرونا، ملاها در مراسم ختم نقش پررنگی داشتند. امروز اما اجساد بدون حضور ملاها خاک می شوند. البته چه بهتر! امید است که برای عروسی ها هم از حضور این موجودات بی مصرف نشانه ای نبینیم.

  • فرزانه

    در جمهوری طاعونی اسلامی این فقط مرگ و میر و کشتار و دزدی و اختلاس هستند که به چالاکی های عظیمی می رسند. اما زندگی و زیبایی و حق و حقیقت یا اصلا موجودیت ندارد و یا اگر هم که باشند همواره حضوری بیحال، کرخت، و وارفته دارند.

  • حقیقتگو

    آنچه که چین با صدورقاقالی هایش که ویروس کرونا به ایران باشد چنان خدمامت ارزنده و گران بهائی به حکومت اخوندی فاشیستی و علی خامنه ای و اقشارآخوندها و آقازاده ها و سپاه پاسداران کرد که حتی تصورش را هم نمی کردند وویروس کرونا را هم به فال نیک گرفته اند ...هزاران مردمی که چه اززن ومرد وچه پیروجوان که می توانستند به جمع تظاهرکننده گان بپویندند یا تلف شده اند و همچنان هم تلف میشوند و یا مبتلا به ویروس شده اند که دربیمارستان ها بستری هستند و آنهم که اوضاع مالی شان اجازه داده ومیدهد و یا بدون دارو ودرمان درگوشه اتاقی منتظر کشیدن نفس ها اخرشان هستند ..وهرفوتی هم لاقل به میزان دریافت نکردن یارانه ماهانه وسکوت کردن ابدی درانتقاد برعلیه حکومت عبابردوشان برای حکومت نعمتی بوده و خواهد بود..این تعداد نجومی ازتلف شدگان قاقالی ویروس کرونا ی چینی ها درایران را نه سپاه وبسیج و نه قوه قضایئه می توانست دراین مدت زمان بکشد واعدام کند که ویروس مفت ومسلم انجام داد وخواهد داد...ومردم هنوز مبتلا نشده به قاقالی چینی چنان ترس ووحشتی و تنش روحی وروانی برانها قالب شده است که زنده ماندن به هرشرایطی ممکنه را می پسندند وازتجمع کردن به هرشکل وفرمی درنهایت دوری می کنند ..