ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تداوم بحران کرونا: دعوت از نیروهای «داوطلب»

در ایران چشم‌انداز روشنی برای کاهش تعداد مبتلایان به کووید ۱۹ وجود ندارد. مسئولان وزارت بهداشت همچنان ادعای ایمنی جمعی را تکرار می‌کنند. در این میان بخشی از کادر درمان بیمار یا خسته و فرسوده شده است.

همه‌گیری ویروس کرونا در ایران در ۲۴ ساعت گذشته جان ۲۱۷ نفر دیگر را گرفت. مسئولان وزارت بهداشت باز هم ادعای ایمنی جمعی را تکرار می‌کنند. در این میان رئیس مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت از «نیروهای داوطلب» دعوت کرده به کمک کادر درمان بیمارستان‌ها بیایند.

ویروس کرونا در شهرستان لارستان نیمی از کارکنان مراکز درمانی این شهر را مبتلا کرده است. بسیاری از بیمارستان‌ها در نقاط مختلف ایران به تجهیزات لازم برای پیشگیری از کرونا دسترسی ندارند و کارکنان آن‌ها با فرسودگی و مخاطرات ناشی از قرار گرفتن در معرض مبتلایان به کووید۱۹ مواجه‌اند.

تعداد قربانیان ویروس جدید کرونا بازهم شتاب گرفته و به ۲۱۷ نفر در ۲۴ ساعت گذشته رسیده است. سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت دوشنبه ۳۰ تیر با اعلام این خبر گفت در مدت مشابه ۲هزار و ۴۱۴ نفر نیز به مبتلایان به کووید۱۹ اضافه شده‌اند. وزارت بهداشت ایران تاکنون ۲۷۶هزار و ۲۰۲ مورد ابتلا و ۱۴ هزار و ۴۰۵ مورد مرگ براثر کووید۱۹ را گزارش کرده است.

آمارهای نگران‌کننده‌ای که هرچند به گزارش‌های رسمی محدودند، به گفته سادات لاری به ثابت ماندن وضعیت قرمز و هشدار شیوع کرونا در استان‌ها منجر شده‌اند. دست کم ۱۰ استان آذربایجان شرقی، ایلام، بوشهر، خراسان رضوی، خوزستان، زنجان، گلستان، مازندران، کرمان و فارس در روزهای گذشته در وضعیت قرمز باقی مانده‌اند.

«نمی‌دانیم چه اتفاقی پیش خواهد آمد»

قاسم جان بابایی، معاون درمان وزارت بهداشت اما دوشنبه در حاشیه اجلاس مجازی روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی گفت: «در استان‌هایی مانند خراسان رضوی، فارس و مازندران روند افزایشی کرونا را داریم و نمی‌دانیم چه اتفاقی پیش خواهد آمد. شرایط به رفتار مردم بستگی دارد».

سخنان جان‌ بابایی در کنار اظهارات روزهای گذشته حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران و محسن مردانی، عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا نشان می‌دهد چشم‌انداز شیوع بیماری کووید ۱۹ در ایران تا چه اندازه برای مسئولان نامشخص است و از سوی دیگر برای ورود به این آینده برنامه‌ای جز تکیه بر فرضیه ثابت‌نشده «ایمنی جمعی» و «رفتار مردم» ندارند.

حسن روحانی، رئیس جمهوری شنبه گذشته در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با استناد به گزارشی از وزارت بهداشت اعلام کرد که تخمین زده می‌شود در ۱۵۰ روز اخیر ۲۵ میلیون ایرانی به ویروس مبتلا شده‌اند و ۳۰ تا ۳۵ میلیون نفر دیگر در معرض ابتلا به آن خواهند بود.محسن مردانی هم با اشاره به این ارقام گفته بود باید افزایش تعداد مبتلایان را «به فال نیک گرفت» چرا که به ایمنی جمعی منجر خواهد شد.

رضا ملک زاده، معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت هم روز دوشنبه با تکرار این اظهارات ادعا کرد: «بر اساس برآورد و تخمین حاصل از یک مطالعه، حدود ۲۵ میلیون ایرانی با ویروس کرونا تماس داشته و ایمنی در حد واکسن به‌ دست آورده اند».

تکرار این ارقام و اختلاف میان آمارهای تخمینی و قطعی نهایتا به واکنش سخنگوی وزارت بهداشت انجامید که دوشنبه تاکید کرد: مبنای آمار ۲۵ میلیونی ابتلای ایرانیان به کرونا بر اساس تستهای سرولوژی بوده و مبنای تشخیص قطعی کرونا در کشور فقط انجام تست‌های PCR است.

دعوت از نیروهای «داوطلب» برای کمک به کادر درمان

علاوه بر مردم، پزشکان و پرستاران و دیگر کارکنان مراکز درمانی بار سنگین سوءمدیریت را بر دوش می‌کشند. در بسیاری از مناطق مسئولان استانی از تکمیل ظرفیت بیمارستان‌ها و کمبود نیرو خبر می‌دهند.

قاسم جان‌بابایی، معاون درمان وزارت بهداشت هم از آماده‌باش همه بیمارستان‌ها در تهران خبر داد و گفت: وزارت بهداشت می‌خواهد براساس یک دستورالعمل جدید دستیاران سال ۳ و ۴ را با تغییر در زمان برگزاری آزمون زودتر جذب کرده و نزدیک به ۳ هزار متخصص را ۳ ماه زودتر توزیع کند تا جلوی فرسایش کادر درمان گرفته شود.

رضا گلپیرا، رئیس مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت اما از جذب «نیروهای داوطلب» خبر داده است. گلپیرا دوشنبه گفت:‌ «هر کس که می تواند به سیستم درمان کمک کند. خوشحال می شویم که نیروهای داوطلب به دانشگاه های علوم پزشکی مراجعه کنند و بتوانیم از ظرفیت آنها استفاده کنیم».

او درباره وضعیت کارکنان مراکز درمانی گفت: «تاکنون ۱۰ تا ۱۲ هزار نفر در کادر درمانی کشور با کرونا درگیر شده اند و همچنان هم این وضعیت ادامه دارد. این موضوع برای سیستم درمانی دردسر ایجاد کرده است. ما برای پرسنل مان ناراحتیم که برای خدمت دهی به مردم از جان شان گذشتند. حال در این وضعیت با کمبود کادر درمان مواجه شده ایم. کادر درمانی که باید روزانه شش تا هشت ساعت کار کند، اکنون گاهی باید ۱۲ ساعت کار کند. حتی گاهی ۲۴ ساعت شیفت دارد. بنابراین فشار زیادی به سیستم درمان وارد می شود».

در پیوند با همین خبر دانشکده علوم پزشکی لارستان نیز روز دوشنبه در گزارشی اعلام کرد: افزون بر ۵۰ درصد کادر بهداشتی و درمانی این شهرستان به کرونا مبتلا شده‌اند و خستگی مفرط و هجوم بیماران کرونایی، کار را برای پرسنل مراکز درمانی مرجع این بیماری سخت کرده است. شهرستان لارستان در استان فارس و در وضعیت قرمز قرار دارد. این گزارش همچنین حاکی از «افزایش قابل توجه آمار فوتی‌ها در روزهای گذشته» و تکمیل ظرفیت بیمارستان‌هاست.

اقدامات استان‌ها برای مقابله با شیوع کرونا

 همزمان که وزارت بهداشت شهروندان را به استفاده از ماسک، رعایت فاصله گذاری و اجرای پروتکل های بهداشتی دعوت می‌کند، ستاد مبارزه با کرونا به‌خاطر ملاحظات اقتصادی اجازه تعطیلی کامل نمی‌دهد. برخی از مسئولان استان‌ها در روزهای گذشته محدودیت‌ها را به صورت جزئی اعمال کرده یا تلاش‌ کرده‌اند از حضور مردم در مراسم‌های جمعی جلوگیری کنند.

هوشنگ بازوند، استاندار کرمانشاه دوشنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفت: «فرمانداران ما با سران قبایل و با شوراها و دهیارها مذاکره‌هایی کرده‌اند که خود مردم شروع به رعایت کردن موارد بهداشتی کنند، یعنی خود مردم در مراسم‌های عروسی و عزا شرکت نکنند و اگر تالاری مراسم عروسی و عزا برگزار کند، پلمپ خواهد شد».

استاندار کرمانشاه به هزینه سنگین کرونا برای اقتصاد خانوارها اشاره کرد و گفت: «رعایت پروتکل‌های بهداشتی یعنی رعایت معیشت و شغل‌شان، اگر مراقب جانشان نباشند، سفره‌هایشان هم در خطر خواهد بود، زیرا اگر رعایت نکنند باید هزینه‌ی سنگینی را برای درمان بپردازند».

در استان مازندان، هم رئیس اتاق اصناف آمل از تعطیلی «داوطلبانه» بازار این شهر به مدت یک هفته خبر داد.

بیمارستان‌های آمل  در دو هفته اخیر بیش از ۴۰۰ بیمار مبتلا به کووید۱۹ را بستری کرده‌اند.  

در ایلام هم کریمیان، رئیس دانشگاه علوم پزشکی این شهر از ابتلای ۱۰۳ مورد مثبت جدید در ۲۴ ساعت و فوت ۳ نفر خبر داد که رقم قربانیان کرونا در این استان را به ۱۴۷ نفر می‌رساند.

در اردبیل نیز مطابق با گزارش ستاد مقابله با کرونای این استان در مدت مشابه ۷۱ نفر به مبتلایان کرونا اضافه شده و ۱۱ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

در نبود اقدامات حمایتی، بخش اعظم پیشگیری‌ و مواجهه با تبعات اقتصادی ناشی از شیوع کرونا هم به خود مردم واگذار شده است.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.