ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پخش اعترافات اجباری در واکنش به هشتگ اعدام نکنید

همزمان با پخش ویدئویی از اعترافات اجباری امیرحسین مرادی، نسرین ستوده، وکیل دادگستری در بند، با انتشار نامه‌ای از زندان اوین به کارزار جهانی «اعدام نکنید» پیوست.

خبرگزاری فارس نزدیک به سپاه پاسداران، بامداد سه‌شنبه ۳۱ تیر ویدئویی از امیرحسین مرادی، یکی از سه بازداشت شده محکوم به اعدام در ارتباط با اعتراضات سراسری آبان ۹۸ منتشر کرد که این زندانی سیاسی را در حال بازسازی صحنه‌های مورد ادعای نهادهای امنیتی و قضایی نشان می‌دهد. همزمان با پخش این اعترافات اجباری، نسرین ستوده، وکیل دادگستری در بند، با انتشار نامه‌ای از زندان اوین، به کارزار جهانی «اعدام نکنید» پیوست.

سه محکوم به اعدام در ارتباط با اعتراضات آبان ۹۸ که با فشار افکار عمومی روند اجرای احکامشان متوقف شده است

پخش ویدئوی اعترافات مرادی اما پس از موضع‌گیری ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه ایران در واکنش به کارزار بین‌المللی «اعدام نکنید» اتفاق افتاد.

رئیسی روز دوشنبه ۳۰ تیر در جلسه شورای عالی قوه قضاییه و چند روز پس از آنکه میلیون‌ها نفر از شهروندان ایرانی در شبکه‌های اجتماعی با ترند کردن هشتگ «#اعدام_نکنید» خواستار لغو حکم اعدام سه تن از بازداشت‌شدگان در ارتباط با اعتراضات سراسری آبان ‌ماه شده بودند، اعلام کرد:

«فضاسازی‌ها و جوسازی‌ها تأثیرگذار نیست و بنای دستگاه قضایی بر صدور رأی بر مبنای شرع و قانون است.»

در صحنه‌هایی از ویدئوی منتشر شده از سوی خبرگزاری فارس اما امیرحسین مرادی در مقابل در ورودی ساختمان شهرداری منطقه دو- ناحیه دو تهران در حال بازسازی صحنه‌هایی از اعتراضات خیابانی آبان ۹۸ است که پیش‌تر نهادهای امنیتی و مقامات قضایی مدعی کشف فیلم‌هایی مرتبط با این موضوع در تلفن همراه این زندانی سیاسی شده بودند. 

سازمان‌های حقوق بشری و نهادهای بین‌المللی در سال‌های گذشته پخش اعترافات اجباری زندانیان سیاسی از سوی رسانه‌های دولتی ایران را مصداق «شکنجه» توصیف کرده‌اند چرا که بارها پس از پخش این اعترافات ثابت شده زندانیان سیاسی اغلب تحت فشار بازجویان و زیر شکنجه‌های جسمانی و روانی اجبارا جلوی دوربین آمده‌اند.

در بخش پایانی فیلم منتشر شده از سوی خبرگزاری فارس اما مطالبه میلیون‌ها کاربر فارسی زبان در شبکه‌های اجتماعی مبنی بر لغو حکم اعدام امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی، به «احساساتی شدن» تعبیر شده است.

یک قاب از این ویدئو:
«این گزارش بخش کوچکی از اعترافات یکی از سه جوانیست که ماجرای حکم اعدام آنها موجب تحریک احساسات بسیاری از ما شده است.»

پس از پخش این قاب، بلافاصله تصویری از چند سلبریتی پخش می‌شود و به‌ نظر می‌رسد سازندگان این ویدئو در صدد القای این مسأله هستند که کارزار میلیونی «اعدام نکنید» توسط چند سلبریتی و از سر «احساسات» راه‌اندازی شده است.

این در حالی‌ست که تنها برخی از سلبریتی‌های ایرانی در روزهای اخیر در این کارزار حمایتی شرکت کرده‌اند و ده‌ها سلبریتی دیگر در همراهی با نهادهای امنیتی و قضایی یا از صدور حکم اعدام علیه سه شهروند بازداشت شده آبان حمایت کرده یا دست‌کم با سکوت خود حاضر به حمایت از این سه زندانی سیاسی نشده‌اند.

بهنوش بختیاری، هنرپیشه سینما و تلویزیون از جمله افرادی بود که با انتشار یک پست در صفحه اینستاگرامش خواستار اجرای حکم اعدام این سه زندانی سیاسی شده بود.

او در این پست سه جوان محکوم به اعدام را به «تجاوز به ناموس مردم به وفور، سرقت مسلحانه و آتش ‌زدن اموال عمومی مردم بی‌گناه» متهم کرد و نوشت که آنها حتما باید «تاوان گناهان خود را بدهند.»

«#اعدام_نکنید» ادامه دارد

نسرین ستوده، وکیل دادگستری، فعال حقوق بشر و زندانی سیاسی محبوس در بند زنان زندان اوین اما با انتشار نامه‌ای از درون زندان به کارزار بین‌المللی «اعدام نکنید» پیوسته است.

نسرین ستوده، وکیل دادگستری و مدافع حقوق بشر در بند در زندان اوین

رضا خندان، همسر این زندانی سیاسی، با اشاره به آخرین وضعیت او در زندان به زمانه می‌گوید که نسرین ستوده در شرایطی این مطالبه بین‌المللی ملحق شده که ماه‌هاست به‌ دلیل شیوع ویروس کرونا از دیدن خانواده خود محروم است و با توجه به محدودیت تماس‌های تلفنی در زندان، اطلاع زیادی از وضعیتش در دست نیست.

در روزهای گذشته شمار زیادی از روزنامه‌نگاران، فعالان حقوق بشر، زندانیان سیاسی، هنرمندان و دیگر چهره‌های شناخته شده ضمن اعلام حمایت از کارزار بین‌المللی «اعدام نکنید» خواستار لغو احکام صادر شده اعدام علیه امیرحسین مرادی، محمد رجبی و سعید تمجیدی شده‌اند.

نسرین ستوده اما در نامه خود نوشته:

«خبر صدور حکم اعدام برای سه جوان ایرانی موجی از حیرت و اعتراض را برانگیخته است. عدم دسترسی آزاد این سه جوان به وکیل تعیینی و عدم امکان دفاع برای آنان ضرورت رسیدگی مجدد و بی‌طرفانه را در شعبه‌ای دیگر غیر از شعبه‌ صادر کننده‌ حکم ایجاب می‌کند.»

او در ادامه این نامه که در صفحه فیس‌بوک رضا خندان منتشر شده، صدور حکم اعدام برای این سه زندانی سیاسی را «بزرگ‌ترین اشتباه» از سوی قوه قضاییه توصیف کرده و نوشته:

«اگر حکومت و نهادهای امنیتی و دستگاه قضا به این احکام به عنوان ابزاری برای کنترل اعتراضات نگاه می‌کنند بزرگ‌ترین اشتباهی است که البته یک حکومت می‌تواند مرتکب شود.»

رضا خندان اما با اشاره به فعالیت‌های مستمر همسرش در جهت لغو اعدام در ایران در طول سال‌های گذشته می‌گوید:

رضا خندان

«[نسرین ستوده] از بدو فعالیت‌های خود در حوزه حقوق بشری، همواره به موضوع لغو اعدام به ‌ویژه اعدام کودک-مجرمان در ایران توجه داشته و خواهان لغو این احکام بوده است.»

به‌ گفته خندان، همسرش در سال‌های پس از بازداشت هم همواره به صدور و اجرای حکم اعدام در ایران اعتراض کرده است.

نسرین ستوده اما این ‌بار از درون زندان، پذیرش اعاده دادرسی در پرونده امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی از سوی قوه قضاییه را «یک گام کوچک» برای محافظت از این سه زندانی سیاسی توصیف کرده و نوشته:

«بقیه‌ ماجرا به پیگیری دقیق موضوع توسط افکار عمومی بستگی دارد، زیرا دموکراسیِ حقوق بشر که میراث مشترک بشری است با مراقبت دائمی، توسط تک‌تک افراد بشر محقق می‌شود.»

در کنار موضوع «اعدام نکنید» و ضمن اشاره به اهمیت آن، رضا خندان امیدوار است مقام‌های قضایی به وضعیت همسرش در زندان توجه کرده و این زندانی سیاسی را که حتی در ماه‌های پس از شیوع کرونا با کارشکنی نهادهای امنیتی موفق به استفاده از حق مرخصی خود نشده، به مرخصی اعزام کنند.

همسر این زندانی سیاسی می‌گوید به دلیل محدودیت‌ها اطلاع دقیق از امکانات بهداشتی در زندان اوین و میزان دسترسی زندانیان به این امکانات ندارد اما نسرین ستوده در تماس‌های تلفنی قبلی اعلام کرده که‌ به ‌دلیل شرایط غیر‌بهداشتی و عدم اتخاذ تمهیدات پیشگیرانه از سوی مسئولان زندان، حتی از مراجعه به بهداری هم خودداری می‌کند چرا که تجهیزات بهداری زندان اوین، آلوده به ویروس کروناست.

  • در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.