ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تحلیل گران: اقتصاد کشورهای حاشیه خلیج فارس پس از رکود دوباره احیا می‌شود

تحلیل‌گران اقتصادی برای کشورهای حاشیه خلیج فارس به‌دلیل نوسانات قیمت نفت و تبعات ناشی از همه‌گیری ویروس جدید کرونا رکود اقتصادی را پیش‌بینی می‌کنند. اما برآورد می‌شود اقتصادهای متکی به گردشگری در سال ۲۰۲۱ رشد دوباره داشته باشند.

تحلیل‌گران اقتصادی برای کشورهای حاشیه خلیج فارس در سال جاری رکود اقتصادی را پیش‌بینی می‌کنند. اما پیش‌بینی می‌شود شاخص تولید ناخالص داخلی این کشورها که به‌دلیل نوسانات قیمت نفت و تبعات ناشی از همه‌گیری ویروس جدید کرونا کاهش پیدا خواهد کرد، در سال ۲۰۲۱ دوباره رشد کند.

تصویری از یک مرکز تجاری در دبی که به خاطر شیوع ویروس کرونا نیمه خالی‌ست. تحلیل‌گران اقتصادی می‌گویند اگر کشورهای حاشیه خلیج فارس در سال ۲۰۲۱ بتوانند درآمدهای خود را از صنعت گردشگری احیا کنند و کسب و کارها را به حالت «عادی» برگردانند، بخشی از کاهش تولید ناخالص داخلی خود را جبران خواهند کرد (Photo by عکس از / AFP)

نتایج آخرین نظرسنجی خبرگزاری رویترز درباره اقتصاد کشورهای حاشیه خلیج فارس نشان می‌دهد تحلیل‌گران اقتصادی برای سال جاری رکود شدید اقتصادی و برای سال ۲۰۲۱ بهبود نسبی اقتصاد را پیش‌بینی می‌کنند. مطابق با گزارش رویترز تحلیل‌گران بر این باورند که در سال ۲۰۲۰ فعالیت‌های اقتصادی در کشورهای حاشیه خلیج فارس به شدت کاهش پیدا خواهد کرد اما احیای صنعت گردشگری، بازگشایی مشاغل و برداشته‌شدن محدودیت‌ها در سال ۲۰۲۱ به این کشورها اجازه خواهد داد اقتصاد خود را احیا کنند. افزون بر شوک ناشی از همه‌گیری ویروس جدید کرونا، سقوط قیمت در کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز به بحران اقتصادی منجر شده است.

تحلیلگران در یک نظرسنجی از سه ماهه دوم سال رکود اقتصادی سنگینی را برای کشورهایی که اقتصادشان به تولید فرآورده‌های هیدروکربنی متکی‌ست پیش‌بینی کرده‌اند. قیمت جهانی نفت هم بر عرضه و هم بر تقاضا در بازار نفت تاثیر منفی گذاشته است.

یکی از مهمترین اقتصادهای نفتی عربستان سعودیست. تولید ناخالص داخلی عربستان که سال پیش ۳,۱ درصد رشد داشت، در سال جاری میلادی ۵,۲ درصد کاهش پیدا کرده است.

در نظرسنجی مشابه‌ قبلی که وضعیت اقتصادی سه‌ماهه اول سال را شامل می‌شد، اقتصاددانان برای عربستان در سال ۲۰۲۰ رشد ۱ درصدی تولید ناخالص داخلی و برای ۲۰۲۱، رشدی ۲ درصدی را پیش‌بینی کرده بودند.

اقتصاددان ارشد «آکسفورد اکانومیکس» می‌گوید دلیل محقق نشدن این پیش‌بینی این است که سه ماه پیش تنها فاکتور موجود کاهش تولید نفت بود و عواملی مانند تعطیلی مراسم حج و کاهش گردشگری که بخش قابل توجهی از درآمدهای عربستان به آن وابسته است، پیش‌بینی نشده بود.

بدترین رکود در میان اعضای شورای همکاری خلیج فارس برای کویت پیش‌بینی شده است. تحلیل‌گران معتقدند تولید ناخالص داخلی کویت در سال جاری ۶,۱ درصد کاهش پیدا خواهد کرد اما در ۲۰۲۱ فرصت رشد ۲,۵ درصدی خواهد داشت. برای امارات متحده عربی نیز که اقتصادش به خاطر محدودیت‌های ناشی از همه‌گیری جهانی کرونا ضربه سختی خورده، ۵,۱ درصد نزول اقتصادی در سال ۲۰۲۰ و ۲,۶ درصد رشد در سال آینده پیش‌بینی شده است.

برآورد می‌شود قطر، عمان و بحرین هم در ۲۰۲۰ به ترتیب ۴ و ۴,۷ و ۴,۴ کاهش رشد اقتصادی را تجربه کنند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.