ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

جزئیات طرح کوپنی‌ کردن کالاهای اساسی هنوز مشخص نیست

به گفته یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، تأمین کالاهای اساسی به جز گندم با مشکل مواجه است و سناریوهای مختلفی برای عرضه کوپنی آنها وجود دارد.

به گفته یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، جزئیات طرح یک فوریتی تامین کالاهای اساسی از طریق کالابرگ هنوز کامل نشده است و سناریوهای مختلفی برای این کار وجود دارد. فوریت این طرح اخیراً در مجلس شورای اسلامی تصویب شد.

جزییات طرح کوپنی کردن کالاهای اساسی هنوز مشخص نیست

محمد باقری بناب، نماینده بناب و یکی از اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس، چهارشنبه یک مرداد/ ۲۲ ژوئیه درباره طرح «کوپنی‌کردن» کالاهای اساسی به خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) گفت:

«چندین پیشنهاد برای دادن این کالابرگ‌ها وجود دارد؛ مانند این‌که کارت‌های الکترونیک به کسانی که شامل این طرح می‌شوند، داده شود و یا این‌که مانند دوران جنگ مردم کوپن دریافت کنند و حتی مطرح شد که کمک‌های معیشتی که دولت می‌دهد، افزایش پیدا کند.» 

به گفته باقری بناب، اگر طرح کالابرگ‌ها تصویب شود، افرادی که تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی قرار دارند باید در اولویت باشند :« کمیته امداد و بهزیستی می‌توانند بهترین مرجع برای شناسایی افراد نیازمند باشند». 

درباره چگونگی واکنش مردم نسبت به دادن کالابرگ برای کالاهای اساسی از سوی حکومت نگرانی‌هایی وجود دارد. این نماینده مجلس این نگرانی را تایید کرد و گفت:« اکنون در شرایط جنگی قرار داریم و باید مردم و دولت با هم همدلی کنند تا بتوان این شرایط را مدیریت کرد».

به گفته باقری بناب، «در تامین کالاهای اساسی به غیر از گندم مشکلاتی وجود دارد». 

به گزارش مشرق نیوز، این طرح که به طرح «کالابرگ» یا «کوپن الکترونیک» معروف شده است دولت را موظف می‌کند به مدت یک ماه کالاهای اساسی را به شکلی متفاوت‌تر از گذشته در بین مردم توزیع کند؛ یعنی دولت باید با کالابرگ یا کارت هوشمند کالاهای اساسی را که با ارز ترجیهی و یا از منابع داخلی تبصره ۱۴ بودجه کشور تأمین کرده توزیع کند.

در ماده واحده این طرح آمده است: «به منظور حمایت هدفمند و مؤثر از مصرف کنندگان و اقشار محروم، دولت مکلف است با استفاده از ظرفیت‌ها و منابع پیش‌بینی شده در قانون بودجه سال جاری به ویژه منابع جدول تبصره ۱۴ ظرف مدت دو ماه از تاریخ مصوبه این قانون، تمهیدات لازم برای تضمین دسترسی دهک‌های پایین درآمدی به کالاها و اقلام اساسی و دارو را در قالب اعطای کارت الکترونیک به سرپرست خانوارهای مشمول فراهم کند. استفاده از این کارت‌ها برای خرید دارو و نیز کالاهای اساسی از مراکز توزیع دارای کد اقتصادی و از طریق دستگاه کارتخوان انجام می‌شود.»

پیش از این مجلس دهم در جریان بررسی لایحه بودجه سال ۹۸ در اسفند ماه سال ۹۷ در جریان تخصیص ۱۴ میلیارد دلار ارز دولتی برای واردات کالاهای اساسی، دولت را مکلف کرده بودند تا از کالابرگ و کارت الکترونیکی برای تأمین کالاهای اساسی مورد نیاز مردم با نرخ ارز ترجیحی و یا پرداخت نقدی استفاده کند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی ماه گذشته خبر دادند که دو طرح را در دست بررسی دارند. بر اساس یک طرح قرار است برای واردات کالاهای اساسی تا سقف منابع ارزی دولت و حداکثر تا پنج میلیارد دلار ارز ترجیحی اختصاص یابد و در طرح دوم به خانوارهای هدف با کارت الکترونیکی یارانه پرداخت شود.

افزایش قیمت‌ کالاهای اساسی به طبقات فرودست فشار بسیاری تحمیل کرده است. دولت پیش از این وعده داده بود که به اقشار کم‌درآمد و دهک‌های درآمدی پائین «بسته کالایی» عرضه کند.  به گزارش خبرگزاری‌های حکومتی تا به حال چند مرتبه بسته‌های معیشتی توزیع شده اما به علت کمبودها و ضعف‌ها ادامه نیافته است.

شرایط اقتصادی در دوران همه‌گیری ویروس جدید کرونا رو به وخامت می‌رود. دولت کسری بودجه دارد و این کسری تا ۱۵۰ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود. و مردم عادی نیز به دلیل ازدست‌دادن منبع درآمدی یا افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها برای تأمین نیازهایشان با مشکل مواجه شده اند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.