ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مهرداد بذرپاش علی‌رغم اعتراض‌ها رئیس دیوان محاسبات شد

نمایندگان مجلس با ۱۵۸ رأی موافق مهرداد بذرپاش را،‌ علی‌رغم اعتراض‌ها به عدم صلاحیت او، به عنوان رئیس دیوان محاسبات کشور برگزیدند.

مهرداد بذرپاش، صاحب‌امتیاز روزنامه اصول‌گرای تندرو «وطن امروز» و مدیرعامل پیشین سایپا به ریاست دیوان محاسبات کشور رسید. نمایندگان مجلس شورای اسلامی در حالی بذرپاش را به این سمت انتخاب کردند که بسیاری نسبت به این اقدام معترض بودند.

مهرداد بذرپاش

نمایندگان مجلس شورای اسلامی چهارشنبه ۱ مرداد با ۱۵۸ رأی موافق مهرداد بذرپاش را به عنوان رئیس دیوان محاسبات کشور برگزیدند. لطف‌الله فروزنده، دیگر نامزد این مقام بود که رأی نیاورد.

انتخاب بذرپاش با اعتراض‌هایی از سوی دیگر اصول‌گرایان نیز همراه بود. احمد توکلی، نماینده سابق اصول‌گرا و رئیس هیأت‌مدیره دیده‌بان شفافیت و عدالت در نامه‌ای به محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس از امکان انتخاب بذرپاش به عنوان رئیس دیوان محاسبات به تندی انتقاد کرده، آن را «غیرقانونی» خوانده و نوشته بود:

«پذیرش داوطلبی آقای بذرپاش از اساس غیرقانونی است. چرا که تبصره ۱ ماده ۵۱ قانون آئین نامه داخلی مجلس می‌گوید که داوطلب باید حداقل بیست سال سابقه کار داشته باشد. در حالی که سابقه کار نامبرده به ۱۷ سال هم نمی‌رسد.»

اما انتقادها از بذرپاش تنها به نداشتن سابقه کاری کافی محدود نمی‌شود.

مهرداد بذرپاش سرپرست پیشین بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف بود. پس از اعتراض‌ها به صدور حکم اعدام برای هاشم آغاجری،‌ بذرپاش در رأس برخورد خشونت‌آمیز با دانشجویان معترض در علامه و شریف و بعدتر، در حمله به انجمن اسلامی دانشجویان شریف (نهادی در آن زمان متشکل از دانشجویان معترض و فعال در جنبش دانشجویی) قرار داشت.

این بسیجی پیشین به محمود احمدی‌نژاد، شهردار وقت تهران نیز نزدیک بود و ریاست گروه موسوم به «مشاوران جوان شهردار تهران» را برعهده داشت.

با ورود احمدی‌نژاد به نهاد ریاست‌جمهوری، بذرپاش نیز مقام‌های مهم‌تری یافت: ابتدا برای چند ماه مدیرعامل پارس‌خودرو و سپس برای دو سال مدیرعامل سایپا شد. پس از رفتن او از سایپا مشخص شد که به عنوان مدیرعامل «حقوق نجومی»‌ می‌گرفته و در سال‌های ۸۷ و ۸۸، مبلغ ۶۰۰ میلیون تومان پاداش گرفته است.

آخرین سمت بذرپاش در دولت احمدی‌نژاد پس از جنبش سبز بود که به سمت ریاست «سازمان ملی جوانان» منصوب شد.

بذرپاش در انتخابات مجلس نهم نیز از حوزه انتخابیه تهران رأی آورد و به عضویت هیأت رئیسه درآمد. اما در پایان این مجلس بود که اتهام‌ها علیه مشارکت او در فساد آشکار شد.

محمد اشرفی اصفهانی، رئیس هیأت بدوی رسیدگی به تخلفات اداری در اواخر کار مجلس نهم، بدون اشاره مستقیم به نام بذرپاش اعلام کرده بود که این نماینده اصول‌گرای تندرو، به جرم زمین‌خواری و فروش املاک دولتی به پنج سال محرومیت از خدمات دولتی محکوم شده است. بذرپاش اما تکذیب کرد و گفت که حکمی برای او صادر نشده.

در حواشی مربوط به پرونده اکبر طبری، معاون دفتر رئیس پیشین قوه قضائیه که به فساد متهم شده، نام بذرپاش نیز آمده است.

وظیفه دیوان محاسبات به عنوان بازوی نظارتی مجلس، نظارت بر همه فرایندهای مالی کشور و همچنین وزارتخانه‌ها و نهادهایی است که از بودجه کشور استفاده می‌کنند. این نهاد سالانه یک گزارش تفریغ بودجه منتشر می‌کند با این هدف که در قانون بودجه تخلفی صورت نگرفته باشد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.