ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ابراز نگرانی سازمان حقوق بشر ایران از فشار بر علی یونسی و امیرحسین مرادی برای اعتراف تلویزیونی

بیش از ۱۰۰ روز از دستگیری علی یونسی و امیرحسین مرادی، دو دانشجوی نخبه در بازداشت می‌گذرد اما این دو همچنان از حق ملاقات با بستگان یا داشتن مشاور حقوقی محروم مانده‌اند.

۱۰۵ روز از دستگیری علی یونسی و امیرحسین مرادی، دو دانشجوی نخبه در بازداشت می‌گذرد اما این دو همچنان بدون حق ملاقات با بستگان یا داشتن مشاور حقوقی، در بازداشت به سر می‌برند. سازمان حقوق بشر ایران، نگرانی شدید خود را از فشار بر این دو دانشجو به قصد اعتراف‌گیری اجباری اعلام کرده و خواهان واکنش قوی جامعه مدنی ایران و نهادهای بین‌المللی شده است.

علی یونسی و امیرحسین مرادی، دو دانشجوی نخبه دانشگاه صنعتی شریف که بازداشت و با اتهام‌های امنیتی روبه‌رو شده‌اند

آیدا یونسی، خواهر علی یونسی هم در توییتی در واکنش به روند ناعادلانه دادرسی در این پرونده نوشته است:

«آن وکیل تسخیری (رضا دردى زاده) که منصوب کرده‌اید، بیشتر در نقش هموارکننده سناریو نیروهای امنیتی است تا موکل و مدافع برادرم!!! وکیل تسخیرى که به سفارش بازجوها حتى یک بار با خانواده‌ها تماس نداشته، آیا در حال بازجویى از على یونسى و امیرحسین مرادی و پرونده‌سازى است؟»

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

به گفته آیدا یونسی، آنان از هفتاد و دومین روز بازداشت مطلع شده‌اند که بازپرس پرونده، ‌فردی به نام جعفرى، بدون رضایت این دو دانشجو و خانواده‌هایشان، یک وکیل تسخیری از لیست «وکلای امنیتى» (وکیلان مورد تأیید رئیس قوه قضاییه) انتخاب کرده است.

این انتخاب با اعتراض پدر علی یونسی روبه‌رو شده است. علی یونسی هم در تماسی تلفنی گفته است وکیل تسخیری را قبول نکرده اما بازپرس پرونده گفته است باید قبول کند و راه دیگری ندارد.

آیدا یونسی خطاب به قوه قضاییه نوشته است:

«در ظلم و بی‌عدالتی سنگ‌تمام گذاشته‌اید. حتی حاضر نیستید این دو دانشجو وکیل انتخابى داشته باشند که بعد از سه ماه بتوانند کلمه‌ای از خود دفاع کنند. این چه سیستم قضایی‌ای است که برادرم نمی‌تواند وکیل انتخابى داشته باشد؟»

علی یونسی و امیرحسین مرادی، روز دوشنبه ۲۳ تیر به جلسه‌ای برده شده‌اند که در آن افرادی دست‌چین‌شده، با عنوان «مسئولان، استادان و نمایندگان تشکل‌های دانشجویی دانشگاه شریف» حضور داشته‌اند و چند مقام قضایی و امنیتی هم آنان را همراهی کرده‌اند.

به نظر می‌رسد دستگاه‌ امنیتی جمهوری اسلامی در این نوبت از اعتراف‌گیری دست به کار جدیدی زده و جلسه بازجویی را در حضور برخی دانشگاهیان که نمایندگانی از انجمن اسلامی دانشجویان، انجمن اسلامی مستقل، جامعه اسلامی، بسیج و شورای صنفی دانشگاه معرفی شده‌اند، برگزار کرده‌.

سازمان حقوق بشر ایران این جلسه را نوعی اعتراف‌گیری در ملاء عام تعبیر کرده که در آن، این دو دانشجو، تلویحا به آزار و اذیت‌ها و فشارهای دوران بازداشت و همچنین اتهام‌هایی اشاره کرده‌اند که در صورت محکومیت، می‌تواند مجازات‌های سنگینی برایشان در پی داشته باشد.

محمود امیری‌مقدم، مدیر سازمان حقوق بشر ایران در این باره می‌گوید:

«علی یونسی و امیرحسین مرادی از دوران بازداشت خود ۵۹ روز را در سلول انفرادی به سر برده‌اند که این خود مصداق بارز شکنجه است. در تمام این مدت آنها نه ملاقات با خانواده و نه دسترسی به وکیل داشته‌اند. این در حالی است که بنا بر شواهد، نهادهای امنیتی مدرک محکمه‌پسندی در اختیار ندارند و این دو دانشجو برای اعتراف به اتهامات ساختگی تحت فشار قرار گرفته‌اند.»

بر اساس برخی گزارش‌های منتشر شده در مورد شرایط بازداشت علی یونسی و امیرحسین مرادی، این دو برای نزدیک به یک ماه در سلول‌های انفرادی یک ‌در دو متر و بدون پنجره بوده‌اند.

همچنین به گزارش سازمان حقوق بشر ایران، بر اساس گزارش‌های منتشر شده این دو دانشجوی در بازداشت آشکارا تحت فشار برای انجام مصاحبه تلویزیونی هستند تا جایی که علی یونسی در بخشی از صحبت‌هایش گفته است:

«حاضر نیستم با ۲۰:۳۰ مصاحبه کنم.»

او همچنین گفته است که تنها می‌خواهد پرونده‌اش از وزارت اطلاعات خارج شده و به دادگاه برود و آنجا بتواند از خودش دفاع کند.

علی یونسی در مورد وضعیت خانواده‌اش هم ابراز نگرانی کرده که مبادا مشکلی برایشان پیش بیاید.

اتهام‌هایی که متوجه این دو دانشجوست، شامل «بمب‌گذاری و همکاری با سازمان مجاهدین خلق» می‌شود که بر اساس قوانین جمهوری اسلامی می‌توانند مجازات‌های سنگینی در پی داشته باشند.

یکی از دوستان علی یونسی در مورد آخرین وضعیت او و امیرحسین مرادی به سازمان حقوق بشر ایران گفته است که آنها برای انجام مصاحبه تلویزیونی تحت فشار قرار دارند.

علی یونسی، دانشجوی مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف و امیرحسین مرادی، دانشجوی فیزیک این دانشگاه است.

علی یونسی در دوره دبیرستان، مدال نقره و طلای المپیاد نجوم کشور را طی سال ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ کسب کرد. او در سال‌ آخر دبیرستان نیز همراه با تیم ایران مدال طلای مسابقات جهانی المپیاد نجوم چین (۲۰۱۸ میلادی) را به دست آورد.

امیرحسین مرادی هم دانشجوی رشته فیزیک دانشگاه صنعتی شریف است و برنده مدال نقره المپیاد نجوم ایران در سال ۱۳۹۶.

  • در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.