ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

انتقال کایلی مور-گیلبرت به زندان قرچک ورامین

رضا خندان، فعال مدنی و همسر نسرین ستوده، وکیل در بند با انتشار خبر انتقال کایلی مور-گیلبرت به زندان قرچک ورامین در صفحه فیس‌بوک خود نوشته است که این زندانی غیرایرانی برای تنبیه به زندان قرچک منتقل شده است. کایلی مور-گیلبرت، مدرس دانشگاه ملبورن، از سپتامبر سال ۲۰۱۸/ شهریور ماه ۱۳۹۷ در ایران زندانی‌ست.

کایلی مور-گیلبرت، شهروند استرالیایی زندانی در ایران از بازداشتگاه امنیتی زندان اوین به قرنطینه زندان قرچک منتقل شده است.

پایین و بالا بگیرید و بکشید

رضا خندان، فعال مدنی و همسر نسرین ستوده، وکیل در بند با انتشار این خبر در صفحه فیس‌بوک خود نوشته است که این زندانی غیرایرانی را «به عنوان تنبیه» به زندان قرچک منتقل کرده‌اند.

روزنامه گاردین هم این خبر را از قول رضا خندان منتشر کرده است.

بر اساس نوشته خندان، مور-گیلبرت در تماسی از زندان گفته است که شرایط بسیار بدی دارد:

«هیچی نمی‌تونم بخورم ... نمی‌دونم ... خیلی ناامیدم ... خیلی خیلی ... افسردگی گرفتم ....»

رضا خندان نوشته است که از او در مورد آخرین تماسش با پدر و مادرش پرسیده و این پاسخ را گرفته است:

«آخرین بار حدود یک ماه پیش با خانواده‌ام تماس گرفته‌ام.»

گفتنی‌ست در قرنطینه زندان قرچک زندانیانی با انوع جرایم نگهداری می‌شوند، از جمله قتل، مواد مخدر، مالی و .... همچنین در قرنطینه این زندان عده‌ قابل توجهی بیمار مبتلا به کرونا وجود دارند.

سرویس جهانی بی‌بی‌سی نیز خبر انتقال این زندانی سیاسی به زندان قرچک را از قول فعالان حقوق بشر در ایران نوشته است.

بر اساس این گزارش، این زن بریتانیایی‌-استرالیایی که محکومیت ۱۰ سال حبس در ایران را به اتهام به جاسوسی تحمل می‌کند، به «یک زندان بدنام» در منطقه بیابانی منتقل شده است.

کایلی مور-گیلبرت، مدرس دانشگاه ملبورن، از سپتامبر سال ۲۰۱۸/ شهریور ماه ۱۳۹۷ در زندان است.

او تمام اتهامات علیه خود را به شدت تکذیب کرده است.

مور-گیلبرت در شرایطی سخت در زندان نگهداری می‌شود. گزارش شده که او تقریبا دو سال در یک سلول بر روی زمین خوابیده است.

او مدت‌ها در سلول انفرادی بوده و چندین بار در زندان اعتصاب غذا کرده است.

گفته می‌شود که او به دلیل تلاش برای برقرار کردن ارتباط با زندانیان جدید با استفاده از یادداشت‌ و نوشتن بر دیوارهای زندان، مورد ضرب و شتم قرار گرفته است.

پیش از این خبرهایی هم درباره تلاش این زندانی سیاسی برای خودکشی منتشر شده بود که از سوی خانواده‌اش تکذیب شد.

روزنامه گاردین اما روز ۱۸ مارس ۲۰۲۰/ ۲۸ اسفند ماه، در گزارشی نوشت که علی‌رغم اعزام به مرخصی برخی از زندانیان سیاسی در ماه‌های پس از شیوع ویروس کرونا در ایران، مور-گیلبرت همچنان از استفاده از حق مرخصی خود محروم مانده است.

در این گزارش به قطع کامل ارتباط این زندانی با دنیای بیرون از زندان نیز اشاره شده است.

پیش از این خبرگزاری آسوشیتدپرس هم در گزارشی به شرایط و وضعیت کایلی مور-گیلبرت پرداخت و نوشت که او اوایل دی‌ ماه ۱۳۹۸ با انتشار نامه‌ای از اسکات موریسون، نخست‌وزیر استرالیا خواسته بود تا تمامی اقدامات لازم را برای آزادی‌اش از زندان اوین انجام دهد.

او در این نامه ضمن اعلام اعتصاب غذای اعتراضی خود در زندان نوشته بود: 

«خواهش می‌کنم، تمنا می‌کنم هر کاری می‌توانید بکنید تا من را بیرون بیاورید. می‌دانم که مرد با ایمانی هستید، من و خانواده‌ام را در دعاهایتان به یاد داشته باشید.»

اسکات موریسون اما در واکنش به این نامه اعلام کرد که دولت فدرال همه توان خود را برای کمک به این شهروند استرالیایی-بریتانیایی انجام داده است.

او زمستان گذشته به همراه فریبا عادل‌خواه، شهروند پژوهشگر ایرانی‌فرانسوی زندانی در ایران، با نوشتن نامه‌ای ضمن اشاره به شکنجه‌های روانی و محرومیت از حقوق قانونی خود تاکید کردند که صرفا به دلیل «فعالیت‌های آکادمیک» در ایران زندانی شده‌اند و در اعتراض به وضعیتشان برای مدتی دست به اعتصاب غذا زدند.

عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، در اوایل دی ماه سال گذشته با دفاع از حکم ۱۰ سال زندان صادر شده برای کایلی مور گیلبرت، گفت که مدرس دانشگاه ملبورن به اتهام نقض امنیت ملی ایران دستگیر شده و حکم صادره، «قانونی» است.

کایلی مور-گیلبرت، دانش‌آموخته دانشگاه کمبریج و استاد مطالعات اسلام در دانشگاه ملبورن است که در تابستان ۱۳۹۷ به دعوت دانشگاه الزهرا و دانشگاه ادیان و مذاهب قم برای شرکت در هفتمین کنفرانس «شیعه‌شناسی» به ایران سفر کرد.

این استاد دانشگاه اما پس از شرکت در این کنفرانس و هنگام بازگشت به کشورش در فرودگاه خمینی تهران از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شد.

مقامات سابق و فعلی استرالیا در طول دوران بازداشت او در ایران بارها اعلام کرده‌اند که آزادی او را از راه‌های دیپلماتیک پیگیری می‌کنند.

  • در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.