ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

غول‌های نفتی:‌ دشمن مشترک در مبارزه برای عدالت زیست‌محیطی و نژادی در آمریکا

بر اساس پژوهش یک نهاد مدنی، غول‌های نفتی نه تنها اجتماع‌های غیرسفیدپوستان را بیشتر آلوده می‌کنند، بلکه حامی مالی اداره‌های پلیسی هستند که خشونت غیرمتناسبی علیه همان اجتماع‌ها اعمال می‌کنند.

پژوهش یک نهاد مدنی فاش کرده است که صنعت سوخت فسیلی تأمین مالی گروه‌های نیرومند وابسته به پلیس در شهرهای بزرگ ایالات متحده را برعهده داشته. خشونت پلیس ایالات متحده علیه اجتماع‌های غیرسفید به طرز نامتناسبی بیشتر است. صنعت سوخت فسیلی همچنین عامل مهمی در نقض عدالت زیست‌محیطی است که اجتماع‌های غیرسفیدپوست و اقلیت در آمریکا را بیش از دیگر اجتماع‌ها هدف تأثیرات سوء خود قرار می‌دهد. خلاصه‌ای از گزارش نینا لاخانی در گاردین درباره این پژوهش را در ادامه خواهیم خواند.

یکی از اعتراض‌های «جان سیاهان اهمیت دارد» پس از قتل جورج فلوید به دست پلیس، ۱۹ ژوئن،‌ واشنگتن؛ روی پلاکارد مشکی در مرکز تصویر: «عدالت اقلیمی بدون عدالت نژادی ممکن نیست» ــ‌ عکس: Sarah Silbiger/Getty Images/AFP

انستیتو تحقیقاتی «ابتکارعمل حسابرسی عمومی» در یک پژوهش نشان داده است که چگونه غول‌های نفتی همچون شورون، شل و ولز فارگو بنیادهای پلیس در شهرهایی همچون سیاتل، شیکاگو، واشنگتن، نیواورلئان و سالت لیک سیتی را تأمین مالی کرده اند.

بنیادهای پلیس در آمریکا گروه‌هایی صنعتی هستند که تأمین مالی اداره‌های محلی پلیس را برعهده دارند اما به دلیل اینکه «سازمان غیردولتی» (ان‌جی‌او) ثبت شده اند،‌ چندان بر تراکنش‌های مالی آنها نظارتی نیست.

این بنیادها برای آموزش، تسلیحات و تجهیزات و فناوری‌های نظارت دیجیتال نیروهای پلیس پول جمع می‌کنند.

پژوهش یادشده همچنین نشان می‌دهد که چگونه شرکت‌های وابسته به غول‌های نفتی تأمین مالی رویدادهایی را برعهده دارند که برای ستایش از پلیس سازماندهی می‌شوند. برخی از اعضای ارشد این شرکت‌ها نیز به عنوان مدیران بنیادهای پلیس مشغول به کارند.

گزارش ابتکارعمل حسابرسی عمومی صنعت سوخت فسیلی را دشمن مشترک در مبارزه برای عدالت زیست‌محیطی و نژادی توصیف می‌کند:

«بسیاری از شرکت‌های نیرومند پیش‌برنده بی‌عدالتی زیست‌محیطی، به علاوه از اداره‌های پلیسی پشتیبانی می‌کنند که عامل ستم بر اجتماع‌هایی هستند که همان شرکت‌ها آلوده‌شان می‌کنند.»

شورون، غول چندملیتی گاز و نفت و یکی از بزرگترین آلایندگان محیط زیست جهان در زمره این شرکت‌ها است. شورون یکی از حامیان مالی پلیس نیو ارولئان و عضو هیأت مدیره بنیاد پلیس هوستون و نیز تأمین‌کننده مالی پلیس سواره این شهر است. شورون به پلیس سالت لیک سیتی نیز کمک مالی می‌دهد و در هیأت مدیره آن عضویت دارد. شورون مالک دو مورد از آلاینده‌ترین پالایشگاه‌های ایالات متحده به لحاظ انتشار بنزن است.

شل، یکی از بزرگترین شرکت‌های نفتی جهان نیز بنا به این پژوهش، به بنیاد پلیس نئواورلئان و پلیس سواره هوستون کمک مالی می‌رساند. کوریدوری را که مجموعه پالایشگاه‌های شل در لوئیزیانا ساخته اند،‌ «دره سرطان» می‌نامند.

شرکت‌های نفتی و گازی بزرگ دیگری نیز در این گزارش بررسی شده اند.

نتایج این پژوهش در حالی منتشر شده که از یک سو، همه‌گیری ویروس جدید کرونا به هر چه واضح‌ترشدن نابرابری‌های ساختاری در زمینه دسترسی به هوا و آب پاکیزه، و تأثیر آنها بر نرخ بیشتر مرگ بر اثر کووید‌ـ‌۱۹ در میان آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار،‌ لاتینوها و بومی‌های آمریکا انجامیده؛ و از سوی دیگر، قتل جورج فلوید،‌ یک آمریکایی آفریقایی‌تبار هنگام بازداشت به دست مأموران پلیس مینیاپولیس به اعتراض‌های گسترده به نژادپرستی نظام‌مند در ایالات متحده راه برده است.

کارول مافت، رئیس «مرکز قوانین زیست‌محیطی بین‌المللی»، یک مرکزی حقوقی مدافع محیط زیست درباره این پژوهش به گاردین می‌گوید:

«این گزارش بر راه‌های ارتباط خشونت پلیس و نژادپرستی نظام‌مند با بحران اقلیمی نوری تلخ می‌افکند.»

معترضان به خشونت پلیس می‌گویند که اداره‌های پلیس همین حالا بیش از حد بودجه برای خرید تسلیحات و تجهیزات سرکوب در اختیار دارند، درحالی‌که اجتماع‌های غیرسفید به شکل غیرمتناسبی از امکانات اولیه همچون مسکن و خدمات بهداشتی و آب پاکیزه محروم مانده اند. آنها خواهان تغییر جهت کمک‌های مالی به اداره‌های پلیس و استفاده از آنها برای ارائه خدمات‌رسانی به اجتماع‌های محروم هستند.

به علاوه، پژوهش‌‌های دانشگاه‌های واشنگتن و استنفورد نشان می‌دهند که اجتماع‌های کم‌درآمد آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار به مراتب بیشتر از بیماری‌های تنفسی و قلبی‌ـ‌عروقی رنج می‌برند و احتمال مرگ اعضای آنها به دلیل انتشار ریزگردهای آلاینده برآمده از نیروگاه‌های برق بیشتر است.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.