ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

موافقت دولت و جدایی‌طلبان جنوب یمن با طرح پیشنهادی عربستان

طرح عربستان سعودی بر تداوم آتش‌بس میان دولت و شورای انتقالی جنوب یمن و تشکیل کابینه مشترک جدید در عدن در مدت یک ماه تأکید دارد. بدین ترتیب توافقنامه نوامبر ۲۰۱۹ ریاض اجرا خواهد شد.

در پی ارائه طرح پیشنهادی عربستان سعودی، دولت ربه منصور هادی و شورای انتقالی جنوب یمن با آن موافقت کردند. بدین ترتیب با برقراری آتش‌بس ظرف یک ماه دولت مشترک در عدن تشکیل خواهد شد. سازمان ملل اما همچنان نگران اوضاع یمن است.

سربازان ارتش یمن ـ عکس از شاتراستاک

روز گذشته، سه‌شنبه ۷ مرداد / ۲۸ ژوئیه عربستان سعودی طرح پیشنهادی خود برای حل مسائل مورد مناقشه بین دولت یمن و «شورای انتقالی جنوب یمن» را ارائه داد که بر مبنای آن این شورا که از سوی امارات متحده عربی حمایت می‌شود، از خودمختاری جنوب چشم بپوشد و دو طرف در مدت ۳۰ روز آینده کابینه مشترک جدیدی در عدن تشکیل ‌دهند و نیروهای خود را از این بندر خارج ‌کنند. همچنین ارتش و نیروهای امنیتی بار دیگر سازماندهی شوند.

صبح چهارشنبه ۸ مرداد / ۲۹ ژوئیه سخنگوی وزارت خارجه عربستان سعودی در توئیتر اعلام کرد که دو طرف بر سر طرح پیشنهادی عربستان سعودی به توافق رسیدند.

خالد بن سلمان، معاون وزیر دفاع عربستان سعودی نیز در توئیتر نوشت:

«رضایت طرفین یمنی برای تسریع در اجرای توافق‌نامه نشان‌دهنده تمایل جدی به گفت‌وگو و راه حل سیاسی جامع برای پایان دادن به بحران است.»

خبرگزاری رسمی عربستان سعودی نیز اعلام کرد که شورای انتقالی جنوب برای تسریع در اجرای توافق ریاض از خودمختاری در جنوب یمن صرف نظر کرده است و توافق ریاض و تعیین استاندار و مدیر امنیت استان عدن را اجرا خواهد کرد.

بدین ترتیب توافق‌نامه ریاض که در نوامبر ۲۰۱۹ به امضا رسید، به اجرا گذاشته می‌شود.

سازمان ملل متحد برای توافق در مورد آتش‌بس دائمی و از سرگیری مذاکرات صلح با طرف‌های درگیری در یمن نشست‌های مجازی برگزار می‌کند.

مارتین گریفیتس، فرستاده ویژه سازمان ملل، روز سه‌شنبه گفت كه هیچ متن نهایی تهیه نشده است. او در شورای امنیت هشدار داد:

«این خطر واقعی وجود دارد که مذاکرات از دست برود و یمن وارد مرحله جدیدی از تشدید اوضاع، گسترش کنترل‌نشده ویروس کووید - ۱۹ و سقوط شدید اقتصادی شود.»

در آوریل گذشته شورای انتقالی جنوب اعلام خودمختاری کرد و درگیری‌ها در جنوب یمن بر پیچیدگی اوضاع این کشور افزود.

نیروهای دولتی یمن و شورای انتقالی جنوب سال گذشته درگیری‌هایی داشتند که با میانجی‌گری عربستان سعودی در پاییز سال گذشته متوقف شد اما این توقف ناپایدار بود.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • مسعود

    امارات و عربستان با هم بستن واس چی از یمن مایه می ذارین