ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

فاصله طبقاتی: چالش بزرگ مقابله با کرونا در تهران

۱۵ استان ایران در وضعیت قرمز قرار دارند. تهران در این میان به شاخصی برای سنجش تأثیر بی‌عدالتی اجتماعی بر همه‌گیری کرونا بدل شده است.

به گفته سخنگوی وزارت بهداشت از نظر همه‌گیری ویروس کرونا ۱۵ استان ایران در وضعیت قرمز و ۱۱ استان در وضعیت هشدار قرار دارند. در این میان وضع تهران به لحاظ تراکم جمعیت و شکاف ژرف بین فقیر و غنی و فقدان یک شبکه بهداشتی عدالت‌محور در حاشیه‌های شهر بحرانی‌تر است.

پایین و بالا بگیرید و بکشید

علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونا جمعه ۱۰ مرداد اعلام کرد یکی از چالش‌ها در مقابله با همه‌گیری بیماری کووید ۱۹ در تهران فقدان شبکه بهداشتی عدالت‌محور در پایتخت است. در بهارستان و خمینی‌شهر بالاترین تراکم جمعیت وجود دارد. به گفته زالی در ۱۳ تا ۱۷ درصد از مناطق شهر تهران زیست‌گاه‌های غیررسمی وجود دارد. به این مشکل باید کودکان زباله‌گرد و کودکان کار و شهروندان خارجی بدون کارت اقامت و بیماران مبتلا به اعتیاد به مواد مخدر را اضافه کرد. تعداد این اشخاص که اغلب سرپناهی هم ندارند تا بیش از ۱۸ هزار نفر تخمین زده می‌شود. فقر و بی‌عدالتی اجتماعی سبب شده که مهار همه‌گیری ویروس کرونا در تهران به یک چالش بزرگ تبدیل شود.

سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت اعلام کرد که در ۲۴ ساعت گذشته دست‌کم ۱۹۷ نفر در ایران در اثر ابتلا به کووید ۱۹ جان خود را از دست داده‌اند. بر همین اساس شمار مبتلایان در کل کشور از ۳۰۴ هزار نفر فراتر رفته است. طبعا با توجه به چالش‌هایی که نابرابری اجتماعی ایجاد کرده شمار واقعی مبتلایان و جانباختگان مشخص نیست.

تأثیر فقر بر میزان ابتلا به کووید ۱۹

علیرضا زالی اعلام کرد که بالاترین میزان ابتلا در مناطق شرقی و جنوب شرقی تهران گزارش شده است. در این مناطق شرایط اجتماعی و اقتصادی بحرانی و امکانات بهداشتی از سایر نقاط تهران کمتر است.

فرمانده ستاد مقابله با کرونا گفت:

«در حال حاضر در تهران روزانه بالغ بر ۹۰۰ هزار نفر از مترو و یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده می‌کنند که جمعیتی معادل دو استان است. جمعیت شناور در روز‌های اخیر بالغ بر یک میلیون نفر گزارش شده است یعنی معادل جمعیت یک استان روز‌ها وارد شهر و شب‌ها از شهر خارج می‌شوند. علاوه بر این به دلیل همجواری استان تهران با استان قم، البرز، سمنان و مازندران کنترل اپیدمی سخت‌تر است.»

بر همین اساس  ۵۸ درصد آمار بیماران بستری را مردان تشکیل می‌دهند. در روزهای اخیر تعداد کسانی که بین ۲۰ تا ۳۰ سال سن دارند و به موارد حاد بیماری کووید ۱۹ مبتلا می‌شوند رو به افزایش گذاشته است. نانوایی‌ها آسیب‌پذیرترین صنف شناخته شده‌اند و بعد از آنها، سوپرمارکت‌ها. این وضعیت بیش و کم در سایر شهرهای بزرگ دنیا هم مشاهده شده است.

خط قرمز سازمان تبلیغات اسلامی

بر اساس یک نظرسنجی که شهرداری تهران انجام داده و نتایج آن اخیرا منتشر شده است، ۷۳ درصد مردم معتقدند ویروس کرونا در تهران ضعیف نشده و همچنین بخش قابل توجهی از مردم از رفتن به مساجد در صورت بازگشایی در زمان شیوع، امتناع می‌کنند. بر اساس این نظرسنجی اکثریت مردم اعتقاد دارند در مساجد و اصولا در اماکن عمومی اصول بهداشتی رعایت نمی‌شود.

 سرکردگان مداحی و سازمان تبلیغات اسلامی اما از پذیرفتن محدودیت‌های اجتماعی به ویژه در ماه محرم خودداری می‌کنند. حجت‌الاسلام محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی جمعه ۱۰ مرداد در مصاحبه با خبرگزاری فارس گفت:

«تأمین سلامت مردم در هیأت‌های مذهبی ماه محرم و صفر، هدف و خط قرمز ما است. زمانی‌ که می‌توانیم شعائر مذهبی و دینی را در کنار رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی حفظ کنیم، سخن گفتن از تعطیلی و حذف مناسک نشان‌دهنده عدم اطلاع یا از روی تعمد است.»

روز گذشته سعید نمکی، وزیر بهداشت جلسه مشترکی با سرکردگان دار و دسته مداحان برگزار کرد. حاصل این جلسه این بود که اختیار برگزاری مراسم محرم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به مداحان سپرده شد.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی نیز جمعه ۱۱ مرداد در سخنانی که از صدا و سیمای جمهوری اسلامی پخش شد، بر ضرورت رعایت پرتوکل‌های بهداشتی تأکید کرد. خامنه‌ای بار کرونا را از روی دوش دولت برداشت و روی دوش مردم گذاشت.  

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • دو تصویر هر دو از بیمارستان مسیح دانشوری

    دو تصویر هر دو از بیمارستان مسیح دانشوری از مردم عادی که باشی میری تو حیاط بغل کپسولای اکسیژن، لاریجانی که باشی اتاق داری، تلفن داری، رییس بیمارستان بالاسرته، پرستار بالاسرته.

  • شکاف طبقاتی بسیار بیشتر از چیزی است که مرکز آمار اعلام می‌کند

    شکاف طبقاتی بسیار بیشتر از چیزی است که مرکز آمار اعلام می‌کند ▪️فرامرز توفیقی، رئیس کمیته دستمزد شوراهای اسلامی کار: فاصله و شکاف بین دهک‌های درآمدی بسیار بیشتر از آن چیزی است که مرکز آمار ایران اعلام می‌کند و همه هم آن را می‌بینیم و نیازی نیست که من بگویم. همه ما می‌بینیم و در روز آن را لمس می‌کنیم و علت آن مشخص و مبین است. ▪️سرکوب و جلوگیری از افزایش دستمزدها متناسب با زحمتی که کشیده می‌شود و حقوق اجتماعی‌ای که هر دستمزدبگیری اعم از کارگر، کارمند و کسبه باید از آن برخوردار باشد، علت ایجاد فاصله طبقاتی است. ▪️وقتی تورم‌های دو رقمی و سه رقمی‌ داریم دولت‌ها تصمیم می‌گیرند که با مهار دستمزدها تا جایی که می‌توانند تورم را مدیریت کنند، اما در کشورهای دیگر وظایف دولت را هم فراموش نمی‌کنند، حقوق‌های اجتماعی مردم را هم در نظر می‌گیرند، یعنی بازار را مرتبط با نرخ تورم و سبد خانوار مدیریت می‌کنند، ‌ اما اینجا بدین شکل نیست.

  • هشدار مجمع انجمن هاي پزشكي ايران به روحاني:آمار مرگ به ١٦٠٠ نفر در روز خواهد رسيد

    هشدار مجمع انجمن هاي پزشكي ايران به روحاني:آمار مرگ به ١٦٠٠ نفر در روز خواهد رسيد ▪️مجمع انجمن هاي پزشكي ايران به روحاني نوشت : "هشدار می‌دهيم عدم رعايت توصيه‌های كارشناسانه مجمع و سيستم سلامت باعث ابتلا و مرگ و مير با ابعادی به مراتب دهشتناک‌تر از پيش خواهد شد". ▪️آنان با هشدار نسبت به افزایش میزان مرگ و میر در اثر کرونا نوشته‌اند: "اگر امروز روزانه دويست مرگ و دو هزار ابتلا ثبت می‌شود، بر اساس برخی پيش‌بينی‌ها در صورت عدم رعايت جدی دستورالعمل‌ها در سه ماه آینده اين آمار تا ١٦٠٠ مرگ در روز هم افزايش خواهد يافت". ▪️این مجمع خطاب به حسن روحانی تاکید کرد که "به عنوان صدای سيستم سلامت كشور و مجموعه‌ای كه شامل انجمن‌های متخصصان و كارشناسان آمار و اپيدميولوژی و پزشكی اجتماعی هم می‌شود، به عنوان مجموعه‌ای كه تک تک احاد او ماه‌هاست در پيكاری بی‌امان با اين بحران به سر می‌برند و نقاط ضعف را به خوبی تجربه كرده و می‌شناسند هشدار می‌دهيم عدم رعايت توصيه‌های كارشناسانه مجمع و سيستم سلامت باعث ابتلا و مرگ و مير با ابعادی به مراتب دهشتناک تر از پيش خواهد شد".