ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

الکاظمی خبر داد: برگزاری انتخابات زودهنگام در عراق

پیش از برگزاری انتخابات زودهنگام باید قانون جدید در مجلس تصویب شود. الکاظمی گفت به مردم اطمینان می‌دهد نیروهای امنیتی مانع تقلب در انتخابات شوند.

نخست وزیر عراق از برگزاری انتخابات پارلمانی پیش از زمان مقرر خبر داد. او خطاب به مردم عراق گفت که اجازه نمی‌دهد کسی در انتخابات تقلب کند. برگزاری انتخابات زودرس که باید به تصویب پارلمان برسد یک گام دیگر از سوی الکاظمی برای پاسخ دادن به مطالبات معترضان است.

الکاظمی ششم ژوئن سال آینده را زمان برگزاری انتخابات زودهنگام اعلام کرد و گفت: اطمینان می‌دهد مانع تقلب در انتخابات شود. عکس: آرشیو

مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق جمعه ۳۱ ژوئیه در یک سخنرانی تلویزیونی گفت که انتخابات پارلمانی ششم ژوئن ۲۰۲۱ برگزار خواهد شد. برگزاری انتخابات پیش‌رس باید در مجلس ملی عراق تصویب شود. پیش از این مه ۲۰۲۲ زمان برگزاری انتخابات پارلمانی اعلام شده بود.

الکاظمی در نطق تلویزیونی خود گفت تمام تلاش خود را برای محافظت از سلامت انتخابات به کار می‌گیرد و اطمینان می‌دهد که نیروهای امنیتی اجازه نمی‌دهند کسی در انتخابات تقلب کند.

او همچنین از پارلمان خواست تا سریع‌تر قانون جدید انتخابات را تصویب کند. مجلس عراق پیش از این یک بار قانون انتخابات جدید را که در روزهای پایانی نخست وزیری عادل عبدالمهدی تدوین شده بود، در غیاب بخشی از اعضای پارلمان تصویب کرد اما گروه‌های سیاسی خواستار بررسی و تصویب دوباره این قانون هستند.

تغییر قانون انتخابات و نظام سیاسی عراق یکی از خواسته‌های معترضان عراقی بود که از اکتبر ۲۰۱۹ به خیابان آمدند. قانون فعلی مناصب سیاسی را میان گروه‌های شیعه، سنی و کردها تقسیم می‌کند. معترضان اما خواستار پایان دادن به نظام سهمیه‌ای هستند.

انتخابات پنجمین دوره پارلمان عراق سال گذشته با مشارکت ۴۴,۵۷ درصدی برگزار شد و بر اساس نتایج اعلام شده، ائتلاف سائرون به رهبری مقتدی صدر ۵۴ کرسی، الفتح ۴۷ کرسی، النصر ۴۲ کرسی، قانون ۲۵ کرسی و دو حزب دمکرات کردستان و اتحادیه میهنی در مجموع ۳۹ کرسی از ۳۲۹ کرسی مجلس را به دست آوردند.

برگزاری انتخابات زودرس در عراق با استقبال نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در عراق روبه‌رو شد. جنین هنیس پلاسخارت به فاصله کوتاهی پس از اعلام برگزاری انتخابات زودهنگام در عراق گفت: «انتخابات زودهنگام یک تقاضای کلیدی مردمی را در مسیر رسیدن به ثبات و دموکراسی بیشتر در عراق برآورده می کند.»

به گفته الکاظمی، ششمین دوره انتخابات مجلس عراق با نظارت سازمان ملل و نهادهای بین‌المللی برگزار می‌شود. نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل هم گفت که سازمان ملل متحد آماده ارائه پشتیبانی و مشاوره فنی طبق درخواست عراق برای اطمینان از انتخابات آزاد، عادلانه و معتبر برای جلب اعتماد مردم است.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.