ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پیشنهاد آمریکا: آزادی غیرعلنی و حبس خانگی «طالبانِ خطرناک»

اختلاف بر سر آزادی ۴۰۰ زندانی که در «وقایع خونین» دست داشتند مانع شروع گفت‌وگوهای «بین‌الافغان» است. آمریکا پیشنهاد کرده زندانیان را بدون اعلام علنی آزاد کنند یا در یک مکان به صورت مشترک تحت نظر بگیرند.

اختلاف بر سر آزادی تعدادی از زندانیان طالبان مانع پیشبرد گفت‌وگوهای طالبان با حکومت افغانستان است. آمریکا یک پیشنهاد تازه به طرفین ارائه کرده؛ آزادی غیرعلنی و حبس خانگی ۴۰۰ زندانی خطرناک. رئیس جمهوری افغانستان هم برای تصمیم‌گیری نهایی در این باره لویی جرگه مشورتی را به جلسه فرا خوانده است.

توافقنامه صلح طالبان و ایالات متحده آمریکا - (عکس از by WAKIL KOHSAR / AFP)

خبرگزاری رویترز به نقل از سه دیپلمات که نامشان فاش نشد، از پیشنهاد تازه زلمای خلیل‌زاد، نماینده ویژه آمریکا در افغانستان به طالبان و دولت اشرف غنی برای شکستن بن‌بست در گفت‌وگوهایی که به «بین‌الافغانی» موسوم شده، پرده برداشت. طالبان و سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان از اظهارنظر درباره این پیشنهاد خودداری کرده‌اند.

به گفته این منابع آمریکا پیشنهاد کرده است ۴۰۰ زندانی «خطرناک» طالبان که در حملات تروریستی، حمله به سفارتخانه‌ها و کشتن غیرنظامیان دست داشته‌اند، پس از آزادی از زندان در مکانی مشخص تحت نظر مشترک دولت افغانستان و طالبان قرار بگیرند.

طالبان خواستار آزادی این زندانیان به عنوان پیش شرط آغاز گفت‌وگوهای موسوم به آوردن صلح به افغانستان است. اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان اما جمعه ۳۱ ژوئیه در بیانیه‌ای که به مناسبت عید قربان منتشر کرد، گفت نمی‌تواند به تنهایی درباره آزادی این زندانیان تصمیم بگیرد و «بر مبنای قانون اساسی و قانون جزا، صلاحیت ندارد».

غنی از لویی جرگه مشورتی دعوت کرده به منظور «حل فیصله» این گروه از زندانیان تشکیل جلسه بدهد.

هنوز دفتر خلیل‌زاد صحت پیشنهاد ارائه شده به طرفین را تایید یا رد نکرده است اما یک دیپلمات آسیایی به رویترز گفته خلیلزاد طیف وسیعی از پیشنهادات را ارائه کرده است؛ از جمله انتقال زندانیان به یک مکان مشترک تحت نظر طالبان و دولت افغانستان.

این دیپلمات که نامش فاش نشد، آزادی زندانیان بدون اعلام رسمی  و علنی یا آزادی زندانیان پس از شروع مذاکرات را از دیگر پیشنهادهای خلیل‌زاد به دو طرف اعلام کرد.

سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان از اظهارنظر در باره نگهداری ۴۰۰ زندانی خطرناک در یک مکان مشترک خودداری کرده اما از دولت افغانستان خواسته به تعهد خود مبنی بر آزادی ۱۰۰۰ زندانی این گروه عمل کند.

دو عضو طالبان که نام هیچ یک از آنها هم فاش نشد در همین رابطه به رویترز گفته‌اند؛ خلیلزاد قول داده بود که به زودی مسئله زندانیان را حل کند و آنها انتظار داشتند که آزادی نهایی در آخر هفته تعطیلات عید، احتمالاً شنبه یا یکشنبه انجام شود.

این دو عضو طالبان و دو دیپلمات ارشد تاکید کرده‌اند که گروه طالبان بر آزادی همه زندانیان باقی‌مانده در لیست اعلام شده اصرار دارد.

اشرف غنی، جمعه ۱۰ مرداد دستور آزادی ۵۰۰ زندانی دیگر را صادر کرد اما تصمیم‌گیری نهایی درباره آزادی زندانیان خطرناک که به گفته مقام‌های افغانستان در وقایع خونین دست داشته‌اند را به لویی جرگه و شورای ملی سپرد.

به گفته منابع مطلع، برخی از اعضای شبکه حقانی نیز در فهرست زندانیان خطرناک قرار دارند.

طالبان اسفند سال گذشته با نمایندگان آمریکا تفاهمنامه‌ای با عنوان «آوردن صلح به افغانستان» را در دوحه قطر امضا کرد. یکی از بندهای این تفاهمنامه آزادی بیش از پنج هزار عضو زندانی این گروه اعلام شده است. دولت افغانستان تا به حال در چند مرحله بیش از چهارهزار تن از اعضای طالبان را آزاد کرده، طالبان اما خواستار آزادی تمامی اعضای خود است. خواسته‌ای که دولت افغانستان بخشی از آن را پذیرفته و تنها نقطه محل اختلاف ۴۰۰ زندانی محکوم به حبس ابد هستند. فعالان مدنی افغانستان هفته گذشته در شبکه‌های اجتماعی از دولت خواستند به طالبان باج ندهد.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Farid

    ابوالفضل اسلامی دیپلمات پیشین حکومت ایران در ژاپن : «من چهار سال در بانکوک بودم، شاهد بودم که مدام هر هفته مجوز پرواز برای سپاه پاسداران می‌گرفتیم تا این پرواز در بانکوک بنشیند، آن‌جا سوخت گیری کند و بعد به پیونگ‌یانگ برود تا از آن‌جا مهمات، اسلحه و موشک برای حزب‌الله لبنان ببرد.!» اروپایی‌ها این را می‌دیدند اما تنها یکی از این هواپیماها با چندین هزار تن متوقف شد و پرونده‌اش در اختیار شورای امنیت قرار گرفت!!. اروپایی‌ها میدانند تا حکومت ایران بگوید که اگر به من فشار بیاورید، من آن‌جا، در لبنان به شما ضربه می‌زنم. در جنگ ۳۳ روزه هم این‌ها نشان دادند که "ما هستیم '' و پس از این‌که لبنان تخریب شد، میلیاردها دلار برای بازسازی هزینه کردند، حتی خسارت خانه‌ها و کشاورزان را زمین‌هایشان تخریب شده بود، دادند. این‌ها ابایی ندارند که اروپایی‌ها بدانند در سوریه حضور دارند! : «جمهوری اسلامی از وجود داعش نهایت استفاده را کرده است. وجود داعش باعث شد که جمهوری اسلامی وجودش را در عراق و سوریه توجیه کند. مطمئنا وجود داعش برای جمهوری اسلامی مفید است و من می‌خواهم بگویم که بخشی از تسلیحاتی که برای داعش ارسال می‌شود و بخشی از حمایت‌ها، باز از طریق جمهوری اسلامی است.!!» «من خودم شاهد بودم که به ما می‌گفتند برای ما فرقی نمی‌کند کمونیست، شیعه، سنی. هرکسی که جهت ایجاد بحران برای حفظ و بقای نظام موثر باشد، باید به او کمک کرد.! بودجه‌های سری سفارتخانه‌ها برای کسانی بود که اصلا مسلمان نبودند، کسانی که اصلا شیعه نبودند. اما این‌ها برایشان اصلا فرقی نمی‌کند. من معتقدم جمهوری اسلامی از وجود داعش به نفع خود بهره‌برداری می‌کند.» او با اشاره به سخنان زلمای خلیل زاد نمانیده آمریکا در امور افغانستان که گفته بود جمهوری اسلامی در آن واحد هم به دولت مرکزی افغانستان و هم به طالبان کمک می‌کند!!، گفت: «واقعا همینطور است، منوچهر متکی هنگامی که به وزارت امور خارجه رسید، گفت اگر عراق و افغانستان آرامش پیدا کنند، اهداف بعدی ما هستیم. باید با هر وسیله‌ای که شده نگذاریم آمریکا در عراق و افغانستان موفق شود.!! و دیدیم که این‌ها با تشکیل سپاه بدر، سپاه قدس و میلیاردها دلار هزینه، عراق را به این روز انداختند. افغانستان را هم اگر بتوانند، مجددا به جنگ می‌کشانند!!.»

  • خلیل

    جالب است! ببینید چگونه آمریکا، قطر، جمهوری اسلامی، پاکستان و آمریکا و روسیه، طالبان را تقویت می‌کنند! هر یک بنحوی طالبان را نوازش می‌کنند. مگر طالبان چه دارد و چه به اینها می‌دهد که از دولت قانونی مردم افغانستان بر نمی‌آید؟ پاسخ: طالبان سد دمکراسی برای افغانستان است! و اجازه نمی‌دهد مردم پیشرفت کنند. و این دول متخاصم با پیشرفت مردم افغانستان مشکل دارند. اگر دمکراسی در افغانستان حاکم شود، منابع افغانستان را چگونه غارت کنند؟ چه کسی برایشان مواد مخدر تولید کند؟ و هزاران مسئله دیگر... فراموش نمی‌کنیم که در زمان حمله داعش به زنان و کودکان در عراق و سوریه، بعضی از این کشورهای منطقه چگونه از وجود داعش سوء استفاده می‌کردند. اما امروز دست کثیف تک تک این رژیمهای جنایتکار برای مردم دنیا رو شده است. طالبان برای همیشه به درک خواهد رفت و مردم افغانستان کشور را دوباره خواهند ساخت. رهبران قدیم و جدید این کشورها باید شرمسار مردم جهان به سبب جنایتهایشان باشند.

  • حقیقتگو

    ترامپ درصدد برپائی حکومت اسلامی طالیبان درافغانستان است وآنهم به فرم وشکلی که دوست دارد که بنابه به قول وقرارهای طالیبان ها شعارمرگ برامریکا سرندهند و پرچم امریکا را نسوزانند وبرای منافع امریکا بی خطر باشند واشتباهی که امریکا واروپا دربه حکومت رساندن خمینی درایران که به فهاشی ها و تظاراهرات آنچنانی برعلیه امریکا وقطع روابط امریکا منجر شد تکرارنکنندودرحقیقت نیش زهرآگین شان برای مردم افغانستان بکاربرند و درحقیقت با منافع غربی ها وبا مردمان کشورهای غربی درگیرنشوند وهرانچه درداخل افغانستان برمردم افغانستان روا خوهند صاحب اختیارهستند !!! بجای به رسمیت نشاختن طالیبان بعنوان تروریست و با آنچه دراین سالها اقمارنجومی ازمردمان افغانستان را کشته ومجروح کرده اند که می باید همچنان بعنوان جنایتکاران درزندان های افغانستان بسر می برده وبسربرند ترامپ نمی بایست مدال افتخاری برای طالیبان نمی فرستاد وافغانستان را هم به انها هدیه نمی کرد !! حقیقتی است بسیارتلخ وچندش آور که امپریالیست ها فقط منافعشان مطرح است و حتی اگربه قتل وغارت وتعرض وتجاوز مردمان این کشورها بی انجامد !!

  • زلمی

    ظاهراً آمریکا از طالبان نگرانی بیشتری برای آزادی آن جنایتکاران دارد! خیلی جالب است که پنهان کاری هم در ارائه چنین نظر بی شرمانه ای ندارند.