ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

استعفای جمعی در اعتراض به منع دوچرخه‌سواری زنان در سبزوار

ستاد امر به معروف و نهی از منکر اعضای هیات دوچرخه‌سواری سبزوار را احضار کرده و از آنها خواسته بود دوچرخه‌سواری زنان را ممنوع اعلام کنند.

همه اعضای هیات دوچرخه‌سواری سبزوار در استان خراسان رضوی، در اعتراض به ممنوعیت دوچرخه‌سواری زنان استعفا کردند. ستاد امر به معروف و نهی از منکر اعضای هیات دوچرخه‌سواری سبزوار را احضار کرده و از آنها خواسته بود دوچرخه‌سواری زنان را ممنوع اعلام کنند.

شورای فرهنگ عمومی و ستاد امر به معروف و نهی از منکر سبزوار در غرب خراسان رضوی در ایران، دوچرخه‌سواری زنان را ممنوع اعلام کرده و شورای فرهنگ عمومی به ریاست امام جمعه سبزوار خواستار نصب تابلوهایی درباره ممنوع بودن دوچرخه‌سواری زنان شده است.

به دنبال این موضوع، ستاد امر به معروف و نهی از منکر اعضای هیات دوچرخه‌سواری سبزوار را احضار کرده و از آنها خواسته بود دوچرخه‌سواری زنان را ممنوع اعلام کنند.

هر هشت عضو هیات دوچرخه‌سواری سبزوار که همه به جز یک نفر مرد هستند، در اعتراض به این موضوع در تاریخ ششم مرداد ماه استعفا کردند. روز جمعه ۱۰ مرداد، رییس اداره ورزش و جوانان سبزوار استعفای آنان را پذیرفت.

نشریه عصر سبزوار متن این استعفانامه را منتشر کرده است.

متن استعفانامه هیات دوچرخه‌سواری سبزوار

در بخشی از این استعفانامه آمده: «با توجه به اتفاقات اخیر در بحث دوچرخه‌سواری بانوان شهرمان و در حمایت از جامعه دوچرخه‌سواری زنان سبزوار، کلیه اعضای این هیات از سمت‌های خود کناره‌گیری نموده و ضمن قطع همکاری با اداره ورزش، استعفای خود را تقدیم این اداره نمودند.»

اعضای هیات دوچرخه‌سواری سبزوار دو روز پیش از استعفا به ستاد امر به معروف و نهی از منکر احضار شده بودند.

بر اساس متنی که در تلگرام هیات دوچرخه‌سواری منتشر شده، از چهار عضو این هیات امضا گرفته شد که طبق نظر مراجع تقلید به‌ویژه علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی درباره حرام بودن دوچرخه‌سواری بانوان، باید اعلام کنند دوچرخه‌سواری زنان در «ملاء عام» ممنوع است و زنان در صورت دوچرخه‌سواری با تذکر ماموران انتظامی و برخورد قانونی مواجه خواهند شد.

دفتر رهبر جمهوری اسلامی در پاسخ به پرسشی درباره دوچرخه سواری زنان در خیابان، آن را حرام دانسته است.

با وجود اعمال محدودیت برای دوچرخه سواری زنان در شهرهای مختلف ایران، مقامات قضایی گفته‌اند دوچرخه‌سواری زنان به موجب قانون «اگر با رعایت ضوابط شرعی باشد»، منعی ندارد.

برخی از امامان جمعه اما دوچرخه‌سواری زنان در فضای عمومی حرام می‌دانند و می‌گویند شهرداری‌ها نباید زنان را به دوچرخه‌سواری در فضای عمومی تشویق کنند.

در قوانین ایران هیچ قانونی که دوچرخه‌سواری را جرم بداند وجود ندارد و ماده دو قانون مجازات اسلامی هم تاکید می‌کند که هر فعل یا ترک فعلی که برای آن مجازات تعیین شده باشد، جرم محسوب می‌شود.

نظریه شماره ۷/ ۵۱۵۲ مورخ ۵ /۶/ ۷۹ اداره حقوقی قوه‌قضاییه در این‌باره می‌گوید: «با توجه به اصل قانونی‌ بودن جرایم و مجازات‌ها، چون جهت استفاده از کراوات، دوچرخه‌سواری دختران در خیابان‌های اصلی و نحوه اصلاح موی سر پسران در قوانین موضوعه و مدونه مجازاتی درنظر گرفته نشده است، لذا اعمال مذکور، قانونا جرم تلقی نمی‌شود.»

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • منظر

    سلسله های هخامنشی و ساسانی یا دین زرتشتی کم پدر سالار نبوده اند. معلوم نیست که چرا زنان ایرانی برای آزادی خوداز آخوندهای ج.ا. لازم است که مشروعیت شان را از نظام های پدر سالار هخامنشی, ساسانی و زرتشتی بگیرند؟ با دقت نگاهی به زبان پارسی کنید و ببینید که چه زبان پدر سالار و آلوده به تبعیض علیه زنان است. از لغت نامهء دهخدا می توانید شروع کنید. ارجاع به "گذشتهء شکوهمند پارسی" چیزی نیست جز یک نقاب نازک فاشیستی و هیچ فرقی اساسی با ایدئولوژی آخوندها ندارد. برای آخوندها چراغ راه آینده رجعت به گذشته و صدر اسلام و دوران طلایی امام است. برای ناسیونالیست ها چراغ راه آینده رجعت به گذشته و ایران باستان و افسانه های ناسیونالیستی است. برای مردم ایران چراغ راه آینده مبارزات کنونی در جامعه و پی ریزی ایرانی مردمسالار بر مبنای انسانیت, مهر و خِرد است. مبارزات زنان ایران هیچ ربطی به هیچ ایدئولوژی پدرسالارانه ندارد.

  • آذر آذرپایگانی

    اگر زبانِ پارسی و فرهنگ و تمدنِ هخا منشیان و ساسا نیان و زرتشتیان ، هنوز در زیرِ پوستِ جامعه حکومت میکنند به دلیلِ شجا عت و از خود گذشته گی و بزرگ منشیِ زنانِ ماست

  • آذر آذرپایگانی

    این ترس و وحشتی که این اشغالگرها از زنان دارند، تئوریِ تکاملِ داروین را ثابت می کند که درست است. چون طبقِ تئوریِ تکاملِ داروین در آخرِ آخر ، این زنان هستند که تصمیم می گیرند کدام تخم پرورش یابد و کدام تخم خشک و نابود شود.