ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بیماران کلیوی در به در به دنبال دارو

سلسپت در داروخانه‌ها نایاب است. سازمان غذا و دارو به بیماران توصیه کرده؛ حالا که دستشان به داروی اصلی نمی‌رسد از نمونه‌های مشابه و ساخت داخل استفاده کنند.

کمبود دارو در ایران روز به روز پررنگ‌تر می‌شود. پس از کمیاب شدن «انسولین قلمی» حالا رئیس یک انجمن خیریه می‌گوید بیماران کلیوی در به در دنبال داروی سلسپت هستند و سازمان غذا و دارو «داروی جایگزین» را توصیه می‌کند.

بیماران پیوند کلیه داروی سلسپت را در داروخانه‌ها پیدا نمی‌کنند و ناچارند از یکدیگر قرض بگیرند یا داروی جایگزین مصرف کنند که خطر بالایی به همراه دارد. تصویر یک بیماران کلیوی در بیمارستان

عادل فیروزی، مدیر عامل «انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی آذربایجان شرقی» یکشنبه ۱۲ مرداد گفت: «حدود دو ماه است که با کمبود داروی سلسپت در کل کشور مواجه شده‌ایم و حتی بیماران کلیوی در تهران هم به دنبال این دارو هستند».

سلسپت نام تجاری « مایکوفنولات موفتیل» یک داروی سرکوب کننده ایمنی برای جلوگیری از رد پیوند اعضاء است که برای بیمارانی که پیوند کلیه داده‌اند تجویز می‌شود.

تولید و عرضه این دارو در ماه‌های گذشته کاهش یافته است. به گفته فیروزی سازمان غذا و دارو «بروز مشکلاتی در واردات مواد اولیه» را علت کمبود این دارو عنوان کرده است.

وارد نشدن مواد اولیه، کاهش تولید و کمبود دارو در داروخانه‌ها سبب شده پزشکان «داروهای جایگزین» برای بیماران تجویز کنند. سازمان غذا و دارو هم از بیماران خواسته حالا که «نمی‌توانند بنز سوار شوند» هر داروی جایگرینی که دستشان رسید را استفاده کنند. راهکاری که فیروزی آن را زیان‌آور دانست و گفت: «هزینه‌های انجام عمل پیوند کلیه، بیماران را خانه خراب می‌کند و بیماران نمی‌توانند ریسک  احتمال پس زدن پیوند را با جاگزین کردن داروی دیگری قبول کنند، بیماران از نتیجه مصرف داروی جایگزین سلسپت می‌ترسند».

هزینه پیوند کلیه در ایران ۵۰ میلیون تا ۱۰۰ میلیون است و در صورتی که بیمار از داروی مناسب استفاده نکند احتمال «پس زدن پیوند» وجود دارد. با این حال به گفته فیروزی پزشکان «هر ماه تعداد بسیار کمی داروی سلسپت برای بیماران پیوندی تجویز می‌کنند که هنگام تحویل دارو، به مراتب کم‌تر می‎شود و این مقدار تنها پاسخگوی مصرف دو روزه بیمار بوده و پس از دو روز بیماران به هم زنگ زده و یک بسته از هم قرض می‌گیرند و یا مجبور به استفاده از داروی دیگری می‌شوند».

مهدی شادنوش، رئیس مرکز مدیریت پیوند و بیماری های وزارت بهداشت ۱۱ خرداد امسال  نبود پرواز چارتری را علت تاخیر در واردات سلسپت عنوان کرده و گفته بود که تا پایان خرداد مشکل کمبود سلسپت حل می‌شود. غلامحسین مهرعلیان مدیرکل دارو و فرآورده‌های تحت نظارت سازمان غذا و دارو اما «انتقال ارز» را دلیل کمبود این دارو اعلام کرده بود.

سلسپت یک داروی وارداتی است که به گفته مقام‌های ارشد وزارت بهداشت و درمان از سوئیس خریداری می‌شود. در داخل ایران هم یک شرکت داروسازی به نام زهراوی تولید این دارو را با مواد اولیه وارداتی آغاز کرده است. داروهای ساخت داخل اما برای بیماران کلیوی اطمینان‌بخش نیست.

محمد سعید الموسوی، عضو هیئت مدیره انجمن حمایت از بیماران کلیوی خرداد امسال گفته بود که کمبود این دارو استرس زیادی به بیماران پیوند کلیه وارد کرده است. به گفته او این دارو در فهرست تحریم‌های آمریکا علیه ایران نیست اما تحریم‌های بانکی انتقال ارز را سخت کرده است.

فروردین امسال رسانه‌های ایران از واردات یک محموله ۲,۵ میلیون عددی سلسپت از سوئیس خبر دادند. پس از آن اما واردات این دارو متوقف و تولید آن در شرکت‌های داروسازی داخلی در دستور کار قرار گرفته است.

مدیرکل دارو و فرآورده‌های تحت نظارت سازمان غذا و دارو دو ماه قبل در واکنش به اعتراض بیماران به تجویز داروهای جایگزین گفته بود: «داروی سلسپت برای بیماران پیوندی حکم بنز را دارد. ما در شرایطی هستیم که نمی توانیم حرف از بنز بزنیم، بیماران پیوندی اگر پراید هم پیدا کردند سوار شوند و هر داروی دیگری بود مصرف کنند. نمی توانیم بگوییم چون داروی سلسپت نیست، پس دارو نیست. اگر داروهای مشابه مثل مایفورتیک بود استفاده کنند و اگر نبود داروهای دیگر ایرانی هم در بازار هست».

دولت ایران از سال گذشته پس از بحران ارزی ۹۷ تخصیص ارز را محدود و حذف کرد. با این حال به گفته وزیر اقتصاد و بهداشت و درمان ارز واردات دارو و کالاهای ضروری تامین خواهد شد.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • حقیقتگو

    حکومت فاشیستی آخوندی ضد ایرانی تحریم داروئی نبوده ونیست وهچنان کلان مقادیرداروهای خارجی وارد کرده ومی کند ولی چرا کمبود دارو اساسی درایران مدتی است برسطح کشور ظاهرشده است ؟ همانطورکه کالاهای اساسی مردم ایران درکشتی پرمی کنند وبرای سوریه ولبنان وونزوئلا و آنهم مفت می فرستندسرنوشت داروهای کمیباب و یافت نشدنی خارجی هم به همین سرنوشت دچارشده است ...داروهای ایرانی فقطوفقط بسته بندی های گول زنانه داشته دارند ودرحقیقت محض نه ترکیبات مهم داروئی داشته ودارند بلکه آردهای داروئی رنگ شده بعنوان قرص و اب های رنگین شده بعنوان سرم هستند !! برای حکومت فاشیستی آخوندی عمجم تباران وعجم زاده گان و عجم پرستان موهبتی برای تلف کردن مردم ایران ایجاد شده است چه با ویروس کرونا وچه با نبود داروها وبه عمد درصدد قتل عام مردم غیروابسته حکومتی برامده است .