ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وعده «گشایش اقتصادی» بوی نفت می‌دهد

طرح «سران قوا» برای «گشایش اقتصادی» فروش اوراق سلف نفتی اس. طرحی که پیش از این آزموده شده و شکست خورده است.

«گشایش اقتصادی» در روزهای آینده و شاید هم فصل‌های آینده وعده رئیس دولت و رئیس مجلس شورای اسلامی است. هیچکدام اما بی‌پرده نمی‌گویند با کدام ابزار و چگونه قرار است در اقتصاد به گل نشسسته وضعیت معیشت عمومی بهبود یابد. رئیس مجلس می‌گوید: طرح باید در «شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا» بررسی شود. یک نماینده هم این طرح را فاجعه‌بار می‌داند.

حسن روحانی و محمدباقر قالیباف در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی -۱۴ مرداد ۱۳۹۹

جزئیات وعده گشایش اقتصادی که هفته گذشته حسن روحانی و محمدباقر قالیباف آن را وعده کردند، هنوز مشخص نیست. رئیس مجلس شورای اسلامی یکشنبه ۱۹ مرداد آن را یک «طرح مهم» دانست که «می‌تواند بر اقتصاد تاثیر ملموسی بگذارد» اما گفت: «نباید [از این طرح] توقع حل مشکلات را در هفته و ماه داشت بلکه اثر اقدامات در «فصل های پیش رو» دیده خواهد شد».

به گفته او این طرح در شورای هماهنگی اقتصادی قوا، نهادی که به دستور رهبر جمهوری اسلامی به صورت غیررسمی تشکیل شده، «در حال بررسی است» و «اختلاف‌نظرهای کارشناسی [در باره آن] وجود دارد». رئیس مجلس از بیان جزئیات در باره این طرح خودداری کرد و آن را «قطعی» ندانست.

با اینکه تا به حال نه دولت و نه رئیس مجلس جزئیات طرحی که هنوز «نهایی» نشده را اعلام نکرده‌اند، الیاس نادران عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، در صفحه توییتر خودش نوشت: ظاهرا این خبر ناظر بر فروش اوراق سلف نفت است و تاثیری در زندگی دهک‌های پایین جامعه و اقشار کم‌درآمد نخواهد داشت.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

او طرح پیشنهادی را فاجعه‌بار دانست و به کارشناسان مرکز پژوهش‌ها و نمایندگان مجلس پیشنهاد کرد: «در جلسه‌ای فوری به بررسی موضوع پرداخته و راهکار جایگزین  برای جبران کسری بودجه را پیشنهاد کنند».

وعده گشایش تکراری است؟

رئیس دولت هفته گذشته دوشنبه ۲۰ مرداد را زمان نهایی شدن طرحی که به گفته خودش می‌تواند «موجب گشایش اقتصادی» شود، اعلام کرد. با اینکه تا به حال نه تنها جزئیات بلکه کلیات این طرح هم اعلام نشده اما خبرگزاری‌ها و برخی نمایندگان مجلس فروش اوراق سلف نفتی را موضوع طرحی می‌دانند که در شورای هماهنگی اقتصادی سران سه قوه در حال بررسی است.

این طرح پیشتر در دوره ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد مطرح و به اجرا گذاشته شده بود اما با استقبال روبرو نشد.

تابستان گذشته نیز وزارت نفت ایران اعلام کرد که فروش اوراق سلف نفت خام را در بورس انرژی پیش می‌برد. بر اساس گزارش‌های منتشر شده در خبرگزاری‌های ایران دستکم ۲۵۰۰ میلیارد تومان اوراق سلف نفت در بورس انرژی عرضه کرد.

فروش اوراق سلف نفت و همچنین نفت در بورس انرژی پس از کاهش شدید صادرات نفت ایران بر اثر تحریم‌های آمریکا در دستور کار دولت جمهوری اسلامی قرار گرفت. بر اساس اعلام منابع رسمی صادرات نفت ایران به کمتر از ۸۰۰ هزار بشکه در روز سقوط کرده است.

وزارت نفت جمهوری اسلامی در سال ۱۳۹۷ فروش نفت در بورس انرژی را آغاز کرد اما تا به حال از ارائه گزارش در باره میزان نفت فروخته شده در این طرح که برای تامین بخشی از درآمدهای از دست رفته به اجرا درآمد خودداری می‌کند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • M.I.ARM

    میدنایت جیزیز ! میدنایت جیز !!!

  • M.I.ARM

    من الان 20 سال هست هیچ احساس خوبی نسبت به اتفاقاتی که می افتد ندارم حاج عمو حسن روحانی عزیز !

  • حقیقتگو

    بوی نفت نمی دهد بلکه بوی سرگرم کردن مردم و بوی خاموش کردن تظارهرات مردم وهمزمان ربودن اندوخته هایشان را میدهد ...حکومت آخوندی وخامنه ای واقشاراخوندها و اقازاده ها وسپاه هرگزدرصدد قسمت کردن ثروتشان با مردم نبوده ونستند ...بله پولشان رابگیرید ومشتی کاغذ سهام تحویل شان دهید ومدتی هم با پخش اسکناس های بی ارزش اخوندنشنان خوشحالاشان کنید که بلخره حکومت آخوندی ازبهترین حکومت هاست وبعد هم سهام ها ارزش خودشان را ازدست خواهند داد که بله تحریم ها چنین وچنان کرده است وقماری بوده که مردم کرده اند ودراین قمارباخته اند ...یاد بنگاه های سرمایه گذاری آقازده ها بخیر که اویل به اصطلاح باسودهای آنچنانی مردم سرمایه گذار را ترقیب کردند وبعد با کل پولهای سرمایه گذاران متواری شدند !!!