ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

معترضان لبنانی: تا برکناری دولت در خیابان می‌مانیم

نخست وزیر لبنان خواهان برگزاری انتخابات زودهنگام شد. امیر قطر نیز وعده داد ۵۰ میلیون دلار به لبنان کمک خواهد کرد. معترضان خواستار استعفای دست جمعی دولت‌اند.

به دنبال انفجار در بیروت و از سرگیری اعتراضات ضددولتی در این شهر، حسن دیاب، نخست وزیر لبنان خواستار برگزاری انتخابات پیش از موعد شد. یک وزیر لبنان هم در پاسخ به نارضایتی مردم و «احترام به قربانیان» استعفا کرد، اما معترضان خواهان برکناری کل اعضای کابینه هستند. اسقف اعظم کلیسای مارونی نیز از دولت خواسته حالا که نمی‌تواند در شیوه حکومتی خود تغییر ایجاد کند، کنار برود. همزمان برخی از سران کشورهای جهان و نهاد‌ها در یک نشست اضطراری ویدیویی برای کمک‌ به لبنان شرکت کردند. در این نشست فرانسه کشورها را به کنارگذاشتن اختلافات برای کمک به لبنان دعوت کرد. امیر قطر نیز اعلام کرد ۵۰ میلیون دلار به لبنان کمک مالی ارائه خواهد داد.

تصویری از نشست ویدیوی میشل عون، رئیس جمهوری لبنان با امانوئل مکرون ، رئیس جمهوری فرانسه و برخی دیگر از سران کشورها و نهادها - یکشنبه ۹ اوت/۱۹ مرداد (عکس از Christophe SIMON / POOL / AFP)

انفجار بیروت خشم فروخفته معترضان به فساد و سوءمدیریت دولت لبنان را بار دیگر بیدار کرده است. پس از اعتراض خیابانی گسترده دیروز( شنبه) در بیروت، معترضان می‌گویند حالا که انفجار آن‌ها را بی‌سرپناه کرده، در خیابان‌ها خواهند ماند تا کابینه «بی‌کفایت» را به‌ استعفا وادار کنند.  

در همین رابطه و پس از از سرگیری تظاهرات خیابانی مردم خشمگین، حسن دیاب، نخست وزیر لبنان یکشنبه در جمع خبرنگاران در مجلس این کشور اعلام کرد چاره‌ای غیر از برگزاری انتخابات زودهنگام نیست و فردا [دوشنبه] طرح برگزاری انتخابات زودهنگام مجلس را در نشست هیئت دولت مطرح خواهد کرد.

اما بسیاری از معترضان برای ادامه تظاهرات در یکشنبه ۹ اوت/۱۹ مرداد نیز فراخوان داده‌اند و می‌گویند دولت باید به خاطر قصور و کوتاهی خود در فرآیند منجر به انفجار مهیب بیروت، برکنار شود. انفجاری که به بی‌خانمان شدن ۲۵۰ هزار نفر، از بین رفتن مشاغل و نابودی ذخائر حیاتی غلات منجر شده است.

بیشتر بخوانید: فاجعه بزرگ بیروت: آنچه می‌دانیم

همراهی اسقف اعظم مارونی با معترضان

بشاره پطرس راعی، اسقف اعظم مسیحیان مارونی لبنان هم هم‌صدا با معترضان خواستار کناره‌گیری دولت شد. او در وعظ یکشنبه خود گفت:

«استعفای یک وزیر یا نخست‌وزیر کافی نیست و همه کابینه باید استعفا دهند چرا که قادر به کمک به بهبود وضعیت کشور نیستند. دولت باید به‌خاطر این‌که نمی‌تواند شیوه حکومت خود را تغییر دهد، کناره‌گیری کند».

اشاره او به استعفای منال عبدالصمد نجاد، وزیر رسانه لبنان است. وزیر رسانه لبنان یکشنبه ۹ اوت/۱۹ مرداد با اشاره به شکست دولت در ایجاد اصلاحات و انفجار بیروت که به فاجعه‌ای برای مردم این کشور منجر شده است، اعلام کرد به احترام مردم و قربانیان از سمت خود کناره‌گیری کرده است.

نشست ویدیویی حامیان مالی لبنان

انفجار بیروت نگاه‌های بین‌المللی را بیش‌ از پیش متوجه زخم‌های عمیق در پیکره اقتصاد لبنان کرد. در همین رابطه و همزمان با فراخوان ادامه تظاهرات در روز یکشنبه، سران برخی از کشورهای جهان از جمله فرانسه و چندین نهاد، برای تصمیم‌گیری درباره کمک‌ به لبنان یک نشست اضطراری ویدیویی برگزار کردند.

بیشتر بخوانید: شرکت رهبران جهان در یک کنفرانس برای کمک به لبنان

این نشست درحالی برگزار شد که به‌رغم اتفاقات اخیر و بحران اقتصادی دامنه‌دار در لبنان که شیوع ویروس کرونا به آن دامن زده است، بسیاری از کشورهایی که برای کمک به لبنان اعلام آمادگی کرده‌اند، از امضای چک سفید برای دولتی که مردمش آن‌را عمیقا فاسد می‌دانند نگرانند. برخی از آن‌ها نیز نگران نفوذ ایران از طریق گروه حزب‌الله لبنان هستند. در این نشست اما امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه از همه کشورها دعوت کرد برای حمایت از مردم لبنان که آینده خود را در خطر می‌بینند، اختلافات را کنار بگذارند.  

مکرون که خود از برگزارکنندگان این نشست ویدیو کنفرانسی بود، گفت:

«با وجود اختلافات، همه باید به کمک لبنان و مردمش بیایند و وظیفه امروز ما این است که به‌سرعت و موثر عمل کنیم».

ماکرون همچنین اعلام کرد کمک‌های بین‌المللی که قرار است با هماهنگی سازمان ملل انجام شود، پشتیبانی از یک تحقیق بی‌طرفانه و مستقل از فاجعه انفجار بیروت را نیز شامل می‌شود.

کمک ۵۰ میلیون دلاری قطر

در این نشست امیر قطر نیز اعلام کرد که درخواست «برادران لبنانی» را پذیرفته و به این کشور ۵۰ میلیون دلار کمک مالی خواهد کرد. شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر همچنین در شبکه الجزیره گفت در روزهای آینده طرح‌های بیشتری از سهم این کشور در بازسازی بیروت را اعلام خواهد کرد.

براساس برآوردها بازسازی بیروت به میلیاردها دلار بودجه نیاز دارد. از سوی دیگر اقتصاددانان برآورد کرده‌اند که انفجار بیروت تا یک چهارم تولید ناخالص داخلی لبنان را از بین ببرد.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

روز گذشته (شنبه) در بزرگترین تجمع اعتراضی لبنان پس از اکتبر که در بیروت شکل گرفت، پلیس با اعمال خشونت کم‌سابقه علیه معترضان خشمگین و پرتاب گار اشک‌آور تلاش کرد جلوی ورود آن‌ها به ساختمان پارلمان و برخی از وزارتخانه‌ها و نهادهای بانکی را بگیرد. برخی گزارش‌ها از استفاده پلیس از گلوله‌های پلاستیکی و واقعی علیه معترضان و همچنین حمله به کارکنان رسانه‌ها خبر دادند. به تایید خبرگزاری‌ها یک مامور پلیس در درگیری‌های شنبه‌شب جان خود را از دست داد. صلیب‌سرخ نیز از مجروح شدن بیش از ۱۷۰ نفر در درگیری‌ها خبر داد. برخی از معترضان گفته‌اند نیروهایی که در کمک به مردم در شرایط پس از انفجار غائب بوده‌اند، حالا برای سرکوب آن‌ها به خیابان‌ها فرستاده شده‌اند.

دسته‌ای از معترضان هم در اعتراض به رهبران لبنان، طناب دار با خود بردند و طرح‌های مقوایی از رهبران لبنان از جمله سید حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله را دار زدند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.