ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

روسیه ادعا کرد نخستین واکسن کرونا در جهان را ثبت کرده است

ولادمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه ادعا کرد واکسن کرونا توسط این کشور کشف و برای نخسین بار در جهان ثبت شده است. او واکسن مذکور را «موثر» خواند و گفت یکی از دخترانش این واکسن را استفاده کرده است.

در حالی که رقابت پژوهشگران و دانشمندان در سراسر جهان برای کشف واکسن ویروس جدید کرونا همچنان در جریان است، ولادمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه ادعا کرد واکسن کرونا توسط این کشور کشف و برای نخسین بار در جهان ثبت شده است. او واکسن مذکور را «موثر» خواند و گفت یکی از دخترانش این واکسن را استفاده کرده است. به‌رغم ادعای پوتین هنوز شک و تردیدهای بسیاری نسبت به واکسن کرونای روسی وجود دارد.

پایین و بالا بگیرید و بکشید

سه‌شنبه ۱۱ اوت/۲۱ مرداد ولادمیر پوتین در جمع اعضای هیئت دولت از ساخت اولین واکسن ویروس کرونا توسط یک مرکز مراقبت سلامت روسی خبر داد و گفت: «تا جایی که من اطلاع دارم امروز برای اولین بار واکسن کرونا در جهان ثبت شد».

اگرچه هنوز آزمایش‌های بالینی بر روی این واکسن انجام نشده، اما رئیس جمهوری روسیه این واکسن را «کاملاً مؤثر» خوانده و ابراز امیدواری کرده که به مرور واکسن کووید-۱۹ در [بقیه نقاط] جهان ساخته شود.

میخائیل موراشکو، وزیر بهداشت روسیه نیز در جلسه سه‌شنبه هیئت دولت گفت: واکسن کرونا در انستیتو علمی «گامالِیا» و بر پایه روش مشخصی ساخته شده که قرار است بر این اساس شش واکسن دیگر نیز ساخته شود.

این موسسه هنوز آزمایش‌های مرحله سوم را که باید بر روی ده‌ها هزار داوطلب و طی کارآزمایی‌های بسیار کنترل شده صورت پذیرد، انجام نداده است، روند «بی‌خطر و موثر»ی که به عنوان تنها روش تضمین واکسن در نظر گرفته می‌شود.

رئیس جمهوری روسیه در حالی از ثبت و اثربخشی نخسین واکسن کرونا در جهان خبر می‌دهد که هفته گذشته، سازمان بهداشت جهانی هشدار داده بود که روسیه اجازه ندارد از روش‌های معمول تست واکسن، برای آزمایش ایمنی و اثربخشی واکسن کرونا استفاده کند.

یک انجمن پزشکی هم سه‌شنبه از وزارت بهداشت روسیه خواست به دلیل نامشخص بودن ابعاد خطرهای احتمالی این واکسن تازه کشف شده، فعلا برای ثبت رسمی آن دست نگه دارند و آن را به تاخیر بیاندازد.

پوتین اما در جلسه امروز با هیئت دولت ضمن قدردانی از دانشمندانی که واکسن کرونا را کشف کرده‌اند، گفت:

«[واکسن کرونا] به اندازه کافی کار می‌کند، ایمنی پایدار تشکیل می‌دهد و تکرار می کنم تمام آزمایش‌های لازم را پشت سر گذاشته است.»

مسکو تاکنون در مورد اعلام آمار کرونا عملکرد مناسبی نداشته و برخی از نهادهای بین‌المللی می‌گویند این کشور برای به ثمر رساندن امتیازات و تبلیغات سیاسی در تست‌گیری کوتاهی می‌کند. اکنون نگرانی‌های مشابهی هم درباره ادعای دستیابی روسیه به واکسن کرونا وجود دارد.

در شرایطی که رقابت کشورها برای کشف واکسن کرونا هر روز بیشتر می‌شود،‌وزارت بهداشت روسیه در هفته‌های گذشته هم بارها ادعا کرده بود که واکسن کرونا را کشف کرده و به زودی آن را به ثبت خواهد رساند.

پروفسور مینو محرز، متخصص بیماری‌های عفونی در ایران پیش از این درباره ادعاهای روسیه در مورد موفقیت در تولید واکسن کرونا گفته بود:

«همه جای دنیا دارند روی واکسن کار می‌کنند. روسیه هم کار می‌کند. ولی اشکالی درباره روسیه وجود دارد. روس‌ها مواد بیولوژیکی را که تولید می‌کنند، فقط خودشان تأیید می‌کنند و در اختیار هیچ مرجع بین‌المللی برای تایید قرار نمی‌دهند. ما واکسنی را قبول داریم که تایید سازمان غذا و داروی آمریکا FDA یا مرکز غذا و داروی اتحادیه اروپا یا تأییدیه سازمان بهداشت جهانی را داشته باشند.»

تاکنون طبق آخرین داده‌های جمع‌آوری شده توسط دانشگاه جان هاپکینز تا صبح روز سه‌شنبه ۱۱ اوت / ۲۱ مرداد بالغ بر ۲۰ میلیون و ۲۶۷هزار و ۵۱۲ نفر در جهان به صورت قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و از این رقم ۷۳۹ هزار و ۳۶۳ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.