ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اسرائیل و امارات با کمک آمریکا پیمان صلح بستند

طبق توافق صلح میان اسرائیل و امارات متحده عربی، اسرائیل اعمال حاکمیت در مناطقی از کرانه باختری را که قصد الحاق آن‌ها را داشت، تعلیق خواهد کرد.

اسرائیل و امارات متحده عربی اعلام کردند با کمک آمریکا به یک «توافق تاریخی» دست یافته‌اند که منجر به عادی‌سازی کامل روابط دیپلماتیک بین دو کشور در خاورمیانه می‌شود.

پرچم‌های اسرائیل و امارات متحده عربی ـ عکس از شاتراستاک

به‌گزارش رویترز، امارات متحده عربی و اسرائیل پنج‌شنبه ۲۳ مرداد / ۱۳ اوت به توافق‌نامه صلح دست یافتند.

دولت امارات متحده در بیانیه‌ای از آغاز روابط مستقیم با اسرائیل خبر داد. براین اساس، در تماس تلفنی محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل و دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، اسرائیل موافقت كرده است كه اعمال حاكمیت خود در مناطقی از كرانه باختری اشغالی را كه در مورد الحاق آن بحث كرده بود، تعلیق کند.

دونالد ترامپ نیز در بیانیه‌ مشترکی که منتشر کرده گفت بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل و محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی ابراز امیدواری کرده‌اند که این دستاورد تاریخی بتواند به پیشرفت صلح در خاورمیانه کمک نماید.

مقامات کاخ سفید به رویترز گفته‌اند توافق صلح محصول گفت‌وگوهای طولانی میان اسرائیل، امارات متحده عربی و ایالات متحده بود که اخیراً شتاب گرفت.

بدین ترتیب امارات متحده عربی سومین کشور عربی و اولین کشور عربی حوزه خلیج فارس است که با اسرائیل رابطه فعال برقرار می‌کند. از زمان جنگ اعراب و اسرائیل در سال ۱۹۶۷ میلادی تاکنون، تنها مصر و اردن با اسرائیل قرارداد صلح امضا کرده‌ بودند.

بنیامین نتانیاهو فوریه گذشته گفته بود اسرائیل به‌غیر از دو سه کشور با دیگر کشورهای عربی «روابط سرّی» دارد. او افزوده بود تل‌آویو در حال گسرش روابط با کشورهای عربی و مسلمان است.

اسرائیل در دو سال اخیر به عمان و بحرین نیز نزدیک شد. خالد بن احمد آل‌خلیفه، وزیر پیشین امور خارجه بحرین، پیش‌تر از حق اسرائیل در دفاع از خود در برابر ایران و متحدانش سخن گفته بود.

گادی آیزنکوت رئیس پیشین ستاد مشترک ارتش اسرائیل در اواخر سال ۲۰۱۸ دو بار به امارات سفر کرده بود. کمی پس از آن نیز جودوکاران اسرائیلی و وزیر فرهنگ و ورزش اسرائیل به امارات رفتند. این اولین سفر رسمی یک وزیر اسرائیلی به امارات بود. همچنین برای نخستین بار در جهان عرب سرود ملی اسرائیل در یک ورزشگاه اماراتی نواخته شد.

عربستان سعودی نقش مهمی در گسترش روابط کشورهای عربی با اسرائیل داشته است. با این حال نمی‌توان از نظر دور داشت که دلیل نزدیکی اسرائیل به کشورهای عربی می‌تواند احساس خطر این کشورها نسبت به تهدیدهای ایران باشد. هم اسرائیل و هم کشورهای خلیج فارس جمهوری اسلامی را تهدیدی جدی برای موجودیت خود می‌دانند.

کشورهای خلیج فارس با وارد کردن اسرائیل به ساختار امنیتی منطقه باعث تضعیف ایران و یکپارچگی کشورهای عربی خلیج فارس در برابر جمهوری اسلامی می‌شوند. ضمن آن‌که این کشورها در پی کسب درآمدهایی فراتر از درآمدهای نفتی هستند و بهبود روابط با اسرائیل، رضایت آمریکا را نیز برای این کشورها در پی خواهد داشت.

یسرائیل کاتس، وزیر خارجه وقت اسرائیل در ماه اکتبر (مهر) سال گذشته گفته بود که این کشور در تلاش است با کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس معاهده عدم تجاوز منعقد کند. کاتس افزوده بود که پیش‌نویس معاهده عدم تجاوز در اختیار جیسون گرین‌بلات، فرستاده ویژه ریاست‌جمهوری آمریکا در فرایند صلح خاورمیانه قرار گرفته و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس نیز از این طرح آگاه‌اند.

شبکه تلویزیونی آروتس ۱۲ اسرائیل نیز گزارش داده بود که ظاهراً هدف از این طرح، «استفاده از منافع مشترک نسبت به ایران برای عادی‌سازی روابط در مبارزه با ترور و همچنین در عرصه اقتصادی است.»

سپتامبر ۲۰۱۹ در هفتاد و چهارمین مجمع عمومی سازمان ملل، یسرائیل کاتس در این مجمع ایران را بزرگ‌ترین تهدید برای ثبات و امنیت خاورمیانه خواند و کشورهای عربی را دعوت کرد تا علیه ایران با اسرائیل همکاری کنند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • صلح به مثابه پیش گیری از جنگ اعراب و اسرائیل

    بهترین کار امارت کرد، امارات و همه کشورهایی موسوم به عرب زبان، باید با یهود و اسارئیل صلح کنند و شر ج.ا. دفع کنند

  • سعید

    امارات برای پیروزی ترامپ آس رو کرد. تشخیص امارات این است که ترامپ به زودی ملاها را زمین خواهد زد و بایستی از او حمایت کند. شاید این مسئله هم دخیل باشد که هیچ کشوری نیز به اندازه امارات در چند دهه گذشته حقوق کارگران هندی را ضایع نکرده و امارات دوست ندارد رئیس جمهوری در آمریکا بر سر کار بیاید که معاونش هندی‌تبار باشد.