ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«آمریکا چهار نفتکش حامل بنزین ایران را توقیف کرد»

مقام‌های آمریکایی اعلام کرده‌اند که چهار نفتکش حامل ۱,۱ میلیون بشکه بنزین ایران به ونزوئلا را به اتهام نقض تحریم‌ها توقیف کرده‌اند. سفیر ایران در ونزوئلا گفته که ایران مالک این کشتی‌ها نیست.

یک مقام آمریکایی به روزنامه وال استریت ژورنال گفته است که چهار نفتکش حامل بنزین ایران به اتهام نقض تحریم‌های آمریکا توقیف شده‌اند، اما سفیر ایران در ونزوئلا آن را «دروغ» خواند و گفت کشتی‌ها ایرانی نیستند.

یک نفتکش در تنگه هرمز ـ عکس از شاتراستاک

حجت سلطانی، سفیر ایران در ونزوئلا جمعه ۲۴ مرداد / ۱۴ اوت در صفحه توئیتر خود درباره خبر توقیف چهار کشتی ایرانی توسط آمریکا نوشت:

«یک دروغ و جنگ روانی دیگر از دستگاه تبلیغاتی امپریالیسم آمریکا. نه کشتی‌ها ایرانی هستند و نه مالک یا پرچم آن‌ها ارتباطی به ایران دارد.»

حجت سلطانی در پیام خود به محموله کشتی‌ها که گفته‌شده سوخت از ایران بوده است اشاره نکرد.

خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) نیز به نقل از «یک مقام مسئول ایرانی» در واکنش به این خبر نوشته است:

«جمهوری اسلامی ایران همانگونه که بارها اعلام کرده است، به هرگونه اقدام خصمانه برای محدودسازی حقوق قانونی خود واکنش متقابل نشان خواهد داد و تاکنون به هیچ کشوری اجازه اقداماتی از این دست را نداده است.»

وال استریت ژورنال پنج‌شنبه شب ۲۳ مرداد / ۱۳ اوت به نقل از یک مقام آمریکایی نوشت ایالات متحده چهار نفتکش را که حامل سوخت ایران بوده‌اند، توقیف کرده است.

این روزنامه نوشت، چهار کشتی «لونا»، «پاندی»، «برینگ» و «بلا» نام دارند و طی روزهای اخیر در آب‌های آزاد توقیف شده‌اند و اکنون در حال انتقال به سمت شهر هیوستون ایالت تگزاس آمریکا هستند.

یک مقام آمریکایی گفته است که کشتی‌ها بدون استفاده از زور نظامی توقیف شده‌اند.

رویترز نوشته است که ایران قصد داشت محموله بنزین به ونزوئلا منتقل كند. واشنگتن برای جلوگیری از صادرات نفت و محروم کردن ایران و ونزوئلا از منبع اصلی درآمد خود تحریم‌هایی را علیه دو کشور اعمال کرده است.

هفته گذشته یک قاضی فدرال در واشنگتن در رابطه با نفتکش ایرانی «گریس ۱» به سود دولت آمریکا رأی داد. گریس ۱ تیرماه (ژوئیه) سال گذشته در حال انتقال نفت خام ایران به بندر «بانیاس» در سوریه با حکم دولت محلی جبل‌الطارق و توسط نیروی دریایی بریتانیا توقیف شد. این ابرنفتکش حامل ۲,۱ میلیون بشکه نفت خام سبک بود. جبل الطارق اعلام کرد که وزارت دادگستری ایالات متحده خواهان توقیف این نفتکش شده است.

به‌گزارش وال استریت ژورنال، دادستان فدرال واشنگتن مدارک کافی ارائه داده است که نشان می‌دهند محموله گریس ۱متعلق به یک سازمان تروریستی بوده است. این نفتکش با وجود مخالفت‌های آمریکا تابستان سال گذشته از توقیف آزاد شد.

ماه گذشته دادستان فدرال آمریکا دادخواستی نیز برای توقیف چهار کشتی «لونا»، «پاندی»، «برینگ» و «بلا» که عازم ونزوئلا بودند صادر کرده بودند. در آن زمان گفته شده بود این چهار نفتکش با پرچم لیبریا حرکت می‌کنند و به شرکت‌های یونانی تعلق دارند.

به‌نوشته وال استریت ژورنال دادخواست دادستان فدرال آمریکا زمانی مطرح شد که دو نفتکش برینگ و بلٌا در آب‌های دماغه سبز بودند. آخرین علائم رادیویی نفتکش‌های پاندی و لونا نیز ماه گذشته از دریای عمان ارسال شده است.

دادستان فدرال می‌گوید تاجران ایرانی وابسته به سپاه پاسداران از طریق شرکت‌های ظاهری که به‌منظور دور زدن تحریم‌های آمریکا ایجاد شده‌اند، تلاش می‌کردند تا محموله این نفتکش‌ها را بفروشند.

آسوشیتدپرس نوشته است که دادستان فدرال آمریکا معتقد است این نفتکش‌ها حامل ۱,۱ میلیون بشکه بنزین ایران بودند.

به‌نوشته رویترز، چهار کشتی توقیف‌شده متعلق به شرکت‌هایی هستند که تحت کنترل شرکت‌های یونانی «وینا ال‌تی‌دی و پالرمو اس‌ای هستند. کشتی پنجم به نام «ویلا» که بامداد پنج‌شنبه ۲۳ مرداد / ۱۲ اوت توسط نیروهای ایرانی در نزدیکی تنگه هرمز توقیف شده بود، متعلق به شرکت حمل و نقل دریایی «آی‌ام اس‌ای» مستقر در یونان است.

یک منبع دولتی آمریکا و دو منبع حمل و نقل به رویترز گفتند که اقدام ایران علیه کشتی «ویلا» با پرچم لیبریا در بامداد پنج‌شنبه اقدامی تلافی‌جویانه علیه صاحب یونانی برخی از کشتی‌هایی بود که محموله‌های سوخت را حمل می‌کردند.

بامداد پنج‌شنبه ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) در توییتر خود نوشت که نیروهای ایرانی یک کشتی به نام «ویلا» را که در آب‌های بین‌المللی با پرچم لیبریا در حال حرکت بوده توقیف کرده‌اند. این کشتی چند ساعت بعد آزاد شد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • حامد

    اقدام ترامپ در آستانه انتخابات و احتمال زیاد شکستش بیشتر جنبه سیاسی دارد تا اقتصادی .ایجاد بحران با ایران و منحرف کردن افکار عمومی امریکا از وخامت اوضاع اقتصادی بیکاری اعتراضات علیه نژاد پرستی اش و تلفات بسیار زیاد بیماری کرونا در امریکا از اهداف این اقدام ترامپ است .ایران بخوبی می داند در موقعیت کنونی نباید در زمین اامریکا بازی کند .چون این همان موضوعی است که ترامپ می خواهد .کمتر از دو ماه دیگر بساط ترامپ و جمهوری خواهان برچیده خواهد شد .ایران بیشتر منتظر تعویض دولت امریکا و مواضع آنهاست .