ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وعده مشروط لوکاشنکو: تغییر قانون ‌اساسی و تقسیم قدرت

لوکاشنکو می‌گوید وعده‌ها را زیر فشار اعتراضات انجام نمی‌دهد. رهبران اتحادیه اروپا از روسیه خواستند تا در مسائل بلاروس مداخله نکند. ترامپ نیز گفته است وقایع بلاروس را دنبال می‌کند.

در حالی‌که اعتراضات در بلاروس ادامه دارد، الکساندر لوکاشنکو وعده تغییر قانون اساسی و تقسیم قدرت داد، اما گفت زیر فشار اعتراضات چنین نخواهد کرد.

رهبران اتحادیه اروپا از روسیه خواستند تا خود را از مسائل بلاروس دور نگه دارد. رهبر اپوزیسیون بلاروس برای اداره کشور اعلام آمادگی کرده و دونالد ترامپ نیز گفت رویدادهای این کشور را از نزدیک دنبال می‌کند.

پایین و بالا بگیرید و بکشید

رویترز به‌نقل از خبرگزاری رسمی بلتا بلاروس گزارش داد که الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری (پیشین) این کشور دوشنبه ۲۷ مرداد / ۱۷ اوت در میان کارگرانی که دست به اعتصاب زده بودند گفت:

«ما انتخابات برگزار کرده‌ایم. تا زمانی که مرا نکشید، انتخابات جدیدی در کار نخواهد بود. ما تغییرات را به همه‌پرسی خواهیم گذاشت و من اختیارات قانون اساسی خود را تحویل خواهم داد. اما این کار را تحت فشار یا به دلیل [اعتراضات در] خیابان انجام نمی‌دهم.»

لوکاشنکو افزود:

«من قدیس نیستم؛ شما روی خشن من را می‌شناسید. من ابدی نیستم اما اگر شما اولین رئیس‌جمهوری را به پایین بکشید، کشورهای همسایه و دیگر چیزها را نیز به زیر خواهید کشید.»

اپوزیسیون بلاروس روز دوشنبه اعلام اعتصاب عمومی کرد. این اعتصاب در حالی برگزار شده است که اعتراضات به میان وفاداران لوکاشنکو نیز گسترش یافته است. برخی افراد پلیس، یک سفیر، ورزشکاران برجسته و نخست‌وزیر سابق نیز با معترضان ابراز همبستگی کرده‌اند.

لوکاشنکو در حالی کمی از مواضع قبلی خود عقب‌نشینی کرده که رهبران اتحادیه اروپا با حمایت از معترضان بلاروس از روسیه خواستند تا در امور این کشور مداخله نکند.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه پیش از این اعلام کرده بود که مسکو آماده است در صورت لزوم کمک‌های خود را مطابق با پیمان نظامی با بلاروس ارائه دهد. پوتین اما از پشتیبانی یا تأیید صریح لوکاشنکو پرهیز کرده بود.

خط و نشان اروپا برای روسیه

شارل میشل، رئیس شورای اروپا در پیامی که دوشنبه ۲۷ مرداد / ۱۷ اوت در صفحه توئیتر خود منتشر کرد نوشت مردم بلاروس حق دارند آزادانه رهبران خود را انتخاب و آینده خود را تعیین کنند.

او با تأکید بر این‌که خشونت علیه معترضان غیرقابل قبول است، نوشت:

«روز چهارشنبه ساعت ۱۲ نشست سران اتحادیه اروپا را برای گفت‌وگو در مورد وضعیت بلاروس تشکیل خواهم داد.»

بارند لیتز، یکی از سخنگویان شورای اتحادیه اروپا اعلام کرد که این نشست فوق‌العاده از طریق کنفرانس ویدئویی برگزار خواهد شد و مسئولیت دوره‌ای آن را آلمان به‌عهده دارد.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز روز دوشنبه خواهان رسیدگی شفاف به بدرفتاری‌ها با معترضان در بلاروس شد.

یک دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا که نخواست نامش منتشر شود به رویترز گفته است که نشست روز چهارشنبه پیامی نیز برای روسیه خواهد بود. این دیپلمات بدون نام بردن از پوتین گفت: «خروج از بحران با پایان دادن به خشونت، تنش‌زدایی و گفت‌وگوی بدون مداخله خارجی ممکن خواهد بود.»

وزیران خارجه اتحادیه اروپا هفته گذشته در نشست خود اعمال خشونت علیه معترضان بلاروس را غیرقابل قبول دانسته و با مجازات افرادی که در «اعمال خشونت، سرکوب و تغییر نتایج انتخابات» مسئول شناخته شده‌اند، موافقت کردند.

سوتلانا تیخانوفسکایا: آمادگی برای رهبری مخالفان

از سوی دیگر سوتلانا تیخانوفسکایا، رقیب الکساندر لوکاشنکو در انتخابات ریاست جمهوری بلاروس نیز روز دوشنبه در ویدئویی از لیتوانی اعلام کرد که برای در دست گرفتن رهبری مخالفان آماده است. او در این ویدئو گفت:

«من آماده‌ام که مسئولیت را به‌عهده بگیرم و در این دوره به‌عنوان رهبر ملی عمل کنم.»

تیخانوفسکایا ضمن درخواست از نیروهای امنیتی بلاروس برای پیوستن به مخالفان، از راه‌ حلی قانونی به‌منظور برگزاری عادلانه انتخابات جدید ریاست جمهوری دفاع کرد.

تیخانوفسکایا پس از انتخابات از ترس جان خود و خانواده‌اش به لیتوانی رفته است.

ویدئوی او در حالی منتشر شد که صدها نفر از کارمندان شبکه سراسری بی‌تی بلاروس روز دوشنبه دست به اعتصاب زده بودند و بسیاری از آن‌ها به‌شکل رسمی استعفای خود را در حمایت از معترضان اعلام کرده‌اند.

لیتوانی که با بلاروس هم‌مرز است از صندوق اتحادیه اروپا خواسته است که به قربانیان سرکوب در بلاروس کمک کند. این کشور اعلام کرد که در حال حاضر ۵۰ میلیون یورو به بلاروس اختصاص داده شده است که باید با دور زدن نهادهای دولتی به‌دست جامعه مدنی برسد.

لهستان هم که همسایه بلاروس است مبلغ ۱۳ میلیون دلار برای هزینه تحصیلی دانشجویان دانشگاه‌های بلاروس و کمک به رسانه‌های مستقل کمک می‌کند. این کشور اعلام کرد مرزهای خود را به روی پناهجویان بلاروسی باز می‌گذارد.

لهستان، سه كشور بالتیک و سایر كشورها خواستار میانجی‌گری اتحادیه اروپا بین لوكاشنكو و مخالفان شده‌اند.

پیش از انتخابات مورد مناقشه، روابط اتحادیه اروپا و بلاروس بهبود یافته بود. اتحادیه اروپا پس از آزادی زندانیان سیاسی در سال ۲۰۱۶ برخی از تحریم‌ها علیه مینسک را لغو کرد. با این حال هنوز هم تحریم تسلیحاتی علیه بلاروس و همچنین ممنوعیت فروش تجهیزات برای سرکوب را لغو نکرده است.

نخستین سری از تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا که انتظار می‌رود طی هفته‌های آینده نهایی شود، تنها علیه شمار معدودی از مقامات بلاروس خواهد بود. آن‌ها از ورود به اتحادیه اروپا منع و دارایی‌های‌شان مسدود خواهد شد.

سخنگوی دولت آلمان روز دوشنبه گفت هرگونه تحریم بیشتر به واکنش مینسک بستگی دارد. اگر لوكاشنكو خشونت بیشتری به خرج دهد اتحادیه اروپا می‌تواند تحریم‌ها را افزایش دهد یا در صورت عقب‌نشینی و آزادی بازداشت‌شدگان آن‌ها را کاهش دهد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا نیز روز دوشنبه در کاخ سفید در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره اوضاع  بلاروس گفت:

«وضعیت وحشتناکی است. ما از نزدیک آن را دنبال خواهیم کرد.»

واشنگتن پیش از این خواهان احترام به «آزادی» تظاهرکنندگان در بلاروس شده و از مقام‌های این کشور خواسته بود تا با جامعه مدنی گفت‌وگو کنند.

روز یکشنبه ۲۶ مرداد / ۱۶ اوت بیش از ۱۰۰ هزار نفر در تظاهرات اعتراضی در مینسک شرکت کرده بودند. این اعتراضات با اعتصاب عمومی روز دوشنبه ادامه یافت. انتظار می‌رود اعتراضات گسترده‌تری نیز برگزار شود.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.