ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پمپئو از ایران به شورای امنیت سازمان ملل شکایت می‌کند

وزیر خارجه آمریکا قصد دارد با تسلیم شکایت‌نامه‌ای به رئیس‌ شورای امنیت، جمهوری اسلامی ایران را به نقض توافق هسته‌ای متهم کند. گفت‌وگو با گوترش هم در دستور کار است.

وزیر خارجه آمریکا قصد دارد پنجشنبه ۲۰ اوت/۳۰ مرداد از واشنگتن به نیویورک سفر کند با این هدف که با تسلیم شکایت‌نامه‌ای به رئیس‌ شورای امنیت،  جمهوری اسلامی ایران را به نقض توافق هسته‌ای متهم کند. دیدار و گفت‌وگو با آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل و همچنین با برخی دیگر از دیپلمات‌های بلندپایه در دستور کار مایک پمپئو قرار دارد.

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا

به گزارش خبرگزاری رویترز وزیر خارجه آمریکا در دیدار با دیان دیجانی، نماینده دائم اندونزی در سازمان ملل که ریاست شورای امنیت در ماه اوت را به عهده دارد، شکایت‌نامه امریکا از ایران را به شورای امنیت تسلیم می‌کند.

همزمان با این تحولات تازه وزارت خارجه آمریکا با انتشار بیانیه‌ای از گفت‌وگوی تلفنی وزیران خارجه آمریکا و آلمان خبر داد. بر این اساس، پمپئو در گفت‌وگوی تلفنی با هایکو ماس بر ضرورت اتحاد آمریکا و اروپا و تضمین پایبندی شورای امنیت به تعهداتش در قبال حفظ صلح و امنیت بین‌المللی تأکید کرد.

در پی رد قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرده بود که ایالات متحده مکانیسم ماشه علیه ایران را فعال می‌کند. اتحادیه اروپا اعلام کرد آمریکا به خاطر خروج یک‌جانبه از برجام به عنوان یکی از طرفین این معاهده به‌رسمیت شناخته نمی‌شود و به همین سبب نمی‌تواند مکانیسم ماشه را علیه ایران فعال کند. دولت آمریکا اما ادعا می‌کند از آنجا که در متن قطعنامه ۲۲۳۱ از آن کشور به عنوان یکی از طرفین یاد شده ایالات متحده به لحاظ قانونی می‌تواند از ایران به خاطر «نقض اساسی برجام» شکایت کند.

رویترز می‌نویسد فعال کردن مکانیسم ماشه برای بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل در سطح پیش از برجام بسیار بعید به نظر می‌رسد. روسیه و چین مخالفت خود را پیش از این با این سازوکار اعلام کرده‌اند.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه پیشنهاد برگزاری اجلاس ویدیویی سران ۵+١  را به عنوان یک بدیل مطرح کرده است. رئیس جمهوری آمریکا اما از این پیشنهاد استقبال نکرد. علی ربیعی، سخنگوی دولت روحانی سه‌شنبه ۱۸ اوت/۲۸ مرداد گفت:

«ما متوجه حسن نیت آقای پوتین برای کاهش تنش‌ها هستیم ولی در عین حال بعید می‌دانیم که چنین نشستی در فقدان هرگونه نیات صادقانه از طرف دولت آمریکا موثر باشد و دیدگاه جمهوری اسلامی ایران کاملاً روشن است.»

بر  اساس بند ۳۷ توافق هسته‌ای به عنوان ضمیمه قطعنامه ۲۲۳۱ چنانچه اختلافات بین طرفین توافق در شورای حکام برطرف نشود، شورای امنیت به مدت ۳۰ روز وقت دارد درباره گسترش تحریم‌ها علیه ایران به تصمیم برسد.

جمهوری اسلامی ایران در واکنش به خروج آمریکا از توافق هسته‌ای از اردیبهشت/مه سال گذشته تاکنون در پنج گام تعهدات خود را در توافق هسته‌ای کاهش داده و بر ذخایر اورانیوم غنی‌شده خود افزوده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Sattar bheshti

    ماشه را کشیدند. بای بای حکومت قرون وسطایی جهل و فسادو دروغ و تکذیب و اختلاس وچپاول و مسول شکنجه و کشتار مردم ایران.

  • کوبنده قوای جهان ازاد

    حمله نظامی به ماشین سرکوب نظام ضد بشری، بزرگترین موهبت تاریخ ایران معاصر خواهد بود. مردم عادی توان سرنوگونی ندارند مگر اینکه قبلش حملات کوبنده قوای جهان ازاد، ماشین سرکوب مهندم کند. دروغویان نظام مردم از جنگ داخلی و تجزیه میترسانند، در حالی ادامه وضع موجود تجزیه زودتر میکند، حمله نظامی مردم امیدوار به ادمه ایارن میکند و همه بسیج علیه نظام. نظام پادشاهی پارلمانی و یا چیزی شبیه آن مثل ترکیب مدلهای سوسیال دموکراسی اسکاندیناوی-فدرال آلمانی، میتوان مشکل تجزیه طلبی را حل کند.