ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نخست‌وزیر عراق وارد واشنگتن شد

قرار است الکاظمی، پنجشنبه ۲۰ اوت / ۳۰ مرداد با دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در کاخ سفید دیدار و گفت‌وگو کند. همزمان دور دوم گفت‌وگوهای راهبردی آمریکا و عراق آغاز شده است.

دفتر نخست وزیری عراق با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر آن کشور که بغداد را به مقصد واشنگتن ترک کرده بود، بامداد چهارشنبه ۱۹ اوت/ ۲۹ مرداد در رأس یک هیأت دولتی و در پاسخ به دعوت واشنگتن وارد آمریکا شد. همزمان دور دوم گفت‌وگوهای راهبردی آمریکا و عراق آغاز شده است.

مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق عکس: آرشیو

بر اساس بیانیه‌ دفتر نخست‌وزیری عراق، قرار است الکاظمی، پنجشنبه ۲۰ اوت / ۳۰ مرداد با دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در کاخ سفید دیدار و گفت‌وگو کند.  رایزنی و گفت‌وگو با سایر مقامات ارشد دولت ترامپ درباره روابط دوجانبه و تقویت همکاری‌های مشترک در زمینه‌های امنیتی، اقتصادی و بهداشتی در دستور کار سفر نخست‌وزیر عراق به واشنگتن قرار دارد.

دوشنبه گذشته فواد حسین، وزیر خارجه عراق در رأس هیأت مذاکره‌کننده عراقی برای دور جدید گفت‌وگوهای راهبردی با آمریکا، وارد واشنگتن شده است. دور دوم گفت‌وگوهای راهبردی بغداد و واشنگتن روز گذشته آغاز شد.

ایالات متحده آمریکا و عراق پنجشنبه ۱۱ ژوئن / ۲۲ خرداد گفت‌وگوهای راهبردی دوجانبه‌ای را آغاز کردند که روابط دو کشور در تقریباً همه زمینه‌ها را در برمی‌گیرد. حضور یا عقب‌نشینی نظامیان آمریکایی در عراق در کانون توجه واشنگتن قرار دارد. بغداد اما بیشتر علاقمند است که با تکیه بر این مذاکرات راهی برای برو‌ن‌شد از بحران اقتصادی بیابد.

 الکاظمی در آستانه سفر به واشنگتن در مصاحبه با آسوشیتدپرس درباره تداوم همکاری نظامی عراق با آمریکا گفته بود:

«ماهیت متغیر تهدید تروریسم، نوع همکاری از جمله ادامه آموزش نظامی و حمایت تسلیحاتی (آمریکا از عراق) را مشخص خواهد کرد.»

نخست‌وزیر عراق در ادامه این گفت‌وگو تأکید کرده بود که دولت او همچنان در پی اصلاح نهادهای امنیتی است با این هدف که از حملات گروه‌های مسلح به منطقه سبز بغداد جلوگیری کند.

نمایندگان شیعه پارلمان عراق ۴ ژانویه / ۱۴ دی ۹۸ در جلسه فوق‌العاده پارلمان، با ۱۷۰ امضا پیش‌نویس طرح اخراج سربازان آمریکایی از خاک آن کشور را به تصویب رساندند. پس از استعفای عادل عبدالمهدی و بعد از آنکه مصطفی الکاظمی به عنوان نخست‌وزیر جدید عراق از پارلمان رأی اعتماد گرفت، روابط دو کشور رو به بهبود گذاشت. با این‌ حال هنوز برخی از احزاب سیاسی به ویژه ائتلاف فتح در پارلمان خواهان خروج نیروهای نظامی آمریکا از‌ عراق‌اند.

الکاظمی سه‌شنبه ۳۱ تیر در نخستین سفر خارجی خود، در تهران با رهبر جمهوری اسلامی ایران نیز دیدار و گفت‌وگو کرده بود. او در پاسخ به پرسش آسوشیتدپرس که آیا در سفر خود به آمریکا، هیچ گونه پیامی را از تهران به واشنگتن منتقل خواهد کرد، گفت:

«ما در عراق نقش پستچی را ایفا نمی‌کنیم.»

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.