ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

زمین، گرم‌ترین دهه‌اش را گذراند

<p>دن استون<strong> - </strong>طبق داده&zwnj;های جدید دانشمندان سازمان ملی علوم جوی و اقیانوسی ایالات متحده (<span dir="LTR">NOAA</span>)، سال ۲۰۱۲ گرم&zwnj;ترین دهه در طول تاریخ ثبت دمای متوسط سیاره&zwnj;مان را پشت سر داشت.</p> <!--break--> <p dir="RTL">&nbsp;</p> <p dir="RTL">اگرچه دمای متوسط زمین در سال ۲۰۱۲ رکوردی را جابجا نکرد، اما حدود 14.6 درجه سانتیگراد بود، که بالغ بر ۱ درجه از خط مبنایی که در دهه ۱۹۵۰ میلادی وضع شد، بیشتر است. طبق داده&zwnj;های جدید، این دما از سال ۱۸۸۸ میلادی تاکنون در حدود ۰.۸ سانتیگراد افزایش داشته؛ که با این حساب، سال ۲۰۱۲ در مجموع نهمین سال گرم تاریخ معاصر بود.</p> <p dir="RTL">&nbsp;</p> <p dir="RTL">تامس کارل (<span dir="LTR">Thomas Karl</span>)، رئیس مرکز داده&zwnj;های جوی <span dir="LTR">NOAA</span>، پنجشنبه گذشته در حاشیه جلسه&zwnj;ای که به&zwnj;منظور ارائه همین داده&zwnj;ها ترتیب داده شده بود، به خبرنگاران گفت: &quot;از سال ۱۹۹۶ به این طرف، [دمای زمین در] هر سال، از مقدار میانگین بیشتر بوده&quot;. دمای محلی ِ ایالات متحده هم از این پدیده مستثنا نیست. رکورد پیشین بیشترین دمای میانگین آمریکا، 12.3 سانتیگراد بود که در سال ۱۹۹۸ رقم خورد؛ حال&zwnj;آنکه در سال گذشته، همین مقدار حدود نیم&zwnj;درجه افزایش یافت، که از حیث گرمایش ِ سال&zwnj;به&zwnj;سال، بی&zwnj;سابقه است.</p> <p dir="RTL">&nbsp;</p> <p dir="RTL">به&zwnj;گفته جیمز هنسن (<span dir="LTR">James Hansen</span>)، مدیر مرکز فضایی گادرد ناسا، &quot;[ایالات متحده] رکورد گرم&zwnj;ترین سالش را نه&zwnj;فقط شکست، که عملاً درهم&zwnj;کوبید&quot;.</p> <p dir="RTL">&nbsp;</p> <p dir="RTL">علی&zwnj;رغم اینکه هنوز بحث&zwnj;ها بر سر عوامل و میزان تأثیر انسان بر تحولات اقلیمی زمین در جریان است، اما اقلیم&zwnj;شناسان بلندپایه دولت آمریکا مشخصاً همان سوخت&zwnj;های فسیلی&zwnj;ای را مقصر شمرده&zwnj;اند که بر حجم گازهای گلخانه&zwnj;ایِ جو می&zwnj;افزایند. حتی با وجود اینکه دانشمندان هم انتظار نوساناتی را در حجم همین گازها طی فصول مختلف دارند، اما رویهمرفته سیر رشد دمای متوسط زمین را در سالیان آینده، فوق&zwnj;العاده صعودی ارزیابی می&zwnj;کنند.</p> <p dir="RTL">&nbsp;</p> <p dir="RTL">به &zwnj;همین &zwnj;منظور، &laquo;برنامه تحقیقات تحولات اقلیمی&raquo; ِ ایالات متحده، جمعه گذشته دست به انتشار گزارشی زد که حاکی از تأثیر همه&zwnj;جانبه بخش&zwnj;های مختلف کشور، از بخش کشاورزی و حمل و نقل گرفته تا مدیریت منابع، بر این تغییر ِ نگران&zwnj;کننده بود. طبق این گزارش، هرچه دما بیشتر شود، معضلات بیشتری هم گریبانگیر روش&zwnj;های فعلی کشاورزی می&zwnj;شود و مخاطرات جدیدی را برای زیرساخت&zwnj;ها و خطوط کشتیرانی کشور ایجاد می&zwnj;کند.</p> <p dir="RTL">&nbsp;</p> <p dir="RTL"><strong>منبع: </strong><strong><a href="http://newswatch.nationalgeographic.com/2013/01/15/globe-continues-hottest-decade-ever/"><span dir="LTR">National Geographic</span></a></strong></p> <p dir="RTL">&nbsp;</p> <p dir="RTL"><strong>توضیح تصویر:</strong></p> <p dir="RTL">عکس از <span dir="LTR">Heather Pafford</span></p>

دن استون - طبق داده‌های جدید دانشمندان سازمان ملی علوم جوی و اقیانوسی ایالات متحده (NOAA)، سال ۲۰۱۲ گرم‌ترین دهه در طول تاریخ ثبت دمای متوسط سیاره‌مان را پشت سر داشت.

اگرچه دمای متوسط زمین در سال ۲۰۱۲ رکوردی را جابجا نکرد، اما حدود 14.6 درجه سانتیگراد بود، که بالغ بر ۱ درجه از خط مبنایی که در دهه ۱۹۵۰ میلادی وضع شد، بیشتر است. طبق داده‌های جدید، این دما از سال ۱۸۸۸ میلادی تاکنون در حدود ۰.۸ سانتیگراد افزایش داشته؛ که با این حساب، سال ۲۰۱۲ در مجموع نهمین سال گرم تاریخ معاصر بود.

تامس کارل (Thomas Karl)، رئیس مرکز داده‌های جوی NOAA، پنجشنبه گذشته در حاشیه جلسه‌ای که به‌منظور ارائه همین داده‌ها ترتیب داده شده بود، به خبرنگاران گفت: "از سال ۱۹۹۶ به این طرف، [دمای زمین در] هر سال، از مقدار میانگین بیشتر بوده". دمای محلی ِ ایالات متحده هم از این پدیده مستثنا نیست. رکورد پیشین بیشترین دمای میانگین آمریکا، 12.3 سانتیگراد بود که در سال ۱۹۹۸ رقم خورد؛ حال‌آنکه در سال گذشته، همین مقدار حدود نیم‌درجه افزایش یافت، که از حیث گرمایش ِ سال‌به‌سال، بی‌سابقه است.

به‌گفته جیمز هنسن (James Hansen)، مدیر مرکز فضایی گادرد ناسا، "[ایالات متحده] رکورد گرم‌ترین سالش را نه‌فقط شکست، که عملاً درهم‌کوبید".

علی‌رغم اینکه هنوز بحث‌ها بر سر عوامل و میزان تأثیر انسان بر تحولات اقلیمی زمین در جریان است، اما اقلیم‌شناسان بلندپایه دولت آمریکا مشخصاً همان سوخت‌های فسیلی‌ای را مقصر شمرده‌اند که بر حجم گازهای گلخانه‌ایِ جو می‌افزایند. حتی با وجود اینکه دانشمندان هم انتظار نوساناتی را در حجم همین گازها طی فصول مختلف دارند، اما رویهمرفته سیر رشد دمای متوسط زمین را در سالیان آینده، فوق‌العاده صعودی ارزیابی می‌کنند.

به ‌همین ‌منظور، «برنامه تحقیقات تحولات اقلیمی» ِ ایالات متحده، جمعه گذشته دست به انتشار گزارشی زد که حاکی از تأثیر همه‌جانبه بخش‌های مختلف کشور، از بخش کشاورزی و حمل و نقل گرفته تا مدیریت منابع، بر این تغییر ِ نگران‌کننده بود. طبق این گزارش، هرچه دما بیشتر شود، معضلات بیشتری هم گریبانگیر روش‌های فعلی کشاورزی می‌شود و مخاطرات جدیدی را برای زیرساخت‌ها و خطوط کشتیرانی کشور ایجاد می‌کند.

توضیح تصویر:

عکس از Heather Pafford

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.